آنچه در این مقاله می‌خوانید

پکینگ لیست چیست و چه کاربردی دارد؟

پکینگ لیست چیست و چه کاربردی دارد

در زمینه حمل و نقل کالا، شما به مدارک متعددی نیاز دارید که پکینگ لیست یکی از مهم‌ترین آنها در نظر گرفته می‌شود. اگر نمی‌دانید که پکینگ لیست چیست و چرا باید از آن استفاده کنید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما در این مقاله از تابرنت، به طور کامل درباره این مسئله برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد و می‌گوییم که packing list چیست شامل چه مواردی می‌شود.

فرقی ندارد که شما در چه حوزه‌ای مشغول به فعالیت هستید. در هر شرایطی برخی اصطلاحات خاص و تخصصی در آن زمینه وجود دارند که باید حتما از آنها مطلع شوید. در حمل و نقل کالا و ارسال بار، پکینگ لیست یکی از این اصطلاحات به شمار می‌رود که اهمیت زیادی در این زمینه دارد. ممکن است برخی از افراد اطلاعات خیلی کمی درباره پکینگ لیست داشته باشند و فکر کنند که این لیست در واقع همان فاکتور کالاست. در حالی که این گونه نبوده و ما در این مقاله، تفاوت فاکتور و پکینگ لیست را هم توضیح خواهیم داد.

پکینگ لیست چیست؟

پکینگ لیست یا packing list، به مدرکی گفته می‌شود که فهرست کامل کالاهای موجود در یک بسته‌بندی را به طور کامل نشان می‌دهد. خیلی از افراد، پکینگ لیست را با نام برگه بسته‌بندی هم می‌شناسند. در این مدرک، شما باید تمام اطلاعات مورد نیاز درباره انواع کالاهای موجود در یک بسته‌بندی را یادداشت کنید. به عنوان مثال، درج اطلاعاتی مانند وزن کالا، حجم آن، تعداد کالاهای موجود در بسته و حتی ابعاد آنها در پکینگ لیست ضروری است.

پکینگ لیست چیست

مهم‌ترین دلیلی که باعث اهمیت بسیار بالای درج این اطلاعات در پکینگ لیست می‌شود، افزایش امنیت کالا است. علاوه بر این، شخص گیرنده کالا می‌تواند اطلاعات موجود در پکینگ لیست را با خود کالا مطابقت دهد و مطمئن شود که کالای درست با اندازه و تعداد دقیق برای او ارسال شده است.

پس اگر فرستنده کالا هستید، باید حتما پکینگ لیست را تهیه کنید و اگر هم دریافت کننده آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از فرستنده این لیست را درخواست دهید و بعد از رسیدن کالا، این مدرک را با کالای ارسال شده مطابقت دهید.

پکینگ لیست بعد از آماده سازی، به همراه مدارک دیگر و کالا به دریافت کننده داده می‌شود. وجود پکینگ لیست باعث شده که فرایند حمل و نقل کالا خیلی حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر باشد. بدین صورت که هم خیال فرستنده و هم گیرنده کالا از امنیت بار مطمئن است و هم شرکت‌های مربوطه برای حمل و نقل کالا بهتر می‌توانند فرایند ارسال آن را مدیریت کنند. بخش زیادی از کاربرد پکینگ لیست، در حمل و نقل کالاهای بین‌المللی است.

چه اطلاعاتی در پکینگ لیست وجود دارد؟

بعد از این که متوجه شدید که پکینگ لیست چیست و چه کاربردی دارد، ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که اطلاعات موجود در این لیست شامل چه مواردی می‌شوند؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که جزئیات بسیار زیادی از کالاهای موجود در بسته‌بندی درون این لیست وجود دارند که در این بخش، به صورت مختصر مهمترین اطلاعات را نام می‌بریم. پس اگر می‌خواهید هر کالایی را برای شخص دیگری بفرستید، مطمئن شوید که تمام این اطلاعات را در پکینگ لیست درج می‌کنید.

چه اطلاعاتی در پکینگ لیست وجود دارد
  • وزن خالص کالای موجود در بسته‌بندی در کنار وزن جداگانه ناخالصی آن
  • اسم کالا به همراه شماره صدور برگه و تاریخ ارسال آن
  • ·      ‏ شرح کامل اغلب موجود در بسته‌بندی به همراه ثبت شماره قرارداد
  • اسم و آدرس کامل فروشنده به همراه شماره تماس
  • اسم و آدرس کامل خریدار به همراه شماره تماس
  • نام کامل، آدرس و شماره تلفن فرد واسطه
  • رسید پرداخت هزینه‌ها
  • نام کامل کشورهای مبدا و مقصد کالا
  • ثبت شماره LC موقع خرید کالا

مقاله پیشنهادی: بارنامه دریایی

پکینگ لیست چه تفاوتی با فاکتور دارد؟

همان‌طورکه پیش از این نیز گفتیم، پکینگ لیست تفاوت زیادی با فاکتور دارد و نمی‌توان هر دوی آنها را به یک منظور استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مسئله، این است که فاکتورها در واقع صورت‌حساب‌هایی هستند که بیشتر از این که روی دریافت کالا تمرکز داشته باشند، به منظور تایید پرداخت هزینه‌های کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این نکته می‌توان گفت که فاکتورها اهمیت بسیار زیادی در خرید کالا دارند.

در مقابل، پکینگ لیست و یا همان لیست بسته‌بندی به معنای چک لیستی است که برای رسیدن کالا به مقصد اهمیت دارد. در اغلب مواقع فروشندگان و صادرکنندگان کالا، بار را به همراه فاکتور و پکینگ لیست در اختیار خریدار و دریافت کننده بار قرار می‌دهند. زیرا این امر هم برای فرستنده و هم برای دریافت کننده کالا اهمیت بالایی دارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که به همراه داشتن فاکتور و پکینگ لیست در کنار یکدیگر، باعث می‌شود که کارکنان و ماموران گمرک هم خیلی راحت‌تر بتوانند ارزش کالای شما را تشخیص دهند و در نتیجه، فرایند ترخیص کالا خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. فراموش نکنید که اگر اطلاعات موجود در پکینگ لیست و فاکتور با اطلاعات کالا مشابه نباشند، مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگینی خواهید شد.

مزایای پکینگ لیست

به نظر شما مهم‌ترین مزایای استفاده از پکینگ لیست چیست؟ اگرچه داشتن پکینگ لیست در خیلی از گمرک‌ها ضروری نیست، اما داشتن آن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در راحت‌تر شدن روند ارسال کالا داشته باشد. در این بخش، برخی از مهم‌ترین مزایای پکینگ لیست در حمل و نقل کالا را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

  • با استفاده از پکینگ لیست، ترتیب ارسال و دریافت کالا توسط فروشندگان و خریداران خیلی راحت‌تر انجام می‌شود.
  • یکی از مهمترین مزایای لیست بسته‌بندی این است که امکان شناسایی و ردیابی کالا را به‌راحتی برای خریداران فراهم می‌کند و بدون نگرانی، می‌توانند اقلام مختلفی را درون بسته‌بندی خود دریافت کنند.
  • در بسیاری مواقع، پکینگ لیست مانند بارنامه عمل می‌کند و می‌توانند به جای یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.
  • در این برگه، جزئیات کامل مربوط به صادرات الکترونیکی در سیستم صادرات خودکار هم ثبت خواهد شد.

فرآیند ترانشیپ کالا چیست

مزایای پکینگ لیست
  • پکینگ لیست موجب می‌شود که خیلی راحت‌تر بتوانند محموله‌های درون بسته‌بندی را بشمارند.
  • از دیگر مزایای فوق‌العاده پکینگ لیست، می‌توان به این نکته اشاره کرد که موجب می‌شود کارگزاران و ماموران گمرک، خیلی راحت‌تر بتوانند اطلاعات کالای وارداتی را ثبت و وارد کنند.
  • بسیاری مواقع، مدرک پکینگ لیست به منظور دریافت بارنامه بین‌المللی هم کاربرد دارد.

دلیل اهمیت پکینگ لیست

با توجه به مواردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، احتمالا متوجه شده‌اید که مهمترین دلیل اهمیت استفاده از پکینگ لیست چیست؟ در این مدرک، اطلاعات کامل مربوط به محموله وجود دارد که برای شرکت‌های حمل و نقل، کارگزاران گمرک و افراد دریافت کننده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. با استفاده از این مدرک، می‌توان فضای فیزیکی حمل و نقل کالا را به دنیای دیجیتال مرتبط کرد. نکته جالب توجه درباره پکینگ لیست این است که می‌توان از آن برای خریدهای اینترنتی هم استفاده کرد.

مهم‌ترین دلیل اهمیت بالای پکینگ لیست، این است که همه بتوانند از محتویات درون بسته‌بندی اطمینان حاصل کنند. با توجه به این نکته، سازماندهی کالا موقع ارسال آن راحت‌تر انجام خواهد شد و حتی در صورت بروز آسیب، راحت‌تر می‌توان کالاهای آسیب دیده را شناسایی کرد. به‌طور‌کلی، پکینگ لیست اهمیت بسیار زیادی در امنیت کالا برای ارسال آن به مقصد دارد.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره پکینگ لیست در اختیار شما قرار دادیم. اگر تاکنون متوجه شده باشید که پکینگ لیست چیست و چه کاربردی دارد، به احتمال خیلی زیاد می‌دانید که باید حتما برای ارسال کالاهای بین‌المللی خود از این سند استفاده کنید. در این مدرک، باید اطلاعات کامل مربوط به همه کالاهای موجود در بسته‌بندی را به طور دقیق وارد کنید تا مشکلی در روند ارسال کالا به وجود نیاید. اگر هر سوال دیگری درباره این که packing list چیست و چگونه باید تکمیل شود دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.