آنچه در این مقاله می‌خوانید

حمل و نقل ترکیبی چیست و چه مزایایی دارد؟

حمل و نقل ترکیبی چیست و چه مزایایی دارد؟

حمل‌ونقل یکی از مهمترین فاکتورهای ادامه حیات تجارت به شمار می‌آید. از این رو، انسان‌ها در طول زمان‌های مختلف به دنبال روشی ایمن و سریع برای حمل‌ونقل بهتر کالاهای مورد نظر خود بوده‌اند. در میان همه این روش‌ها، حمل و نقل ترکیبی طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر نمی‌دانید که حمل و نقل ترکیبی چیست و چگونه می‌تواند به ارسال بهتر کالاها به مقاصد بین‌المللی کمک کند، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ما در این مطلب، برای شما توضیح خواهیم داد که حمل و نقل چند وجهی به چه صورت انجام می‌شود و چه مزایایی دارد.

حمل و نقل ترکیبی چیست؟

همان طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد، این روش حمل‌ونقل به شیوه‌ای گفته می‌شود که در آن از چندین شیوه معمولی حمل‌ونقل کالا استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل استفاده از این روش، ارسال محموله به صورت کارآمد و در بازه زمانی کوتاه‌تراست. 

به عبارت دیگر، می‌توان گفت که در روش حمل و نقل ترکیبی، کالای شما با استفاده از حداقل دو روش حمل‌ونقل به مقصد می‌رسد. به عنوان مثال، برای ارسال کالا به مقصد مجبور شوید از دو روش دریایی و جاده‌ای و یا هوایی و جاده‌ای استفاده کنید، در واقع روش حمل و نقل ترکیبی را بکار برده‌اید.

برای درک بهتر این روش، فرض کنید که شما می‌خواهید کالای خود را به کشوری بفرستید که هیچ مرز دریایی ندارد. در این شرایط، برای کاهش هزینه‌های خود می‌توانید از روش دریایی استفاده کنید و بار خود را به یکی از کشورهای همسایه مقصد ارسال کنید. بعد از این که کالا به آن کشور رسید، باید محموله را درون کامیون قرار داده و از طریق روش جاده‌ای، به کشور مورد نظر خود که محصور در خشکی است، بفرستید.

حمل و نقل ترکیبی چیست؟

خوب است بدانید که حمل و نقل ترکیبی بیشتر مواقع از طریق کانتینر انجام می‌شود. به این صورت که برای جابجایی وسیله نقلیه، کالا را درون کانتینر قرار می‌دهند. روش‌های ترکیبی مانند هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای اهمیت بسیار زیادی برای ارسال کالاها به کشورهای مختلف دارند.

مهمترین ویژگی‌های حمل و نقل ترکیبی

در این قسمت، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های حمل و نقل چند وجهی را به صورت مختصر نام می‌بریم. این ویژگی‌ها موجب شده‌اند که بسیاری از صاحبان کالا و حتی شرکت‌ها ترجیح دهند از طریق این روش محموله‌های مورد نظر خود را به کشور مقصد ارسال کنند.

  • در این روش حداقل از دو شیوه حمل‌ونقل کالا برای ارسال محموله به مقصد استفاده می‌شود.
  • تمام شیوه‌های استفاده شده در این روش حمل کالا تحت عنوان یک قرارداد صورت می‌پذیرد.
  • در این روش حمل‌ونقل، معمولا یک طرف قرارداد که متصدی حمل‌ونقل نامیده می‌شود، تمام مسئولیت‌ها را بر عهده دارد.
  • کانتینرها در حمل و نقل چند وجهی پر اهمیت‌ترین موضوع هستند.

انواع روش‌های حمل و نقل چند وجهی

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، در روش ترکیبی از چندین روش حمل‌ونقل استفاده می‌شود. در این قسمت، انواع روش‌های حمل و نقل ترکیبی را به صورت مجزا معرفی می‌کنیم و شما می‌توانید بر اساس مسیر و مقصد خود، از آنها استفاده کنید. 

◉ حمل‌ونقل جاده‌ای-ریلی

تصور کنید که شما می‌خواهید کالای خود را از طریق روش ریلی، به کشوری ارسال کنید. از طرف دیگر، شاید مسیر راه آهن در شهر مورد نظر شما وجود نداشته باشد. به همین دلیل بعد از رسیدن کالا به راه آهن کشور مورد نظر، باید از طریق کامیون و روش جاده‌ای، بار خود را به آدرس مقصد بفرستید.

انواع روش‌های حمل و نقل چند وجهی

◉ حمل و نقل دریایی-جاده‌ای

در قسمت‌های قبل مثال کوچکی درباره روش حمل و نقل ترکیبی دریایی-جاده‌ای زدیم. شما برای این که کالای خود را از طریق روش دریایی به مقصد ارسال کنید، باید در ابتدا با استفاده از روش دریایی کالا را به بندر مبدا برسانید. بعد از رسیدن بار به بندر مقصد هم باید بار دیگر از طریق روش جاده‌ای، کالا را به آدرس گیرنده ارسال کنید.

◉ روش دریایی-ریلی

به احتمال خیلی زیاد می‌دانید که در روش دریایی-ریلی، قسمتی از مسیر شما از طریق دریا و قسمت دیگر هم از طریق راه آهن طی می‌شود. در صورتی که مسافت بین کشور مبدا تا مقصد کم باشد، این روش می‌تواند گزینه بسیار مقرون به صرفه‌ ای باشد.

◉ حمل و نقل چند وجهی هوایی- زمینی

در نهایت، در روش هوایی-زمینی شما می‌توانید با استفاده از هواپیما و سپس کامیون و یا حتی قطار، کالای خود را به آدرس مقصد ارسال کنید. در این روش بار شما از طریق هواپیما به قسمتی از مقصد ارسال می‌شود و سپس ادامه مسیر از طریق راه آهن و یا جاده طی خواهد شد. این روش سرعت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل برای مواقع بحرانی و ارسال کالاهای ارزشمند، فوق العاده کارآمد است. 

مزایای حمل و نقل چند وجهی 

از آنجا که در حال حاضر حمل‌ونقل یکی از مهمترین پایه‌های تجارت و ارسال بارهای بین‌المللی محسوب می‌شود، حمل و نقل چند وجهی توانسته نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند. این روش مزایای بسیار زیادی برای ارسال انواع بارها دارد که در این قسمت، برخی از مهم‌ترین آنها را نام می‌بریم.  

مزایای حمل و نقل چند وجهی 
  • بالا بودن سرعت حمل و نقل کالا
  • پایین آمدن هزینه‌های ارسال بار
  • افزایش امنیت و مصونیت بار موقع حمل و جابجایی
  • صرفه‌جویی در زمان به خاطر عدم نیاز به تشریفات اداری خیلی زیاد
  • کاهش مسئولیت صاحبان کالا و مشتریان به خاطر عقد قرارداد با شرکت‌های حمل‌ونقل به صورت واحد 
  • کاهش میزان تصادفات و افزایش امنیت کالا 
  • مناسب برای محیط زیست
  • انعطاف پذیری بالا

چه عواملی بر هزینه حمل و نقل ترکیبی تاثیر می‌گذارند؟

هزینه پرداختی برای حمل و نقل ترکیبی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال، هرچه مسافت بین مبدا تا مقصد بیشتر شود صاحبان بار باید هزینه بیشتری برای ارسال آن بپردازند. به علاوه، هزینه حمل و نقل ترکیبی به خاطر استفاده از روش‌های دریایی، هوایی و یا زمینی می‌تواند متفاوت باشد.

از دیگر فاکتورهای موثر بر هزینه این نوع حمل‌ونقل ، می‌توان به مواردی مانند وزن بار، حجم آن، ارزش کالا، نوع وسیله نقلیه و سایر موارد این چنینی اشاره کرد. همچنین توجه داشته باشید که اگر بخواهید بار شما در بازه زمانی خیلی کوتاهی به مقصد برسد، باید هزینه بیشتری برای این روش حمل‌ونقل بپردازید. 

علاوه بر این موارد، هزینه مورد نیاز برای سوخت وسیله نقلیه، بسته‌بندی بار، نگهداری از آن، بیمه و سایر موارد این چنینی، به کرایه پرداختی شما افزوده می‌شود. با توجه به همه این هزینه‌ها، باز هم باید گفت روش حمل و نقل ترکیبی می‌تواند همچنان مزایای خیلی زیادی داشته باشد.

چه عواملی بر هزینه حمل و نقل ترکیبی تاثیر می‌گذارند؟

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که حمل و نقل ترکیبی چیست و چه مزایایی دارد. همان طور که گفتیم، این روش بسیار انعطاف پذیر است و می‌توانید از چندین روش حمل‌ونقل برای تسریع روند ارسال کالا استفاده کنید. پس اگر شما هم به دنبال یک روش مطمئن، ایمن و کم هزینه برای ارسال کالا به کشورهای دیگر هستید و به هر دلیلی نمی‌توانید از یک روش به تنهایی استفاده کنید، شیوه چند وجهی می‌تواند به طور کامل نیازهای شما را برآورده کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.