آنچه در این مقاله می‌خوانید

همه چیز درباره شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون

شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون

ما در اینجا می‌خواهیم اطلاعات کاملی درباره شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما خودتان راننده هستید و یا یکی از اعضای خانواده‌تان در این حوزه مشغول به کار است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در اینجا توضیح می‌دهیم که بازنشستگی رانندگان کامیون چند سال است.

رانندگی یکی از مشاغل نسبتا سخت شناخته می‌شود که افراد مجبور هستند به‌صورت شبانه‌روزی و در ساعات مختلف روز، مشغول به کار باشند. به همین دلیل هم سازمان تامین اجتماعی شرایطی را برای آن‌ها در نظر گرفته که بتواند بعد از گذشت چند سال، بازنشست شده و حقوقی دریافت کنند. شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون برای افراد در بازه سنی مختلف با یکدیگر متفاوت است که در ادامه، هر یک از شرایط را نام می‌بریم.

بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان

هر راننده ماشین سنگین و کامیونی موظف است که بخشی از درآمد خود را به‌صورت ماهیانه به سازمان تامین اجتماعی بپردازد. این امر باعث می‌شود که آن شخص بیمه شده و بتواند از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند شود. این خدمات شامل مواردی مانند مسائل درمانی و بازنشستگی بعد از گذشت چند سال می‌شود.

بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان

بر اساس قوانین تصویب شده، تمام رانندگان کامیون‌ها می‌توانند هزینه بیمه تامین اجتماعی را بپردازند و از خدمات آن بهره‌مند شوند. میزان پرداخت حق بیمه برای افراد با خودروهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و برای همه افراد مشابه نیست. علاوه بر این، باید بدانید که بیمه رانندگان ماشین سنگین جزو مشاغل آزاد تامین اجتماعی به شمار رفته و شامل دو نوع درون شهری و برون شهری می‌شود. هر یک از این موارد به نوع قرارداد راننده با مرکز خدمات‌رسانی بستگی دارد و حق بیمه آن متفاوت است.

در مقاله بیمه تکمیلی رانندگان کامیون اطلاعات کاملی درباره شرایط بیمه تکمیلی به اشتراک گذاشته ایم.

شرایط بازنشستگی رانندگان ماشین سنگین مرد چگونه است؟

شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون به سن و سابقه آن‌ها در سازمان تامین اجتماعی بستگی دارد. به همین دلیل هم افراد می‌توانند با در نظر گرفتن سابقه کار و شرایط سنی خود، در این سازمان بازنشست شده و ماهیانه حقوقی دریافت کنند.

البته به گفته خیلی از رانندگان ماشین سنگین، این حقوق چندان نمی‌تواند کفاف خرج زندگی آن‌ها را دهد و به همین دلیل هم حقوق تامین اجتماعی برای کسانی مناسب است که تمکن مالی نسبتا خوبی دارند. باتوجه‌به هر یک از این موارد، شرایط بازنشستگی رانندگان پایه یک برای مردان به‌صورت زیر است.

  • داشتن سن حداقل 55 سال و 30 سال سابقه پرداخت بیمه
  • داشتن حداقل 60 سال و 20 سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی
  • 35 سال سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی بدون در نظر گرفتن شرایط سنی
شرایط بازنشستگی رانندگان ماشین سنگین مرد چگونه است؟

همان‌طورکه در بالا مشاهده می‌کنید، بازنشستگی رانندگان کامیون در بازه‌های سنی مختلف با همدیگر متفاوت است. برای مثال اگر شما حداقل 30 سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشید و خودتان هم 55 ساله باشید، می‌توانید از سازمان تأمین احتماعی بازنشست شوید.

این در حالی است که اگر به 60 سال رسیده باشید، دیگر نیازی ندارید که کل 30 سال را بیمه پرداخت کنید و با پرداخت حق بیمه 20 ساله هم بازنشست خواهید شد. در نهایت، آخرین شرایط بازنشستگی رانندگان پایه یک بدین صورت است که آن‌ها می‌توانند با داشتن 35 سال سابقه پرداخت بیمه، در هر بازه سنی بازنشست شوند.

اگر می خواهید درباره بیمه باربری اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله بیمه باربری چیست را مطالعه نمایید.

شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون زن

هر چه در بالا برای شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون گفتیم، مربوط به رانندگان مرد بود. شرایط بازنشستگی رانندگان پایه یک برای خانم‌ها کمی متفاوت‌تر و بهتر است. در اینجا مهم‌ترین شرایط برای بازنشسته شدن رانندگان ماشین سنگین زن را مشاهده می‌کنید.

  • داشتن 45 سال سن و حداقل 30 سال سابقه پرداخت بیمه
  • داشتن 55 سال سن و حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه
  • داشتن سابقه 35 سال پرداخت بیمه بدون در نظر گرفتن شرایط سنی
شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون زن

باتوجه‌ به موارد بالا، می‌توان نتیجه گرفت که شرایط بازنشستگی برای رانندگان کامیون زن نسبت به مردان بهتر است. البته تعداد رانندگان کامیون زن نسبت به مرد خیلی کمتر است؛ اما سازمان تأمین اجتماعی تلاش کرده که شرایط بازنشستگی را برای زنان کمی کوتاه‌تر کند.

در مقاله کارت سلامت رانندگان چیست بطور کامل درباره این کارت و ویژگی های آن توضیح داده ایم.

مهم‌ترین خدمات و مزایای پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی

اگر شما هم به‌صورت ماهیانه هزینه مشخصی به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنید، می‌توانید از تمام خدمات این سازمان بهره‌مند شوید. در اینجا برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد را نام می‌بریم.

  • درمان: به‌محض این‌که اسم شما در سازمان تأمین اجتماعی ثبت شود، دفترچه بیمه‌ای برای شما و افراد تحت تکفل‌تان صادر می‌شود. با استفاده از این دفترچه، می‌توانید از تمامی خدمات درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی بهره‌مند شوید.
  • حوادث: درصورتی‌که در حادثه‌ای آسیب ببینید، سازمان تأمین اجتماعی مبلغ مشخصی را برای بیمه شما در نظر می‌گیرد که کمک زیادی به کاهش هزینه‌های شما می‌کند.
  • مستمری و بازنشستگی: همان‌طورکه پیش از این نیز گفتیم، شما با پرداخت هزینه ماهیانه به سازمان تأمین اجتماعی، می‌توانید بعد از گذشت بازه زمانی خاصی بازنشست شوید و حقوقی دریافت کنید. شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون در شرایط سنی و سابقه سنی مختلف، با یکدیگر متفاوت است.
  • از کار افتادگی و نقص عضو: اگر در حادثه‌ای دچار از کار افتادگی جزئی، کلی و یا حتی نقص عضو شوید، می‌توانید از سازمان تأمین اجتماعی حقوقی دریافت کنید و درواقع خود را بازنشست نمایید.
مهم‌ترین خدمات و مزایای پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی
  • بیکاری: یکی از مهم‌ترین مزایای پرداخت حق بیمه به تأمین اجتماعی، مربوط به بیکاری است. درصورت پرداخت این حق بیمه، در ایام بیکاری و بعد از گذشت زمان قابل‌توجهی  می‌توانید از سازمان تأمین اجتماعی حقوق بگیرید.
  • فوت: کسانی که حق بیمه خود را به‌موقع به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند، حتی در صورت فوت کردن هم خانواده آن‌ها حقوقی از این سازمان دریافت خواهند کرد. البته مبلغ این حقوق بیشتر به سابقه پرداخت بیمه و شرایط سنی متوفی بستگی دارد.
  • کمک ازدواج: یکی دیگر از شرایط مهمی که سازمان تأمین اجتماعی به افراد ارائه می‌دهد، کمک هزینه ازدواج است. البته برای دسترسی به این کمک هزینه هم باید شرایط خاصی داشته باشید.

اگر قصد گرفتن کارت هوشمند رانندگان را دارید به مقاله استعلام کارت هوشمند رانندگان مراجعه کنید و با روش های آن آشنا شوید.

انواع بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان پایه یک

موضوع بسیار مهمی که تأثیر زیادی در نوع و شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون دارد، نوع بیمه‌ای است که پرداخت می‌کنند. این موضوع به این مسئله بستگی دارد که شما خودتان کار می‌کنید و یا برای یک کارفرما مشغول به کار هستید. به بیان دیگر، باید دقت کنید که شما با خودروی خود مشغول به کار هستید و یا برای شخص یا شرکت دیگری با ماشین آن‌ها کار می‌کنید. در اینجا شرایط پرداخت بیمه برای هر یک از این موارد را نام برده و به طور کامل توضیح می‌دهیم.

انواع بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان پایه یک

برای یادگیری روش‌های دریافت رمز پویا مقاله دریافت رمز پویا را مطالعه کنید.

֎ بیمه تأمین اجتماعی در حالتی که خودرو متعلق به راننده نیست

درصورتی‌که راننده ماشین نداشته باشد و با ماشین سنگین شرکت و یا شخص دیگری کار کند، شرایط متفاوتی نسبت به افرادی که با خودروی خود کار می‌کنند، خواهد داشت. البته این موضوع هم به دو نوع تقسیم می‌شود؛ زمانی که راننده برای شخص حقیقی کار می‌کند یا وقتی که صاحب خودرو، شخص حقوقی در شرکت‌های مختلف است.

در هر یک از این شرایط، مالک خودرو به‌عنوان کارفرمای راننده در نظر گرفته می‌شود و مؤظف است که حق بیمه راننده را به‌صورت ماهیانه به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد. برای بهره‌مندی راننده از خدمات تأمین اجتماعی، باید حتما عنوان شغلی او در سازمان درج شود.

از سوی دیگر، اگر مالک خودرو شخصی حقیقی است و کدی برای کارگاه وجود ندارد و یا به بیان دیگر، کارگاه به‌صورت فیزیکی وجود ندارد، کارفرما هیچ اجباری برای پرداخت حق بیمه راننده ندارد. به همین دلیل هم راننده باید خودش حق بیمه را بپردازد تا بعد از گذشت بازه زمانی خاصی بتواند از شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون بهره ببرد.

در مقاله ایمنی در رانندگی نکاتی را برای داشتن یک رانندگی ایمن بیان کرده ایم که می توانید مطالعه کنید.

֎ بیمه تأمین اجتماعی در حالتی که خودرو متعلق به راننده است

از سوی دیگر، اگر راننده پایه یک با کامیون خودش کار می‌کند و تحت نظر هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی خاصی نیست، باید حق بیمه‌اش را شخصا بپردازد. این نوع حق بیمه جزو حق بیمه‌های اجباری سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته می‌شود و تنها درصورتی می‌توانند دفترچه بیمه دریافت کرده و از آن استفاده کنند که حق بیمه را به این سازمان پرداخت نمایند.

بیمه تأمین اجتماعی در حالتی که خودرو متعلق به راننده است

مقاله پیشنهادی: حمل بار به چابهار

سخن نهایی

ما در اینجا اطلاعات کاملی درباره شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طورکه متوجه شدید، شرایط بازنشستگی رانندگان پایه یک در بازه سنی و با سابقه پرداخت مختلف، با یکدیگر متفاوت است. اگر هر یک از شرایط بالا را دارید و حق بیمه خود را کامل پرداخت کرده‌اید، می‌توانید از سازمان تأمین اجتماعی بازنشست شوید و از این سازمان، به‌صورت ماهیانه حقوقی دریافت کنید.

3.4/5 - (18 امتیاز)

9 دیدگاه در “همه چیز درباره شرایط بازنشستگی رانندگان کامیون

  1. سمیه پیام گفت:

    سلام شوهرم چهل وسه سال داره واز نظر جسمی دیگه نمیتونه کار کنه یه بار پشت ماشین بیهوش شده بود کمر درد .پادرد وسردردهای عجیبی داره که نمیدونیم بر ای اداره زندگیمون با وجود سه تا دختر که دانشجو هستن نمیدونیم چطور زندگی رو بچرخونیم .یه عمر تو جاده زحمت کشیده الان دیگه نیاز داره که با اعصاب راحت زندگی کنه .نوزده سال هم سابقه بیمه رانندگان داریم راهنمایی میخاهم ممنون

  2. ناشناس گفت:

    باسلام من به علت مریضی دیسک کمر که داشتم ودرسال ۸۹مجبور شدم که دیسک کمرم عمل کنم وفقط تاسن پنجاه وهشت سالگی توانستم ده سال بیمه تعمین اجتماعی پرداخت کنم وحالا که شصت سالم شده چطور میتوانم از مزایای تعمین اجتماعی استفاده کنم اگر راهنمایی کنید ممنون میشوم

  3. ناشناس گفت:

    سلام لطفا حقوق یک راننده پایه یک با ۳۰ سال سابقه کار فعلا چقدر هست

  4. محمدرضا زاده گفت:

    سلام من راننده پایه یک هستم و مریض هستم نمی‌توانم رانندگای کنم کمرم دو بار عمل کردم چکار باید کنم که بازنشسته بشم

  5. ناشناس گفت:

    اگرمیگیدشغل رانندگی نسبتن سخته چرا۳۵سال بایدبیمه بدهیم خاهشایک فکری به حال رانندگان کنیدراننده تا ۴۵ سالگی میتونه کارکنه

    1. احمد گفت:

      بیشترین سوالات ما شهروندان در باب تامین اجتماعی در تمامی سایتها و رسانه ها : تمایل شدید ما به بازنشستگی و دریافت مستمری هست ,,,,,,,

      اما نیم نگاهی به وضعیت بازنشستگان دوره های قبلی و تجمعات مکرر با شعارهای اعتراضی آنها نسبت به شرایط معیشتی ثابت میکنه که : بازنشستگی , تازه آغاز یک دور جدید نیازمندی و تقاضا از جنس دیگر هست !

  6. حسن ضربی گفت:

    با سلام من راننده باری هستم ۲۸ سال بیمه اجتمای هستم میتونم باز نشست شوم

  7. ساسان گفت:

    میشه یه مسئول وزارت راه و کار در رسانه ملی توضیح دهد چرا راننده ای با ۶۰ سال سن و ۲۰ سال بیمه با حقوق کامل بازنشسته میشه اما راننده ای که ۲۵ سال بیمه پرداخت کرده اگر بسن ۶۰ نرسه نمیتونه بازنشسته بشه ؟
    طرف ۵ سال بیشتر بیمه پرداخته اما حتی نمیتونه تقاضا بازنشستگی بده ، این یا ظلم است یا عناد با رانندگان که اگر نباشند همه کشور نابود میشه

  8. هوشنگ خمیس آبادی گفت:

    سلام بنده 52سال سن دارم با22سال سابفه تأمین‌اجتماعی دارم تعویض مفصل لگن پای راست کردم 7سال قبل الان نمیتوانم کارکنم رفتم کمیسیون میگن بایددومفصل تعویض بشه دکترمتخصص هم ازکار افتادگی کامل برام نوشته چکارکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.