آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای و بررسی مزایا و معایب آن

مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای و بررسی مزایا و معایب آن

حمل و نقل که یکی از مهم‌ترین موضوعات در زندگی بشر به شمار می‌رود، انواع مختلفی دارد و افراد می‌توانند بسته به شرایط خود، بهترین نوع آن را برای ارسال کالا از مبدا به مقصد موردنظرشان استفاده کنند. در میان روش‌های مختلف حمل و نقل، شیوه‌های ریلی و جاده‌ای جزو محبوب‌ترین‌ها هستند که به‌صورت زمینی کالا را ارسال می‌کنند. اما کدام یک از آن‌ها بهتر است؟ در اینجا مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بدانید که در شرایط مختلف، باید از کدام یک برای ارسال کالای خود استفاده کنید.

روش زمینی یکی از بهترین شیوه‌ها برای ارسال بارهای مختلف است که نسبت به روش‌های هوایی و دریایی، هزینه خیلی کمتری دارد. برای ارسال کالا از روش زمینی از کامیون و قطار‌های مختلف استفاده می‌شود. انتخاب هر یک از این موارد برای ارسال کالا بیشتر به سلیقه صاحبان بار و نوع بار آن بستگی دارد. اگر شما هم می‌خواهید کالای خود را به مقصد موردنظرتان ارسال کنید و نمی‌دانید که کدام یک از این روش‌ها مناسب‌تر است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

حمل و نقل ریلی

برای این‌که مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای را برای شما توضیح دهیم، خوب است که در ابتدا با هر یک از این روش‌ها آشنا شوید. همان‌طورکه از نام آن هم مشخص است، حمل و نقل ریلی به روشی از ارسال کالا می‌گویند که برای حمل آن از مسیر راه‌آهن استفاده می‌شود. در این روش، غالبا قطار‌های مختلف، بار را از طریق راه‌آهن به مقصد موردنظر ارسال می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که خیلی از افراد این روش را نسبت به سایر روش‌های دریایی و هوایی ترجیح می‌دهند، امنیت بسیار بیشتر محموله‌هاست. برای آشنایی بیشتر با این روش ارسال کالا، مزایا و معایب آن را در اینجا به اختصار نام می‌بریم.

حمل و نقل ریلی

مزایای حمل و نقل ریلی

این روش برای ارسال کالا، مزایای بسیار زیادی دارد که باعث شده خیلی از صاحبان محموله‌ها ترجیح دهند از این شیوه برای ارسال کالای خود استفاده کنند. در اینجا برخی از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل ریلی را نام می‌بریم. به‌خوبی به این مزایا دقت کنید تا بهتر بتوانید مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای را درک کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله حمل خودرو به شهرستان را مطالعه کنید.

1. مناسب برای محموله‌های حجیم

یکی از مهم‌ترین مزایای حمل و نقل ریلی این است که بیشتر برای محموله‌های حجیم و بسیار سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا قطارها واگن‌های مخصوصی برای ارسال کالا دارند که به‌خاطر ابعاد بسیار بزرگ‌شان، بهترین گزینه برای ارسال کالاهای بسیار حجیم هستند.

2. عدم نیاز به کارگران زیاد برای ارسال کالا

روش ریلی برای بار کردن کالاهای مختلف و تخلیه آن‌ها، به نیروی انسانی و کارگران خیلی کمتری نسبت به روش‌های دیگر نیاز دارد. به همین دلیل هم هزینه شما برای ارسال کالا تا حد بسیار زیادی پایین می‌آید.

3. ایمنی بالا در حمل ریلی

ازآنجاکه در روش ریلی ترافیک قابل‌توجهی وجود ندارد و هر قطار روی ریل مخصوص به خود حرکت می‌کند، ایمنی بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هم شما می‌توانید مطمئن باشید که در روش ریلی، بارتان کاملا سالم به مقصد می‌رسد.

ایمنی بالا در حمل ریلی

در مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای مشاهده می‌کنیم که شاید گاهی اوقات رانندگان در مسیرهای جاده‌ای خسته شوند و یا حتی در اثر بی‌دقتی، تصادف کنند. این در حالی است که در روش ریلی این احتمال بسیار پایین می‌آید و در نتیجه، کالای شما در مسیر از امنیت بیشتری برخوردار است.

در مقاله حمل و نقل زمینی چیست به بررسی مزایا و معایب این روش پرداخته ایم.

4. کاهش آلودگی هوا

موضوع دیگری که شاید خیلی از صاحبان کالا به آن توجهی نکنند، میزان آلودگی هواست. اگر شما هم به محیط زیست علاقه دارید و اهمیت زیادی برای حفظ آن قائل هستید، احتمالا انتخاب‌تان روش ریلی خواهد بود. در این روش، میزان آلودگی ایجاد شده برای محیط زیست بسیار کمتر از روش جاده‌ای است.

5. عدم توقف در مسیر در حمل ریلی

در نهایت، آخرین فاکتوری که می‌توان گفت از اهمیت خیلی بیشتری نسبت به موارد قبلی برخوردار است، این این که قطار در طول مسیر خیلی کم توقف می‌کند. البته باید بدانید که قطار‌های حامل بار هم در مسیر خود چندین بار توقف کرده و در ایستگاه‌های مخصوصی بازرسی می‌شوند.

عدم توقف در مسیر در حمل ریلی

بااین‌حال، باید بدانید که کالای شما دقیقا در مقصد پیاده نمی‌شود و عدم توقف قطار در مسیر، شاید خیلی به چشم صاحبان کالا نیاید. زیرا حتی اگر قطار در مسیر هم توقف زیادی نداشته باشد، باز هم شما باید زمان بیشتری برای فرستادن کالا از راه‌آهن به ادرس مقصد اصلی خود بگذارید.

در مقاله حمل بار تهران به بررسی روش های حمل بار تهران پرداخته ایم.

معایب حمل و نقل ریلی

حالا وقت آن رسیده که برای مقایسه بهتر حمل و نقل ریلی و جاده ای برای ارسال کالا، معایب حمل و نقل ریلی را نیز بدانید. در این بخش، معایب این روش را به ترتیب نام می‌بریم که شاید باعث شوند خیلی از افراد ترجیح دهند که از کامیون‌ها برای ارسال کالای خود استفاده کنند.

1. خسارات جبران‌ناپذیر

یکی از مهم‌ترین معایب حمل و نقل ریلی که اهمیت بسیار زیادی دارد، بروز حادثه است. اگرچه همان‌طورکه گفتیم، در این روش حادثه خیلی کمتر رخ می‌دهد اما همین مواقع کم هم می‌توانند باعث شوند که خسارات جبران‌ناپذیری به صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل وارد شود.

2. عدم ارسال کالا به همه نقاط و شهرها

شاید بتوان به جرأت گفت یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود اغلب افراد ترجیح دهند از روش جاده‌ای به‌جای ریلی برای ارسال کالای خود استفاده کنند، این است که همه شهرهای مقصد راه‌آهن ندارند به همین دلیل هم نمی‌توانند کالا را به همه نقاط و شهرهای کشور بفرستند.

عدم ارسال کالا به همه نقاط و شهرها

این بدان معنی است که شما فقط می‌توانید کالای خود را به شهرهایی بفرستید که خط راه‌آهن از آنجا رد می‌شود و امکان ارسال کالا به شهرهای دیگر و شهرستان‌ها را نخواهید داشت. در این شرایط، اگر بخواهید کالای خود را به مقصد موردنظر خود بفرستید، باید از روش جاده‌ای استفاده کنید تا مطمئن شوید که کالا دقیقا در مقصد موردنظرتان تحویل داده می‌شود.

علاوه بر این موارد، حتی اگر شما بخواهید کالای خود را به شهری بفرستید که خط راه‌آهن هم دارد، باز هم کالای شما دقیقا در مقصد پیاده نمی‌شود و باید از یک کامیون برای ارسال آن به آدرس دقیق موردنظر خود استفاده کنید. در نتیجه، هزینه شما بیشتر می‌شود و شاید هماهنگی‌های لازم برای وارد کردن کالا از راه‌آهن تا مقصد موردنظر‌تان کمی سخت باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله حمل بار به رشت را مطالعه کنید.

3. محدودیت برای ارسال انواع کالا

دلیل دیگری که باعث شده خیلی از افراد روش جاده را به روش ریلی ترجیح دهند، محدودیت ارسال انواع کالاست. با مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای می‌توان متوجه شد که برای ارسال کالاهای مختلف با قطار، محدودیت‌هایی دارید و نمی‌توانید هر کالایی را با این روش ارسال کنید. به همین دلیل هم اگر مجبور شوید کالاهای خاصی را به مقصد بفرستید، به احتمال زیاد باید از روش جاده‌ای استفاده کنید.

حمل و نقل جاده ای

بعد از این‌که با مزایا و معایب حمل و نقل ریلی آشنا شدید، وقت آن می‌رسد که روش حمل و نقل جاده‌ای را نیز بهتر بشناسید. این روش یکی از بهترین و متداول‌ترین شیوه‌هایی است که برای ارسال کالاهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

حمل و نقل جاده ای

علاوه بر این، حمل و نقل جاده‌ای سابقه بسیار بیشتری دارد و از قدیم‌الایام تاکنون، افراد برای ارسال کالاهای خود این روش را ترجیح می‌دادند. در حمل و نقل جاده‌ای، بسته به نوع کالا، از کامیون‌های مختلف برای ارسال استفاده می‌شود. برای این‌که بهتر بتوانید مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای را درک کنید و تصمیم بگیرید که کدام یک از این روش‌ها برای ارسال کالای شما مناسب‌تر است، به این بخش توجه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این حمل و نقل مقاله حمل و نقل جاده ای چیست را مطالعه نمایید.

مزایای حمل و نقل جاده ای نسبت به حمل ریلی

حمل و نقل جاده‌ای مزایای بسیار زیادی دارد که توانسته از دیرباز تاکنون یک روش مطمئن برای ارسال کالا در نظر گرفته شود. ازاین‌رو، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای ارسال کالای خود به مقاصد مختلف و یا حتی به خارج از کشور، از روش زمینی استفاده کنند.

مزایای حمل و نقل جاده ای نسبت به حمل ریلی

مهم‌ترین مزایای این روش که آن را قابل‌اعتمادتر می‌کند عبارت است از:

1. هزینه پایین

مطمئنا مقرون‌به‌صرفه بودن می‌تواند یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای ارسال کالا در نظر گرفته شود. هرکسی به دنبال روشی ارزان‌تر برای ارسال کالای خود است که در اینجا، روش جاده‌ای هزینه خیلی کمی نسبت به سایر شیوه‌ها دارد.

2. تحویل بار به‌صورت درب به درب

همان‌طورکه پیش از این نیز گفتیم، در روش ریلی باید هزینه جدایی برای ارسال کالا از راه‌آهن به آدرس موردنظر‌تان بپردازید. این در حالی است که در روش جاده‌ای، چنین چیزی وجود ندارد و بار شما مستقیم از مبدا به مقصد ارسال می‌شود؛ بدون این‌که نیاز باشد هزینه مجزایی برای ارسال کالا به آدرس موردنظر‌تان بپردازید. تنها کاری که باید انجام دهید، پیدا کردن یک راننده و خودرو مطمئن است. سپس راننده، کالای شما را بارگیری کرده و در مقصد موردنظرتان پیاده می‌کند.

شما می توانید برای آشنایی با حمل بار کرمان مقاله حمل بار به کرمان را مطالعه کنید.

معایب حمل و نقل جاده ای نسبت به حمل و نقل ریلی

اگرچه این روش مزایای بسیار زیادی دارد، اما مطمئنا با معایبی نیز همراه است که باید حتما برای مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای آن‌ها را بدانید. برخی از مهم‌ترین معایبی که روش جاده‌ای دارد، شامل موارد زیر می‌شوند.

معایب حمل و نقل جاده ای نسبت به حمل و نقل ریلی

1. ایمنی پایین در برابر تصادفات

اگرچه روش جاده‌ای در برابر طوفان امنیت بالایی دارد، اما خطرات زیادی من‌جمله تصادفات و سایر موارد این‌چنینی در جاده، بار شما را تهدید می‌کند. به همین دلیل بهتر است در روش جاده‌ای، از باتجربه بودن راننده خود برای ارسال کالا اطمینان حاصل کنید تا مطمئن شوید که در شرایط سخت و بحرانی، می‌تواند به‌خوبی شرایط را مدیریت کند.

2. ترافیک بالا

فرقی ندارد که شما بخواهید کالای خود را از مبدا موردنظر خود به داخل شهرتان و یا هر شهر دیگری ارسال کنید؛ در هر صورت، در روش جاده‌ای ترافیک نسبتا بیشتر است و در مقایسه با حمل و نقل ریلی، رانندگان باید در ترافیک بیشتری برای ارسال کالا بمانند. این موضوع برای شهرهای پرتردد و شلوغ، بیشتر از شهرهای خلوت پیش می‌آید.

مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای

بعد از این‌که همه مزایا و معایب حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را متوجه شدید، به نظر شما کدام یک از این روش‌ها برای ارسال کالا مناسب‌تر هستند؟ حمل و نقل ریلی یا جاده‌ای؟ برای پاسخ به این سوال، اول از همه باید به نوع بار و شرایط خودتان توجه کنید.

مقایسه حمل و نقل ریلی و جاده ای

برای مثال، اگر کالای خیلی حجیمی دارید که نمی‌توانید از کامیون برای حمل آن استفاده کنید، ناچار خواهید بود که از قطار ککمک بگیرید. به علاوه، این روش برای کسانی که اهمیت زیادی به محیط زیست می‌دهند، گزینه مناسب‌تری است.

از سوی دیگر، اگر بخواهید کالای خود را به دقیقا آدرس موردنظرتان بفرستید، به نظر می‌رسد که استفاده از روش جاده‌ای عاقلانه‌تر باشد؛ زیرا نیازی نیست که از دو کامیون برای ارسال آن استفاده کنید. تنها موضوعی که اهمیت خیلی بالایی در روش جاده‌ای دارد، نوع کامیون و تجربه راننده است. حالا چگونه یک راننده باتجربه برای ارسال کالا پیدا کنیم؟

حمل و نقل جاده‌ای با ترابرنت

باتوجه‌به موارد بالا، اگر شما هم تصمیم گرفتید که برای ارسال کالای خود از روش جاده‌ای استفاده کنید، مطمئنا به دنبال یک راننده خوب و ماهر هستید. ترابرنت یکی از بهترین سامانه‌های باربری آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا یک راننده متناسب با شرایط خود پیدا کنید.

شما می‌توانید وارد اپلیکیشن یا وب‌سایت ترابرنت شده و اطلاعات کامل مربوط به بار خود را وارد کنید. سپس خودرویی که می‌خواهید برای ارسال از آن استفاده کنید را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که اگر بار شما وزن و حجم کمتری دارد، می‌توانید از خودروهای کوچک‌تری مانند وانت و نیسان استفاده کنید تا هزینه شما نیز پایین‌تر بیاید. بعد از ثبت کامل اطلاعات بار خود، منتظر تماس رانندگانی باشید که شرایط بارگیری بار شما را پذیرفته‌اند و برای انجام هماهنگی های لازم، با شما تماس می‌گیرند.

سخن نهایی

در این مقاله به طور کامل به مقایسه حمل و نقل ریلی و جاد‌ه ای پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را شرح دادیم. همان‌طورکه متوجه شدید، شما باید بر اساس شرایط بار خود و مقصدی که می‌خواهید آن را ارسال کنید، بهترین روش را انتخاب نمایید. سامانه ترابرنت یکی از بهترین و مطمئن‌ترین سامانه‌ها برای پیدا کردن یک خودرو و راننده مناسب برای ارسال کالا از روش جاده‌ای است که نحوه ثبت اعلام بار در آن را برایتان توضیح دادیم.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.