آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویژگی‌های ماشین مخصوص حمل شیشه چیست؟

ویژگی‌های ماشین مخصوص حمل شیشه چیست

ماشین مخصوص حمل شیشه چه ساختاری دارد؟ ماشین حمل شیشه از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟ باربری شیشه چه میزان هزینه‌ای را برآورد می‌کند؟ حمل شیشه و شیشه سکوریت، از جمله حمل بارهای سخت به حساب می آید. ویژگی‌هایی که انواع شیشه دارد، باعث شده تا حمل آن نیازمند یک سری نکات و قوانین خاص باشد. اولین نکته‌ای که هر کسی در مورد حمل شیشه می‌داند این است که شیشه، هر جنسی که داشته باشد، معمولاً شکننده بوده و باتوجه ‌به نوع آن با ضربات آرام یا خشن می‌شکند. حال برخی شیشه‌ها به صورت تکه‌ای و برخی دیگر به حالت خرد شدن می‌شکنند. پس طبیعتاً حمل آن به‌سادگی حمل باری مثل خاک یا سنگ نیست.

ویژگی دومی که باعث سختی حمل بار شیشه می‌شود، وزن سنگین شیشه است! شاید به چشم نیاید؛ اما باید در نظر داشته باشید که چگالی سبک‌ترین نوع شیشه که معمولاً تحت عنوان شیشه کوارتز شناخته می‌شود، 2 گرم بر سانتیمتر مکعب است. به این معنی که چگالی سبک‌ترین نوع شیشه، دو برابر آب است. یعنی درصورتی‌که یک حجم یک متر در یک متر در یک متری شیشه در اختیار داشته باشید، باید بدانید که حداقل وزن آن 2 تن است!

بنابراین، حساسیت و وزن بالای شیشه صاحبان بار را مجاب می‌کند تا برای حمل آن تدابیر امنی بیندیشند. اما بهترین راه برای حمل شیشه و همچنین حمل شیشه سکوریت کدام است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با ماشین مخصوص حمل شیشه آشنا شوید.

ماشین مخصوص حمل شیشه چیست؟

چه ماشینی مخصوص حمل شیشه به حساب می‌آید؟ در واقع، ماشین خاصی برای حمل شیشه طراحی نمی‌شود. به این معنی که شما نمی‌توانید به یک کمپانی خودروسازی مراجعه کنید و درخواست خودرو حمل شیشه کنید. در حقیقت، اقلام و ابزارآلاتی که در یک خودرو باربری به کار گرفته می‌شود آن خودرو را به ماشین مخصوص حمل شیشه تبدیل می‌کند. حمل شیشه سکوریت نیز با این خودروها انجام می‌شود.

اصلی‌ترین قلمی که در خودرو حمل بار شیشه به کار گرفته می‌شود، قلمی به نام خرک است. با نصب خرک روی خودرو حمل‌کننده می‌توان آن خودرو را آماده برای حمل شیشه سکوریت کرد. خرک یک سازه‌ی چوبی یا آهنی است که به خودرو نصب شده و جایگاه مناسب برای قرارگیری شیشه را به وجود می‌آورد. به این شکل شیشه درون جایگاه مخصوص خود قرار گرفته و با امنیت بالایی حمل می‌شود. در این حالت، تکان‌هایی که در طول مسیر برای خودرو به وجود می‌آید، نمی‌تواند آسیبی را به شیشه وارد کند. حال این خرک، اندازه و حجم‌های مختلفی دارد که می‌توان آن را بر روی خودروهای مختلف نصب کرد.

خرک که برای حمل شیشه به کار گرفته می‌شود، هم برای خودروهای کوچک مثل وانت و نیسان و هم برای خودروهای بزرگ‌تر، مثل خاور وجود دارد. به این معنی که با نصب این خرک بر روی این خودروها، می‌توان آن‌ها را به ماشین مخصوص حمل شیشه تبدیل کرد. حال بسته به این که حجم شیشه که قرار است حمل شود چه میزان باشد، می‌‌توان از انواع خودروی دارای خرک مناسب برای جابه‌جایی شیشه استفاده کرد.

برای شناخت خودروهای مناسب برای حمل مواد غذایی مقاله ماشین حمل مواد غذایی را مطالعه نمایید.

روش‌های حمل شیشه چیست؟

همان‌طور که در قبل‌تر نیز عنوان کردیم، از ابزاری به نام خرک برای حمل شیشه در انواع ماشین باربری مثل نیسان، وانت و خاور استفاده می‌شود. البته گاهی برای امنیت بیشتر، از اقلامی مثل لاستیک نیز برای افزایش ثبات شیشه در قسمت باری خودرو استفاده می‌شود. با استفاده از خرک می‌توان انواع شیشه، آینه، شیشه دوجداره و … را حمل کرده و در کنار این موارد حمل شیشه سکوریت را نیز می‌توان با این روش انجام داد.

علاوه بر این نکات، باید برای حمل شیشه علاوه بر برقراری امنیت خودرو حمل‌کننده در حمل آن نیز دقت لازم را داشته و نکات امنیتی ضروری را به عمل آورد. به‌عنوان‌مثال، حمل شیشه و قرار دادن آن درون ماشین، باید با دقت کافی انجام شود و همچنین کارگرهایی که برای این کار استفاده می‌شوند، صلاحیت انجام این کار را داشته باشند.

برای حمل شیشه، اقلامی مثل قاپک دستی یا برقی، شیشه گیر، بغل کش و … وجود دارد که باتوجه‌به حجم شیشه و وزنی که دارد، می‌توان از این اقلام استفاده نمود.

مقاله پیشنهادی: حمل بار پردیس

هزینه حمل شیشه چقدر است؟

هزینه حمل شیشه به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اولین مرحله، وزنی که شیشه‌ها دارند، می‌تواند در هزینه حمل شیشه مؤثر باشد. به این معنی که هر چه وزن شیشه‌ای که قرار است حمل شود، بیشتر باشد، هزینه حمل نیز بیشتر خواهد بود. در قدم بعد، تعداد کارگرهایی که برای این حمل در نظر می‌گیرید، می‌تواند در هزینه مؤثر باشد. طول مسیر، یکی دیگر از عوامل مؤثر در هزینه است. طبیعتاً هر چه مسیر حمل بیشتر باشد، هزینه حمل شیشه نیز بیشتر خواهد بود.

نوع خودرو انتخابی نیز تأثیر مستقیمی بر روی این هزینه دارد. قطعاً درصورتی‌که از وانت بار برای حمل استفاده شود، هزینه کمتر از حالتی است که از نیسان استفاده شود. به همین شکل، به کارگیری خاور، هزینه بیشتری را نسبت به نیسان برای صاحب بار به دنبال خواهد داشت.

در مقاله ایزو تانک چیست کاربردهای این ماشین را توضیح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

سخن پایانی

ماشین مخصوص حمل شیشه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. گفتیم که به شکل مستقیم خودرویی برای حمل شیشه توسط کارخانه تولید خودرو طراحی نمی‌شود. اما با وجود برخی اقلام که مهم‌ترین آن خرک است، می‌توان یک خودرو حمل بار را به یک خودرو مناسب برای حمل شیشه تبدیل کرد. حال می‌توان این خرک را به انواع خودرو حمل‌کننده مثل وانت، نیسان یا خاور نصب کرده و باتوجه ‌به حجمی که بار شیشه دارد، برای حمل آن اقدام کرد. برای پیدا کردن خودرو اما راه‌های مختلفی در پیش رو است. برای این کار می‌توان از سامانه‌های باربری شیشه استفاده نمود. همچنین سامانه‌های باربری آنلاین نظیر ترابرنت، می‌تواند در پیدا کردن خودرو حمل‌کننده به کمک شما بیاید.

امیدواریم توانسته باشیم دررابطه‌با ماشین مخصوص حمل شیشه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما باقی مانده بود در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.