آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت خالی شدن باتری ماشین چیست؟ 7 مقصر احتمالی که باید به آنها مشکوک شوید!

علت خالی شدن باتری ماشین چیست؟ 7 مقصر احتمالی که باید به آنها مشکوک شوید!

آیا تابه‌حال برای شما هم پیش آمده که بعد از استارت زدن خودرو، متوجه شوید که اصلاً ماشین روشن نمی‌شود؟ یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل، خالی شدن باتری ماشین است. تصور کنید که قرار مهمی دارید و می‌خواهید خیلی سریع به محل قرار برسید. در این شرایط، ممکن است هرچه استارت بزنید، ماشین روشن نشود. این مشکل می‌تواند چالش بسیار بزرگی باشد. به همین دلیل هم بهتر است از قبل، علت خالی شدن باتری ماشین را بشناسید تا بتوانید از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری کنید.

این امر می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد و شما باید قبل از همه چیز، این دلایل را بشناسید تا بتوانید بهتر مشکل ماشین خود را شناسایی کنید. در این مقاله از ترابرنت، ما قصد داریم برای شما توضیح دهیم که علت خالی شدن باتری ماشین چیست و چرا این مشکل به وجود می‌آید. پس اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره علت خالی شدن باتری کامیون یا حتی ماشین‌های سواری و نیسان و وانت به دست بیاورید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دلایل خالی شدن باتری کامیون و ماشین

باتری ماشین یکی از مهم‌ترین قطعات آن به شمار می‌آید که وظیفه تأمین انرژی برای سایر قطعات خودرو را بر عهده دارد. زمانی که باتری ماشین خالی می‌شود، سایر قطعات نیز نمی‌توانند به‌درستی کار کنند و حتی خودرو روشن هم نمی‌شود. در این قسمت ما توضیح می‌دهیم که چرا خالی شدن باتری ماشین اتفاق می‌افتد و این امر چه دلایلی دارد.

دلایل خالی شدن باتری کامیون

1. عدم استفاده طولانی‌مدت از خودرو

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث ضعیف شدن باتری خودرو شود، این است که شاید شما برای یک بازه زمانی نسبتاً طولانی از خودروی خود استفاده نکرده‌اید. زمانی‌که شما برای مدت طولانی ماشین را روشن نمی‌کنید، باتری آن به‌مرور ضعیف می‌شود.

روشن کردن مداوم ماشین باعث می‌شود که باتری همیشه شارژ شود و عمر مفید آن نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که عدم روشن کردن خودرو برای یک بازه زمانی نسبتاً طولانی، یکی از مهم‌ترین دلایل خالی شدن آن به شمار می‌آید.

2. روشن ماندن چراغ‌های ماشین برای بازه طولانی

 علاوه بر مورد قبلی، روشن ماندن بیش از اندازه چراغ‌های خودرو نیز می‌تواند یک علت خالی شدن باتری ماشین در نظر گرفته شود. این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات بعد از خاموش کردن خودرو و رفتن به منزل، اصلاً فراموش کنید که چراغ خودرو را خاموش کنید. این اشتباه سهوی می‌تواند به‌مرورزمان به باتری خودرو آسیب وارد کند و باعث کاهش عمر آن شود و زمانی‌که بعداً وارد خودرو می‌شوید و سوئیچ را باز می‌کنید، ببینید که اصلاً استارت نمی‌خورد.

3. سرما یا گرمای بیش از حد

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی دمای هوا نیز می‌تواند روی کیفیت باتری ماشین تأثیر بگذارد. علت خالی شدن باتری ماشین در هوای سرد این است که عمر باتری به‌مرور کم می‌شود. حتی اگر خودروی خود را در هوای خیلی گرم هم قرار دهید، باید انتظار داشته باشید که عمر مفید آن کاهش پیدا کند. زیرا دمای بیش از حد نیز موجب می‌شود که در باتری ماشین کریستال‌های سولفات سرب به وجود بیاید و این امر یکی از مهم‌ترین دلایل تضعیف و یا حتی سوختن باتری است.

سرما یا گرمای بیش از حد

4. اکسید شدن اتصالات

درصورتی‌که اتصالات ماشین شما اکسید شوند و به‌مرورزمان برای برطرف کردن این مشکل اقدام نکنید، به‌مرورزمان روی عملکرد باتری تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث کاهش و یا اختلال در عملکرد آن شود. برای اطمینان از این موضوع، باید مطمئن شوید که گرد سفیدرنگی روی پایانه باتری خودرو وجود ندارد. این گرد سفیدرنگ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اکسید شدن اتصالات خودرو است. ازاین‌رو، صاحبان خودرو باید حتماً به‌صورت مداوم باتری ماشین خود را چک کنند تا مطمئن شوند که مشکلی از این بابت پیش نمی‌آید.

5. رانندگی مداوم در مسیر کوتاه

فرض کنید که شما برای یک مسیر خیلی کوتاه، ماشین خود را روشن و خاموش می‌کنید. این امر نیز می‌تواند علت خالی شدن باتری ماشین در نظر گرفته شود که اهمیت بالایی دارد. زیرا وقتی خودرو را روشن می‌کنید، باتری ماشین با روشن شدن دینام شروع به کار می‌کند و شارژ می‌شود. حالا به‌محض این که باتری ماشین شروع به شارژ کردن می‌کند، آن را خاموش می‌کنید. در این شرایط، دینام نمی‌تواند باتری ماشین را کامل شارژ کند و شارژ باتری ناقص می‌ماند. این امر می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل بروز اختلال در باتری ماشین باشد.

6. ضعیف شدن کابل‌های باتری

کابل‌های باتری اهمیت بسیار زیادی در عملکرد آن دارند. در این شرایط، اگر کابل‌های باتری ماشین شما دچار خوردگی و یا از بین رفتگی شوند، ممکن است نتوانند باتری ماشین را به طور کامل شارژ کنند و مانند نمونه قبلی، شارژ باتری ناقص می‌ماند. این اتفاق به‌صورت تدریجی می‌تواند تأثیر مخربی روی عملکرد باتری بگذارد.

7. مشکل داشتن دیود دینام

دینام یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو شناخته می‌شود که اهمیت بسیار زیادی در بهبود عملکرد باتری دارد. شارژ باتری بر عهده دینام است. زمانی‌که دیود دینام مشکل داشته باشد، نمی‌تواند به‌خوبی باتری را شارژ کند.

نحوه چک کردن سلامت باتری خودرو

در قسمت‌های قبل متوجه شدید که علت خالی شدن باتری خودرو می‌تواند چه مواردی باشد. اکنون باید بدانید چطور سلامت باتری خودروی خود را چک کنید. اندازه‌گیری ولتاژ، اولین و مهم‌ترین کاری است که باید برای چک کردن سلامت باتری خودرو انجام دهید. در بهترین حالت، ولتاژ خودرو باید در حالت خاموش روی 12/6 و در حالت روشن روی حالت 7/13 تا 7/14 باشد.

نحوه چک کردن سلامت باتری خودرو

به‌منظور اندازه‌گیری ولتاژ خودرو، باید با استفاده از ولت‌متر، سوئیچ را چرخانده و چراغ‌های ماشین را به طور کامل خاموش کنید. در قدم بعدی، قسمت سیاه‌رنگ ولت‌متر را روی قطب منفی باتری که با علامت (-) نمایش داده می‌شود بگذارید. سپس کابل قرمزرنگ را هم روی قسمت مثبت (+) قرار دهید. اگر این کار را به‌درستی انجام دهید، اندازه ولتاژ برای شما نمایش داده می‌شود.

در صورت خالی شدن باتری خودرو چه کنیم؟

 یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که بسیاری از افراد می‌پرسند، این است که وقتی باتری ماشین خالی شد، باید چه کاری انجام دهیم؟ روش‌های مختلفی برای روشن کردن خودرو در صورت خالی شدن باتری وجود دارند. به‌عنوان‌مثال، اول‌ازهمه تمام اتصالات خودرو را چک کنید و اگر هر یک از آنها شل بودند، آنها را محکم کنید.

در صورت خالی شدن باتری خودرو چه کنیم؟

بهترین روش برای روشن کردن خودرو در صورت خالی شدن باتری، روش جامپ استارت است. به این صورت که شما می‌توانید برای روشن کردن خودرو از باتری ماشین دیگری استفاده کنید و از کابل جامپ استارتر کمک بگیرید. قبل از استفاده از جامپ استارتر باید حتماً آن را شارژ کنید. سپس تنها کافی است که کابل‌های جامپ استارتر را به باتری خودرو بزنید و آن را روشن نمایید.

سخن پایانی

 در این مطلب برای شما عزیزان توضیح دادیم که علت خالی شدن باتری ماشین چه مواردی هستند و چطور می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید. پس اگر شما هم دوست ندارید زمانی‌که عجله دارید و می‌خواهید با ماشین بیرون بروید، ببینید که باتری ماشین خالی شده است، حتماً مواردی که پیش‌ازاین گفتیم را رعایت کنید.

به‌علاوه، بررسی مداوم خودرو و تعمیر آن در صورت هرگونه خرابی، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد باتری آن داشته باشد. اگر هر سؤال دیگری درباره علت خالی شدن باتری کامیون یا ماشین سواری دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.