آنچه در این مقاله می‌خوانید

قوانین باربری : نکات ضروری برای حمل و نقل ایمن

قوانین باربری نکات ضروری برای حمل و نقل ایمن

برای حمل کالاها بین شهرهای مختلف باید قوانین خاصی رعایت شوند تا بتوان به‌صورت قانونی کالا را جابه‌جا کرد. برخی از قوانین باربری را دولت‌ها و برخی دیگر را اتحادیه‌ها تصویب کرده‌اند. اما به‌طورکلی، رعایت این قوانین اهمیت بسیار زیادی برای حمل بار دارد. ازاین‌رو، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله از ترابرنت، برخی از مهم‌ترین قوانین باربری که باید بدانید را برای شما عزیزان توضیح دهیم. پس اگر شما هم می‌خواهید بار خود را به‌صورت قانونی به شهرهای دیگر ارسال کنید، حتماً تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چرا قوانین باربری باید رعایت شوند؟

 نکته جالب‌توجه درباره این قوانین این است که هم برای صاحبان کالا و هم برای رانندگان مزایای بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هر دو طرف باید برای رعایت این قوانین تمام تلاش خود را کنند. برای مثال، در بارنامه تمام اطلاعات و وظایف صاحبان کالا نوشته می‌شود و توضیح داده می‌شود که چه کسی مسئول پرداخت خسارت در صورت بروز مشکل و آسیب به بار است. در این شرایط، اگر هرگونه مشکلی برای کالا پیش بیاید، هر دو طرف بدون هیچ‌گونه درگیری متوجه می‌شوند که چه کسی وظیفه پرداخت خسارت را بر عهده دارد.

چرا قوانین باربری باید رعایت شوند؟

علاوه‌براین، در قوانین باربری درباره مدت‌زمان رسیدن کالا به مقصد نیز صحبت می‌شود و صاحب کالا بدون مراجعه به باربری، می‌داند که تقریباً باید چقدر منتظر بماند تا کالای او به مقصد برسد. به‌طورکلی، رعایت این قوانین می‌تواند تأثیر بسیار زیادی برای بهبود فرایند نقل‌وانتقال کالا داشته باشد.

هم‌چنین فرستنده و حمل‌کننده کالا اطلاعات کاملی درباره وظایف خود دارند و با رعایت قوانین و وظایف خود، می‌توانند بهترین همکاری را با یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل هم رعایت قوانین باربری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قوانین باربری بین‌شهری و درون‌شهری

بعدازاین که متوجه شدید چرا باید این قوانین به طور کامل رعایت شوند، نوبت به آن می‌رسد که بدانید باید چه قوانینی را رعایت کنید. در این قسمت، برخی از مهم‌ترین قوانین باربری برای ارسال کالاهای بین‌شهری و درون‌شهری را به شما معرفی می‌کنیم. پس با دقت به آنها توجه کنید و درصدد رعایت آنها بر بیایید.

1. پروانه کسب باربری

اگر برای انتخاب باربری به مراکز فیزیکی رفتید، باید حتماً مطمئن شوید که آیا باربری موردنظر شما پروانه کسب دارد یا خیر؟ همچنین آدرس این باربری را به طور کامل یادداشت کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به آنجا مراجعه نمایید.

2. کد باربری

از دیگر موضوعات پر اهمیت موقع انتقال کالاهای بین‌شهری و درون‌شهری، کد باربری است. معمولاً کدهای باربری به‌صورت دو رقمی در دسترس هستند که تمام باربری‌ها آن را دارند. این کد نشان می‌دهد که باربری موردنظر شما در سامانه حمل و نقل کشوری ثبت شده است و در صورت بروز هرگونه مشکل، برای شکایت می‌توان به اتحادیه باربری مراجعه کرد.

برای مثال، اگر درباره بی‌احترامی راننده، مدیریت باربری، آسیب‌دیدگی لوازم به‌خاطر بی‌احتیاطی، دریافت هزینه بسیار زیاد و سایر موارد این‌چنینی شکایتی داشتید، به‌راحتی می‌توانید به اتحادیه باربری مراجعه کنید.

3. اعلام آدرس تحویل کالا توسط فرستنده

فرستنده کالا باید آدرس دقیق مقصد را به راننده اعلام کند تا راننده بداند که در چه منطقه و خانه‌ای کالا را تخلیه نماید. درصورتی‌که این آدرس به‌صورت دقیق ذکر نشده باشد یا گیرنده کالا را از راننده دریافت نکند، راننده باید کالا را مجدداً بازگردانده و به فرستنده تحویل دهد. فرستنده هم وظیفه دارد هزینه رفت و آمد و اتلاف وقت راننده را نهایتاً تا ۱۵ دقیقه بعد واریز کند.

اعلام آدرس تحویل کالا توسط فرستنده

4. عدم ارسال کالاهای غیرقانونی

 یکی دیگر از قوانین باربری که باید حتماً از طرف فرستنده رعایت شود، این است که باید تنها کالاهای قانونی را به مناطق دیگر ارسال کنند. به این معنی که اگر هر یک از کالاهای ارسال شده توسط فرستنده بر خلاف قوانین کشور باشد و هر مشکلی برای شرکت باربری به وجود بیاید، فرستنده وظیفه پاسخگویی آن را بر عهده دارد و خود فرستنده هم باید تمام عواقب را گردن بگیرد.

5. اعلام نوع کالا و ارزش تقریبی آن

شخصی که قصد ارسال هر کالایی را به شهر دیگری دارد، باید حتماً توضیحاتی درباره نوع کالا و میزان ارزش تقریبی آن ارائه دهد. این امر موجب می‌شود که موقع حمل کالا، راننده دقت خیلی بیشتری داشته باشد و بتواند بدون هیچ‌گونه خسارتی کالا را به مقصد برساند.

 6. مدت‌زمان تخلیه و بارگیری کالا

در شرایط معمولی، مدت‌زمان تخلیه و بارگیری کالا باید نهایتاً ۳۰ دقیقه باشد. درصورتی‌که زمان انجام این کار بیشتر از ۳۰ دقیقه شود و راننده برای تخلیه و بارگیری هر کدام بیشتر از ۳۰ دقیقه معطل شود، فرستنده باید بر اساس تعرفه باربری، هزینه‌ای به‌ازای معطلی راننده پرداخت کند.

7. ارائه بارنامه

بدون شک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قوانین باربری که باید حتماً در ارسال همه کالاها از آن پیروی شود، به همراه داشتن بارنامه است. در بارنامه اطلاعات کامل کالا درج می‌شود و هیچ‌گونه ابهامی برای ارسال کالا وجود ندارد.

ارائه بارنامه

برخی از اطلاعات موجود در بارنامه، شامل مواردی مانند نوع و میزان ارزش کالا، وزن و حجم آن، مسیر ارسال کالا و سایر موارد این‌چنینی هستند. برای کسب اطلاعات درباره بارنامه الکترونیکی مقاله را مطالعه کنید.

8. شرایط اضافه‌بار یا اضافه مسیر

یکی دیگر از مسائلی که باید موقع ارسال کالا به آن توجه کرد، وضعیت اضافه‌بار یا بیشتر شدن مسیر است. همان‌طور که گفتیم، در بارنامه اطلاعات کامل کالا و مسافت ارسال بار درج می‌شود. گاهی مواقع ممکن است موقع بارگیری، کالاهای بیشتری وارد خودرو شوند یا فرستنده از راننده بخواهد که مسیری خارج از مسیر ذکر شده در بارنامه را طی کند. در این شرایط، فرستنده باید هزینه اضافی را به کرایه اصلی اضافه کند.

9. فرایند تخلیه و بارگیری کالا

ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که فرایند تخلیه و بارگیری کالا بر عهده شرکت‌های باربری است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های باربری چنین مسئولیتی را قبول نمی‌کنند و خود مشتری باید این کار را انجام دهد. درصورتی‌که مشتری از شرکت باربری بخواهد، می‌تواند با پرداخت هزینه اضافه، کارگرهایی از شرکت باربری دریافت کند.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید، رعایت قوانین باربری در ارسال سلامت کالا اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هم راننده و هم فرستنده باید تمام این قوانین را رعایت کنند تا بتوانند بدون مشکل و ابهام، کالای موردنظر را به مقصد ارسال کنند. درصورتی‌که شما می‌خواهید از سایر قوانین باربری آگاه شوید، می‌توانید با کارشناسان ما در ترابرنت تماس بگیرید. همچنین در ترابرنت خودروهای باری متعددی هستند که شما می‌توانید با رعایت قوانین، کالای خود را به آنها سپرده و به مقصد ارسال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.