آنچه در این مقاله می‌خوانید

آشنایی با انواع روش های کارواش ماشین سنگین + معرفی بهترین روش

آشنایی با انواع روش های کارواش ماشین سنگین

کارواش ماشین سنگین چگونه عمل می‌کند؟ روش های کارواش ماشین سنگین چگونه هستند؟ کارواش کامیون یا تریلی چه تفاوتی با کارواش خودرو کوچک و سواری دارد؟ کارواش، در لغت به معنای شستن ماشین است. در واقع کارواش در اکثر فرهنگ‌ها، به مکانی نسبت داده می‌شود که در آنجا با استفاده از ابزارآلات لازم، به شست و شوی ماشین مشغول هستند. اما طبیعتاً شستن انواع ماشین، ممکن است با تفاوت‌هایی همراه باشد. به این معنی که شستن یک خودرو سواری به ابزارآلاتی نیاز دارد که با استفاده از آن ابزارآلات، نمی‌توان برای شستن خودرو سنگین اقدام کرد. روش‌های مختلفی برای شست و شوی خودرو سنگین وجود دارد که هر کدام با مزایا و معایبی همراه است و می‌تواند برای خودروهای مختلفی به کار گرفته شود. در این مقاله قصد داریم با روش های کارواش ماشین سنگین آشنا شویم؛ بنابراین، در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه دارید تا پایان همراه ما باشید.

کارواش ماشین سنگین

ماشین سنگین به دلیل ابعاد بزرگ‌تری که نسبت به خودرو سواری سبک دارد، بیشتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرد. همچنین میزان آلودگی در آن نیز خیلی بیشتر از یک خودرو سواری است. از طرف دیگر نحوه‌ی کارکرد خودرو سنگین در میزان آلودگی تأثیرگذار است. در نظر بگیرید که خودرو سنگین، بیشتر در طول مسیر و آلودگی و گرد و غبار هوا قرار دارد و همین موضوع، باعث می‌شود خودرو سنگین، زودتر از خودرو سواری آلوده شده و مدت زمان طولانی‌تری برای تمیز کردن آن لازم است.

حال این خودرو سنگین می‌تواند شامل اتوبوس، کامیون، تریلی و … باشد. برای شستن این ماشین‌ها باید از کارواش ماشین سنگین کمک گرفته شود. انواع کارواش تریلی یا کامیون، دارای ابزارآلاتی هستند که شستن ماشین سنگین با آن‌ها امکان‌پذیر است.

روش‌هایی که در شستن خودرو سنگین به کار گرفته می‌شود، می‌تواند در هر خودرو متفاوت باشد. در ادامه، با انواع روش های کارواش ماشین سنگین همراه ما باشید.

اگر به دنبال شرایط و مدارک لازم برای معاینه فنی هستید مقاله مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو را مطالعه نمایید.

روش های کارواش ماشین سنگین

همان‌طور که گفتیم، چندین روش برای شست و شوی خودرو سنگین در کارواش ماشین سنگین به کار گرفته می‌شود. هرکدام از این روش‌ها، با مزایا و معایبی همراه هستند؛ اما کلیت عملکرد آن‌ها، یک هدف را دنبال می‌کند که آن هم تمیز کردن ماشین سنگین است. در ادامه به معرفی روش های کارواش ماشین سنگین می‌پردازیم.

1. کارواش دستی ماشین سنگین

در این نوع کارواش‌ها ابزار خاصی به کار گرفته نمی‌شود و ماشین سنگین تحت فشار آب شهری شسته می‌شود. به این معنی که نیروی کار در این کارواش‌ها نیروی انسانی بوده و این افراد هستند که باتوجه‌به تخصصی که دارند، می‌توانند خودرو سنگین را بشویند. این روش علاوه بر این که آب زیادی مصرف می‌کند، میزان ماده شوینده‌ی زیادی نیز به کار می برد و همچنین انرژی زیادی از نیروی انسانی جهت شسته شدن خودرو سنگین می گیرد.

کارواش دستی ماشین سنگین

هر چند که ترفندهای زیادی در این‌گونه کارواش‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن آب به کار گرفته می‌شود؛ اما باز هم مصرف آب و همچنین شوینده در روش دستی بیشتر از روش‌های دیگر است. این نوع کارواش ماشین سنگین در زمان‌های گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما در حال حاضر با پیشرفت کارواش‌ها، مشتری‌های کارواش دستی ماشین سنگین به میزان زیادی کاهش یافته‌اند.

در مقاله بیمه تکمیلی رانندگان کامیون درباره بیمه تکمیلی بیشتر توضیح داده‌ایم.

2. کارواش دستی، با آب فشار قوی

این روش از معروف‌ترین روش های کارواش ماشین سنگین است. اصلی‌ترین دستگاهی که در این کارواش‌ها به کار گرفته می‌شود، دستگاهی است که آب را با فشار بسیار قوی به خودرو می‌افشاند. این کار، هم باعث کاهش مصرف آب در شستن خودرو شده و هم فشار زیاد، باعث می‌شود تا میزان زیادی از آلودگی‌هایی که در سطح ماشین قرار دارد، از روی آن پاک شود. همین موضوع، باعث می‌شود تا برای از بین رفتن آلودگی‌های عمیق‌تر، به میزان کمتری از مواد شوینده احتیاج شود.

کارواش دستی، با آب فشار قوی

این روش همانند روش سنتی شست و شوی ماشین سنگین به نیروی کاری احتیاج دارد که در شستن ماشین سنگین، تجربه‌ی کافی را داشته باشد. در صورتی که نحوه‌ی شست و شو و یا مواد شوینده‌ی به کار گرفته شده، کیفیت مطلوبی نداشته باشد این امکان وجود دارد که آلودگی به شکل مناسب از روی خودرو تمیز نشود.

مزایا

  • تمامی قسمت‌های ماشین را می‌توان با این روش پاک کرد
  • راه‌اندازی این کارواش ساده است و به راحتی می‌توان برای تهیه کردن ابزارآلات آن اقدام کرد
  • امکان ایجاد شدن خراش بر روی خودرو وجود ندارد
  • هزینه‌ای که باید برای آن پرداخت شود، کمتر از کارواش‌های اتوماتیک است
  • انواع آلودگی سنگین را از بین می‌برد

معایب

  • مدت زمان طولانی باید برای شستن خودرو صرف شود
  • این روش شست و شو باید با آب سرد صورت بگیرد
  • خشک کردن خودرو، باید به صورت دستی و توسط پرسنل صورت بگیرد که هم کار سختی است و هم اگر به خوبی انجام نشود جای لکه بر روی بدنه باقی خواهد ماند

در مقاله وام رانندگان شرایط لازم برای این وام را شرح داده‌ایم.

3. کارواش اتوماتیک

این نحوه شست و شو یکی دیگر از روش های کارواش ماشین سنگین است که بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود. به این معنی که یک تونل یا یک دروازه برای این کار طراحی شده که خودرو سنگین، وارد این محفظه شده و با ابزارآلاتی که در آن وجود دارد، شسته می‌شود. تونل یا دروازه‌ای که برای این کار طراحی می‌شود، معمولاً به اندازه‌ای است که خودرو سنگین بتواند از آن عبور کند. همچنین این دروازه‌، دارای نازل‌هایی است که آب و مواد شوینده را به شکل اتوماتیک، در جهت تمیز شدن خودرو استفاده می‌کند. این مدل کارواش تریلی به شکل اصولی خودرو را کاملاً تمیز کرده و در مدت زمان کمی، خشک شدن خودرو را نیز انجام می‌دهد.

کارواش اتوماتیک

مزایا

  • سرعت در شست و شو نسبت به روش قبلی بسیار بالا است
  • مصرف آب و شوینده کاملاً قابل کنترل بوده و باتوجه‌به میزان آلودگی خودرو به کار گرفته می‌شود
  • دارای خشک‌کن اتوماتیک است
  • برس‌های قطوری که در این کارواش وجود دارد، تمامی قسمت‌های خودرو را مورد شست و شو قرار می‌دهد و تا حد بسیار زیادی قسمت آلوده باقی نمیگذارند

معایب

  • هر چقدر هم که دستگاه پیشرفته باشد، باز هم هوش مصنوعی است. به این معنی که شاید نتواند با کیفیت نیروی انسانی خودرو را بشوید.
  • هزینه‌ی نگهداری از سیستم‌های کارواش زیاد است. به همین دلیل، هزینه‌ای که راننده باید برای شسته شدن خودرو خود پرداخت کند بیشتر از روش‌های قبلی است.
  • در صورتی که ایرادی در سیستم کارواش صورت بگیرد، هزینه تعمیر آن زیاد خواهد بود.

برای شناخت تریلی‌های مختلف به مقاله انواع تریلی مراجعه کنید.

4. کارواش بخار ماشین سنگین

جدیدترین روشی که در کارواش ماشین سنگین به کار گرفته می‌شود، کارواش با فشار بخار آب است. باید بدانید که فشار بخار آب از خود آب نیز بیشتر بوده و با این روش می‌توان تمامی آلودگی‌های موجود در سطح یک خودرو سنگین را از بین برد. حال در برخی دیگر از تکنولوژی‌ها، از بخار سایر مواد استفاده می‌شود که علاوه بر فشار زیاد، باعث می‌شود تا نیازی به خشک کردن ماشین نیز وجود نداشته باشد. هر چند که شست و شو با فشار بخار نیز رطوبت زیادی را بر روی خودرو بر جای نخواهد گذاشت. فشار زیادی که در این روش کارواش کامیون به کار گرفته می‌شود، تا حدی زیاد است که معمولاً خودرو را از مواد شوینده نیز بی‌نیاز می‌کند. همچنین طبیعتاً، میزان مصرف آب نیز به صورت قابل توجهی به نسبت روش‌های بالا کمتر است.

کارواش بخار ماشین سنگین

مزایا

  • تمامی سطوح ماشین در این روش شسته می‌شوند و هیچ نقطه‌ کوری در آن وجود ندارد
  • با استفاده از این روش می‌توان بدون نگرانی برای شستن نواحی داخل خودرو و همچنین موتورشویی استفاده کرد
  • استفاده از این روش شما را از مصرف مواد شوینده بی‌نیاز می‌کند. اما در صورتی که ماشین خیلی کثیف باشد، می‌توان از انواع شوینده نانو برای این هدف استفاده کرد
  • کیفیت شست و شو بسیار بالا بوده و مدت زمان کوتاهی برای تکمیل روند شست و شو مصرف می‌‌شود
  • با بخار شویی، می‌توان علاوه بر پاکیزگی، درخشندگی را هم برای ماشین به همراه آورد

در مقاله انواع کامیون می‌توانید با مدل‌های مختلف کامیون‌ها آشنا شوید.

استفاده از کدام روش کارواش ماشین سنگین مناسب است؟

در قسمت‌های قبل برخی از مهم‌ترین و بهترین روش‌ها برای کارواش ماشین سنگین را شناختید. بااین‌حال، ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که کدام یک از این روش‌ها برای شستن ماشین سنگین مناسب‌تر هستند؟ برای پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که در میان سایر روش‌ها، استفاده از دستگاه بخار می‌تواند گزینه خیلی مناسب‌تری باشد.

زیرا این روش برای شستن ماشین سنگین باعث می‌شود که همه قسمت‌های کثیف سطح خودرو به طور کامل تمیز شود. به‌علاوه، ظاهر ماشین سنگین فوق‌العاده درخشان‌تر خواهد شد. اگر شما هم قصد استفاده از این روش برای کارواش ماشین سنگین را دارید، بهتر است حتماً از قبل منبع برق مربع آب را بررسی کنید و سپس دستگاه را روشن نمایید. بعدازاین که ۳ تا ۵ دقیقه از روشن کردن دستگاه بخار گذشت، می‌توان از آن برای شستن ماشین سنگین استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مقاله انواع روش های کارواش ماشین سنگین که برای تمیز کردن خودروهایی نظیر تریلی، کامیون و اتوبوس به کار گرفته می‌شود، معرفی شد. روش شست و شوی ساده با فشار آب شهری، ساده‌ترین روشی است که برای این کار در نظر گرفته شده است. پس از آن، کارواش‌هایی که با فشار آب شست و شوی خودرو سنگین را انجام می‌دادند، معروف شدند. با این روش هم مصرف آب کاهش پیدا کرد و هم کیفیت شست و شو بهتر شد. در دسته دیگری از کارواش تریلی ، کارواش‌های اتوماتیک برای ماشین‌های سنگین طراحی شدند که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. اما بهترین نوع کارواش که اخیراً به ثبت رسیده‌ است، کارواش تحت فشار بخار آب است. این روش، علاوه بر این که مصرف آب را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد، به دلیل فشار زیادی که به آلودگی موجود بر روی خودرو وارد می‌کند، تمامی آلودگی‌ها را پاک کرده و مصرف کننده را از استفاده‌ی شوینده بی‌نیاز می‌کند.

انواع کارواش ماشین سنگین و روش های به کارگیری و همچنین ابزارآلاتی که در کارواش تریلی و کامیون به کار گرفته می‌شود در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم توانسته باشیم در این مسیر شما را راهنمایی کرده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما وجود داشت، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.