آنچه در این مقاله می‌خوانید

ارزش گمرکی کالا چیست و چگونه مشخص می‌شود؟

ارزش گمرکی چیست و چگونه مشخص می‌شود؟

ارزش گمرکی چه مفهومی دارد و چرا بازرگانان و تاجران تا این حد به آن اهمیت می‌دهند؟ آیا این فاکتور روی قیمت نهایی محصول اثر می‌گذارد؟ تأثیرگذاری این فاکتور روی قیمت محصول به چه صورت است؟ ارزش گمرکی یکی از اصطلاحات بسیار مهم در حوزه حمل‌ونقل کالا است که باعث جلوگیری از خسارات وارد شده به کالا می‌شود. در این مطلب، درباره این فاکتور و تأثیر آن روی قیمت کالا صحبت می‌کنیم. پس اگر شما هم می‌خواهید در این زمینه فعالیت کنید، بهتر است از قبل بدانید که TSC گمرکی چیست و چگونه باید آن را محاسبه کرد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقریباً همه کالاهایی که وارد هر کشوری می‌شوند، با ارزش گمرکی همراه هستند این موضوع هیچ ارتباطی به نحوه بسته‌بندی، حجم و یا اندازه کالا ندارد و باید حتماً یک ارزش گمرکی برای آن محاسبه شود. اما محاسبه این عامل وظیفه چه کسی است؟

ارزش گمرکی چیست؟

اول‌ازهمه به معنای ارزش گمرکی می‌پردازیم. ارزش گمرکی به مقدار تعرفه‌ای گفته می‌شود که باتوجه‌به عوارض گمرکی و تعیین مالیات کالا به دست می‌آید. به‌عبارت‌دیگر، این ارزش شامل موارد متعددی مانند هزینه‌های بسته‌بندی، بیمه کالا، هزینه حمل‌ونقل محصول به‌صورت بین‌المللی، قیمت خالص محصول در بازار منبع و سایر موارد این‌چنینی می‌شوند.

این عامل به‌صورت یک کد چهاررقمی به دست می‌آید که در گمرک آن را برای حمل کالا در نظر می‌گیرند. فرایند محاسبه و به دست آوردن مقدار ارزش گمرکی در گمرک زمانی انجام می‌شود که فاکتور خرید کالا صادر می‌گردد. بر اساس موارد گفته شده، باید بدانید که مقدار محاسبه این ارزش به‌گونه‌ای است که تمام هزینه‌های بسته‌بندی و حمل‌ونقل کالا را در بر بگیرد.

ارزش گمرکی چیست؟

وظیفه به دست آوردن ارزش گمرکی بر عهده متخصصان این سازمان است که باید حتماً در زمینه‌های مالیاتی و گمرکی تخصص کافی داشته باشند. برای‌ این‌که موقع تعیین مقدار ارزش کالاها هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای به وجود نیاید، خیلی از کشورها استانداردهای خاصی را برای تعیین آن در نظر گرفته‌اند.

یکی از روش‌های معمول و استاندارد برای محاسبه این فاکتور، این است که مقدار آن بر اساس ارزش قابل‌انتظار و یا ارزش تراکمی محصول به دست می‌آید. مهم‌ترین ویژگی این روش این است که مقدار آن بر اساس قیمت‌های مشابه محصولات مرتبط و بازار بین‌المللی محاسبه می‌گردد.

چه فاکتورهایی در محاسبه ارزش گمرکی تأثیر دارند؟

تاکنون متوجه شدید که TSC گمرکی چیست و چه تأثیری در نقل‌وانتقال کالا دارد. طبیعتاً مقدار ارزش گمرکی هر کالا با کالای دیگر متفاوت است. ازاین‌رو، می‌توان با اطمینان گفت که فاکتورهای متعددی موجب تفاوت این ارزش می‌شوند.

چه فاکتورهایی در محاسبه ارزش گمرکی تأثیر دارند؟

در این قسمت، مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر محاسبه ارزش گمرکی محصول را به‌صورت مختصر نام می‌بریم.

1. نوع محموله

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که باعث تفاوت در مقدار ارزش گمرکی کالاهای مختلف می‌شود، نوع محصول است. به‌عنوان‌مثال، این ارزش برای کالاهایی مانند محصولات کشاورزی، محصولات فلزی و صنایع‌دستی با کالاهای دیگر تفاوت دارد.

2. روش ارزش‌گذاری کالا

ارزش‌گذاری کالا باتوجه‌به فاکتورهای متعددی مانند نحوه بسته‌بندی، روش حمل‌ونقل، شروط پروانه و صادرات و فاکتورهای دیگر این‌چنینی انجام می‌شود. هر یک از این موارد باعث تفاوت در مقدار تعرفه ارزش گمرکی می‌شوند و هم‌چنین می‌توانند تأثیر مستقیمی در بررسی کیفیت محصول داشته باشند.

3. وسیله حمل‌ونقل کالا

نوع وسیله نقلیه استفاده شده برای حمل‌ونقل محصول از یک کشور به کشور دیگر می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم در تعیین این ارزش باشد. برای مثال، شما باید تعیین کنید که کالای موردنظر شما از طریق کدام یک از وسایل نقلیه هواپیما، قطار، کشتی، کامیون و سایر موارد این‌چنینی به کشور مقصد رسیده است.

4. قیمت تجاری محصول

از دیگر عوامل مهم در تعیین تعرفه ارزش گمرکی، قیمت تجاری محصول است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مبناها برای محاسبه عوارض و مالیات در گمرک در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل برای همه کالاها در ابتدا مقدار قیمت تجاری آن‌ها را در نظر گرفته و سپس باتوجه‌به فاکتورهای دیگر، این ارزش را برای آن محاسبه می‌کنند.

قیمت تجاری محصول

5. بیمه کالا

موقع ارسال کالا به کشورهای دیگر از هر روشی، ممکن است مشکلات متعددی برای آن به وجود بیاید. به همین دلیل برای محافظت از کالا در برابر خطراتی مانند آسیب دیدن، دزدیده شدن و یا گم شدن و تأخیر در تحویل کالا، باید حتماً بیمه شود. مقدار هزینه پرداختی برای بیمه کالا تأثیر زیادی در ارزش گمرکی دارد.

6. کشور منبع سازنده محصول

ازآنجاکه برخی از کالاها در کشورهای خاصی تولید می‌شوند و در این کشورها از برندهای معتبر، استانداردها و روش‌های فناورانه سطح بالایی استفاده می‌گردد، ارزش گمرکی بالاتری دارند. به همین دلیل بسته به محل و کشور منبع کالا، ارزش گمرکی، مالیات و عوارض آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

7. شروط تجارت کالا

منظور از شروط تجارت کالا، فاکتورهایی مانند نحوه بسته‌بندی، حمل‌ونقل و دریافت مجوزها برای صادرات و واردات هستند. هر یک از این عوامل به‌صورت مجزا و ترکیبی تأثیر بسیار زیادی در تعیین مقدار ارزش گمرکی کالا دارند.

8. افتتاح حساب و ثبت‌نام در گمرک

در نهایت، آخرین عاملی که می‌تواند تا حد زیادی روی مقدار ارزش گمرکی محصول تأثیر بگذارد، افتتاح حساب و ثبت‌نام در سازمان گمرک است. شرکت‌ها و صادرکنندگان محصول بعد از ثبت‌نام در سامانه گمرک و ایجاد حساب کاربری مخصوص به خود، می‌توانند فرایند صادرات و واردات را راحت انجام دهند.

افتتاح حساب و ثبت‌نام در گمرک

زیرا با انجام این کار، سازمان گمرک به‌راحتی می‌تواند شرکت‌ها را شناسایی و تأیید کند. از طرف دیگر، شرکت‌ها هم با افتتاح حساب در گمرک راحت‌تر می‌توانند تعرفه گمرکی محصول خود را به دست بیاورند.

نحوه محاسبه ارزش گمرکی کالا

ارزش گمرکی کالا باتوجه‌به فاکتورهایی که پیش‌ازاین گفتیم، محاسبه می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از یک الگوریتم فوق‌العاده راحت این تعرفه را به دست بیاورید. توجه داشته باشید که هرچه مقدار هزینه پرداختی شما برای ارزش گمرکی کمتر باشد، سود شما برای صادرات و واردات کالا افزایش پیدا می‌کند.

برای محاسبه ارزش گمرکی محصول باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سود بازرگانی محصول
  • هزینه انبارداری
  • ارزش CIF کالا: برای به دست آوردن مقدار ارزش CIF کالا باید در ابتدا تعرفه‌ای که گمرک برای کالای شما در نظر گرفته را با هزینه بیمه جمع کنید. در ادامه، هزینه تخلیه و بارگیری کالا، مالیات بر ارزش‌افزوده، حقوق گمرکی، عوارض و سایر موارد این‌چنینی را نیز به آن اضافه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که ارزش گمرکی کالا چیست و چطور محاسبه می‌شود. همان‌طور که گفتیم، این ارزش می‌تواند تأثیر زیادی در فرایند صادرات و واردات کالا داشته باشد و به همین دلیل هم به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از اهمیت آن غافل شد. شما می‌توانید با مشورت با افراد متخصص، مطمئن شوید که مقدار تعرفه گمرکی کالای شما چقدر است. اگر هر سؤال دیگری درباره نحوه محاسبه این تعرفه دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ترابرنت به شما پاسخ بدهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.