آنچه در این مقاله می‌خوانید

بارنامه مستر چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

بارنامه مستر چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

بارنامه مستر یکی از مهم‌ترین مدارکی است که باید برای ارسال کالاهای بین‌المللی به همراه داشته باشید. در این مقاله از ترابرنت برای شما توضیح خواهیم داد که بارنامه مستر چیست و چه تفاوتی با بارنامه‌های دیگر دارد. پس اگر شما هم می‌خواهید هر کالایی را به کشورهای خارجی بفرستید و از مرز عبور دهید، حتماً تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا توضیح ‌دهیم که بارنامه مستر چه معنی دارد و چرا از آن استفاده می‌شود و همچنین اطلاعات موجود در آن را نام می‌بریم.

تعریف بارنامه

قبل از این که مفهوم بارنامه مستر را توضیح دهیم، خوب است در ابتدا خود مدرک بارنامه را بشناسید. بارنامه به مدرکی گفته می‌شود که باید حتماً برای جابه‌جایی کالا وجود داشته باشد. بر اساس قوانین موجود، هیچ کالایی را نباید بدون داشتن بارنامه جابه‌جا کرد. به‌عبارت‌دیگر، خیلی از افراد بارنامه را به‌عنوان سند مالکیت کالا به شمار می‌آورند.

مهم‌ترین اطلاعات موجود در بارنامه، مواردی مانند اطلاعات کامل محموله و محتویات بسته‌بندی‌ها، مشخصات کامل فرستنده و گیرنده، حمل‌کننده بار و آدرس کامل مبدأ و مقصد هستند. وظیفه صدور بارنامه بر عهده شرکت حمل‌کننده کالا است. این مدرک باید در اختیار کسی باشد که کالا را حمل می‌کند و بعدازاین‌که آن را به مقصد رساند، آن را به گیرنده بدهد.

تعریف بارنامه

از طرف دیگر، اگر شما قصد ارسال بارهای بین‌المللی را داشته باشید، باید بارنامه را به سازمان گمرک بدهید. با انجام این کار، گیرنده کالا و سازمان گمرک مطمئن می‌شوند که کالا تا رسیدن به این منطقه کاملاً سالم و دقیق بوده است. درصورتی‌که برای ارسال کالاهای بین‌المللی بارنامه به سازمان گمرک ارائه داده نشود، امکان ترخیص آن از گمرک وجود نخواهد داشت.

بارنامه‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها بسته به نوع روش ارسال کالا با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه یکی از انواع بارنامه که بارنامه مستر نام دارد را معرفی می‌کنیم.

بارنامه مستر چیست؟

 اکنون نوبت به آن رسیده که بدانید بارنامه مستر چیست ؟ برای پاسخ به این سؤال، باید بگوییم که بارنامه مستر که در زبان انگلیسی با نام Master Air Waybill شناخته و با حالت مختصر MAWB نوشته می‌شود، به همان بارنامه اصلی و سند مادری گفته می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی بعد از دریافت کالا از شرکت حمل‌ونقل یا شرکت فورواردری موردنظر خود، آن را صادر می‌کنند. به عبارت دیگر، این بارنامه زمانی صادر می‌شود که کالا از شرکت فورواردری تحویل گرفته شود.

بارنامه مستر چیست؟

لازم به ذکر است که طرف قرارداد با شرکت فورواردری، دقیقاً همان کسی است که در بارنامه به‌عنوان گیرنده از او یاد شده است. باتوجه‌به این مسئله، می‌توان گفت که بارنامه مستر در واقع قرارداد بین شرکت حمل‌کننده فورواردری با شرکت حمل‌کننده کریری است.

در این بارنامه یک کد ۱۱ رقمی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان وضعیت کالا را به طور کامل بررسی کرد. بعد از ثبت این کد ۱۱ رقمی، اطلاعات کامل بارنامه مستر ارائه می‌شوند. در این قسمت، توضیح می‌دهیم که هر یک از ارقام این کد، برای چه موضوعی کاربرد دارند.

  • سه رقم اول این کد ۱۱ رقمی، نشان‌دهنده شرکت هواپیمایی یا ایرلاین است. هر شرکت هواپیمایی یک کد سه‌رقمی دارد که با استفاده از سه رقم ابتدایی بارنامه مستر می‌توان متوجه شد که کالا از طریق کدام شرکت هواپیمایی ارسال می‌شود.
  • بعدازاین سه رقم، ۷ رقم از این کد ۱۱ رقمی نشان‌دهنده شماره بار و محموله هستند.
  • در نهایت، آخرین رقم از این کد ۱۱ رقمی هم مربوط به کنترل شناخت بار است. این عدد همیشه کمتر از ۶ بوده و باتوجه‌به نوع کالاها و بر اساس بعضی محاسبات به دست می‌آید.

کاربرد بارنامه مستر چیست؟

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، بارنامه مستر در واقع مدرکی است که بین شرکت حمل‌کننده کالا و فرستنده آن منعقد می‌شود. ازاین‌رو، خیلی از افراد بارنامه مستر را با نام سند تحویل کالا می‌شناسند که نشان‌دهنده صحت کالا موقع ارسال به مقصد است. به همین دلیل قبل از این‌که کالا به دست گیرنده برسد، باید توسط افراد حقیقی و حقوقی کامل شود. مهم‌ترین کاربرد بارنامه مصدری این است که اگر موقع تحویل کالا به گیرنده، هزینه آن پرداخت نشود، حمل‌کننده کالا باید از تحویل آن به گیرنده خودداری کند.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای بارنامه مستر این است که از آن به‌عنوان بیمه کالا یاد می‌شود. درصورتی‌که در طول مسیر هرگونه آسیبی به کالا وارد شود و یا گم شود، مسئولیت آن بر عهده شرکت حمل‌کننده بار خواهد بود. باتوجه‌به این موضوع، می‌توان گفت که بارنامه مستر از نظر قانونی و قضایی ارزش زیادی دارد و می‌توان آن را پیگیری کرد.

کاربرد بارنامه مستر چیست؟

علاوه بر این موارد، به کمک بارنامه مستر می‌توان اطلاعات کاملی درباره شرایط و محل بار موقع حمل به دست آورد. به‌منظور انجام این کار، تنها کافی است که کد موجود در بارنامه مستر را پیگیری کرد. در نهایت، آخرین کاربرد استفاده از این بارنامه، این است که به کمک آن می‌توان مدت زمان رسیدن کالا به مقصد و ترخیص آن از گمرک را مشخص کرد این موضوع برای آن دسته از محموله‌هایی که صاحبان کالا برای ترخیص آنها از گمرک عجله دارند، بسیار پراهمیت است.

استفاده از بارنامه مستر چه مزایایی دارد؟

باتوجه‌به اطلاعات موجود در این مقاله، می‌توان گفت که استفاده از این مدرک اهمیت بسیار زیادی دارد. در این قسمت، مهم‌ترین مزایای بکار بردن بارنامه مستر را به‌صورت خلاصه نام می‌بریم. به همین دلیل سعی کنید حتماً برای کالای موردنظر خود از این مدرک استفاده کنید.

  • پایین آمدن احتمال آسیب به کالا در طول مسیر
  • کاهش احتمال سرقت بار
  • پیگیری کالای ارسال شده
  • پایین آمدن هزینه‌ها

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدید که بارنامه مستر چیست و چرا از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم، استفاده از این مدرک موقع حمل‌ونقل کالا اهمیت بسیار زیادی دارد. حالا تفاوتی ندارد که شما بخواهید محموله خود را به‌صورت بین‌شهری جابه‌جا کنید یا آن را به کشورهای دیگر بفرستید. ازاین‌رو، اگر فرستنده کالا هستید، حتماً از شرکت حمل‌ونقل موردنظر خود بخواهید که این مدرک را صادر کند و اگر هم گیرنده یا خریدار هستید، برای دریافت این مدرک با فرستنده یا فروشنده صحبت کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.