آنچه در این مقاله می‌خوانید

TEU چیست و چه کاربردی دارد؟

TEU چیست و چه کاربردی دارد؟

در میان اصطلاحات متنوعی که برای حمل‌ونقل کالا از طریق روش‌های مختلف و به‌خصوص روش دریایی کاربرد دارند، TEU یکی از مهم‌ترین آنهاست. این اصطلاح در حمل‌ونقل کالا با استفاده از کشتی‌های باری تا حد زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد و بهتر است قبل از ارسال کالا، حتماً معنای آن را بدانید. پس اگر شما هم نمی‌دانید که TEU چیست ، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

TEU چیست؟

TEU در زبان انگلیسی مخفف شده عبارت twenty-foot equivalent unit است که به‌صورت تحت الفظی، معنای «واحد معادل ۲۰ فوت» را می‌دهد. باتوجه‌به این مسئله، می‌توان گفت که TEU در واقع یک استاندارد برای اندازه‌گیری تعداد کانتینرهای حمل‌ونقل کالا با استفاده از روش دریایی به شمار می‌آید.

برای ارسال کالا از طریق کشتی، از کانتینرهای باری استفاده می‌شود. ازاین‌رو، TEU نوعی بار واحد و یا کانتینرهای ترکیبی است که کالای موردنظر شما در آن قرار گرفته و از طریق کشتی به کشور مقصد ارسال می‌شود. مهم‌ترین دلیل نام‌گذاری این استاندارد واحد معادل ۲۰ فوت، طول ۲۰ فوتی آن است.

همچنین خوب است بدانید که عرض و ارتفاع این کانتینرها هرکدام ۸ فوت اندازه‌گیری می‌شود. بیشترین مکانی که در آنجا از TEU استفاده می‌شود، زمانی است که بخواهند ظرفیت یک کشتی یا مقدار باری که می‌تواند در خود جای بدهد و حمل کند را اندازه‌گیری کنند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که می‌گویند یک کشتی به‌اندازه ۳۰۰۰ TEU است، یعنی می‌تواند تا همین مقدار کالا را در خود جای بدهد و ظرفیت آن به ۳ هزار TEU می‌رسد.

TEU چیست

باتوجه‌به موارد گفته شده، می‌توانیم نتیجه بگیریم که واحد معادل 20 فوتی یا TEU در واقع واحد اندازه‌گیری در نظر گرفته می‌شود که کاملاً دقیق بوده و با استفاده از آن می‌توان ظرفیت و تحمل بار کشتی را محاسبه کرد.

به‌طورکلی، برای ارسال کالاها از طریق روش دریا از کانتینرهای ۲۰ فوتی یا ۴۰ فوتی استفاده می‌شود. به همین دلیل هم ظرفیت کشتی کانتینری بسته به کانتینر موجود در آن می‌تواند بین این دو اندازه متفاوت باشد. برای این که ظرفیت کشتی‌ها را استانداردسازی کنند، آنها را بر اساس TEU می‌شناسند.

کاربردهای TEU چیست؟

ازآنجاکه شرکت‌های حمل‌ونقل کالا میزان هزینه پرداختی را بر اساس TEU محاسبه می‌کنند، به همین دلیل باید حتماً اطلاعات کاملی درباره این موضوع داشته باشید. به این صورت که بعد از دریافت نرخ کرایه از شرکت حمل‌ونقل موردنظر خود، این نرخ را خودتان هم یک‌بار باتوجه‌به تعداد TEU ‌های کالا مورد بررسی قرار دهید و فقط به تعداد کانتینرها توجه نکنید.

علاوه بر تعیین نرخ کرایه کالا، از TEU برای تعیین ظرفیت پایانه‌ها و کشتی‌های کانتینری نیز تا حد خیلی زیادی استفاده می‌شود. همچنین بخش زیادی از گزارش‌های مربوط به توان عملیاتی بندر یا پورت باتوجه‌به مقدار TEU ‌های موجود در آن به دست می‌آید.

استفاده از TEU در بندر و پایانه کشتیرانی چه اهمیتی دارد؟

به نظر شما استفاده از روش TEU چه اهمیتی دارد و چرا تا این حد در استفاده از آن تأکید می‌شود؟ در این قسمت، برخی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و اهمیت استفاده از TEU در بنادر و پایانه‌های کشتی‌رانی را نام می‌بریم.

استفاده از TEU در بندر و پایانه کشتیرانی چه اهمیتی دارد؟

 1. انبار کردن محموله

زمانی که شما از TEU استفاده کنید، کالای شما خیلی راحت‌تر و بهتر در کشتی‌ها و بنادر انبار می‌شود. به‌خاطر این که تعداد کانتینرها نسبتاً زیاد است، برای انبار کردن آنها همه کانتینرها را روی یکدیگر قرار می‌دهند. در این شرایط، استفاده از TEU باعث می‌شود که احتمال آسیب به محموله شما به حداقل برسد.

2. برنامه‌ریزی برای میزان ظرفیت کانتینر

استفاده از سیستم TEU موجب می‌شود که شرکت‌های حمل‌ونقل بتوانند خیلی بهتر درباره میزان ظرفیت کشتی، بندر و پایانه‌های کشتی‌رانی خود تصمیم بگیرند و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. زیرا وقتی آنها به طور کامل اندازه کانتینر را می‌دانند، بهتر تصمیم می‌گیرند که برای جابه‌جایی بار موردنظر باید از چه نوع ماشین‌آلات و ابزارآلاتی استفاده کنند.

3. پیگیری و برنامه‌ریزی داده‌ها

از دیگر دلایل استفاده بسیار زیاد از TEU، این است که با استفاده از داده‌های آن می‌توان حجم محموله را در بازه زمانی مشخص شده ردیابی و پیگیری کرد. این مسئله برای تاجران و بازرگانان اهمیت بسیار زیادی دارد. در این شرایط، استفاده از TEU موجب می‌شود که فرایند حمل‌ونقل کالا و برنامه‌ریزی برای آن خیلی بهتر انجام شود.

4. هماهنگی برای ارسال کالا از طریق روش ترکیبی

گاهی مواقع بسته به شرایط مبدأ و مقصد، شاید مجبور شوید محموله خود را از طریق روش ترکیبی به مقصد برسانید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است بخواهید بخشی از مسیر را از طریق دریا طی کنید و کالا را در ادامه مسیر با استفاده از روش‌های دیگر مانند قطار یا کشتی ارسال نمایید.

هماهنگی برای ارسال کالا از طریق روش ترکیبی

در این شرایط، استفاده از TEU موجب می‌شود که از قبل تمام هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای این روش به عمل بیاید. به همین دلیل در هزینه و زمان صاحب کالا تا حد زیادی صرفه‌جویی می‌شود.

5. ترخیص کالا از گمرک

در نهایت، با استفاده از آن فرایند ترخیص کالا از گمرک در زمان خیلی سریع‌تری انجام می‌شود. زیرا با استفاده از این مدرک، مأموران گمرک خیلی بهتر و سریع‌تر می‌توانند اسناد کالا را مورد بررسی قرار دهند و با کمترین تأخیر و هزینه، کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

کانتینرهای مختلف TEU چیست

بسته به نوع محموله، می‌توان از کانتینرهای مختلف TEU برای ارسال کالا به مقصد استفاده کرد. به همین دلیل شما باید بر اساس شرایط کالای خود، کانتینر مناسبی را برای حمل آن انتخاب کنید.

کانتینرهای مختلف TEU

در این قسمت، هر یک از کانتینرهای ۲۰ فوتی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کانتینر ۲۰ فوتی یخچالی: این کانتینر برای حمل‌ونقل مواد غذایی به‌خصوص گوشت و محصولات لبنی کاربرد زیادی دارد. می‌توان دمای این کانتینر را بین مثبت ۳۰ تا منفی ۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرد.
  • کانتینر ۲۰ فوتی کفی: کانتینرهای کفی هیچ‌گونه دیواره یا سقفی ندارند و بیشتر برای محموله‌هایی استفاده می‌شوند که خیلی بزرگ هستند و ارتفاع زیادی دارند. البته برای محکم کردن محموله روی کانتینر، از حلقه‌های شلاقی استفاده می‌شود.
  • کانتینر ۲۰ فوتی روباز: این کانتینرها سقف ندارند و به‌جای آن روی سقف آنها از ورق برزنتی استفاده می‌شود. این کانتینرها برای محموله‌های حجیم مناسب هستند.
  • کانتینر ۲۰ فوتی مسقف: در این کانتینرها از سقف محکم فولادی استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد آنها در حمل ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی هستند.
  • کانتینر ۲۰ فوتی درب جانبی: همان‌طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد، درب این کانتینر در کنار آن قرار می‌گیرد و یکی از درب‌های آن ارتفاع بلندتری دارد که از این قسمت برای بارگیری و تخلیه کالا استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل برای شما عزیزان توضیح دادیم که TEU چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم، این موضوع در حمل‌ونقل کالا در روش دریایی اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل هم باید حتماً درباره آن اطلاعات کافی به دست بیاورید.

TEU در واقع واحد شمارش کانتینر است که می‌تواند کمک بسیار زیادی به سریع و راحت‌تر شدن فرایند حمل‌ونقل کالا در روش دریایی کند. اگر هر سؤال دیگری درباره نحوه استفاده از TEU در بندر و یا خطوط کشتیرانی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ما در ترابرنت به شما پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.