آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیجک باربری چیست ؟ چرا باید از بیجک باربری استفاده کنیم؟

بیجک باربری چیست ؟ چرا باید از بیجک باربری استفاده کنیم؟

بیجک باربری یکی از مهم‌ترین اصطلاحات حوزه حمل‌و‌نقل و ارسال کالا به شمار می‌آید که بازرگانان و تاجران باید حتماً آشنایی کاملی با آن داشته باشند. در این مقاله از ترابرنت، قصد داریم برای شما عزیزان توضیح دهیم که بیجک باربری چیست و اصلاً چرا از آن استفاده می‌شود؟ پس اگر شما هم می‌خواهید کالایی را به هر مکانی ارسال کنید، بهتر است حتماً تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری درباره بیجک به دست بیاورید.

بیجک باربری چیست؟

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفتیم، بیجک باربری یکی از اسناد مهم تجاری به شمار می‌آید که شرکت‌های حمل‌و‌نقل و باربری‌ها آن‌ را صادر می‌کنند. برخی دیگر از نام‌های بیجک، مواردی مانند فاکتور، سند حمل بار و رسید باربری هستند. برای ارسال کالا به کشورهای خارجی، باید حتماً بیجک در مدارک شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت، نمی‌توانید کالا را از مرز رد کنید.

اطلاعات موجود در بیجک باربری

در بیجک باربری باید اطلاعات کامل مربوط به فرستنده، گیرنده و خود کالا وجود داشته باشد. در این شرایط، فرایند ارسال کالا خیلی راحت‌تر انجام می‌شود. به عبارت دیگر، وجود این مدرک و اطلاعات موجود در آن برای دریافت تأییدیه صحت ارسال کالا اهمیت بسیار زیادی دارد.

اطلاعات موجود در بیجک باربری

یکی دیگر از دلایل استفاده از بیجک‌ها، این است که تأیید می‌شود کالا توسط خریدار یا گیرنده، دریافت شده است. برخی از مهم‌ترین اطلاعات موجود در رسید باربری یا بیجک، عبارت‌اند از:

  • اطلاعات کامل شرکت باربری یا حمل‌و‌نقل
  • نوع کالا
  • تعداد کارتن یا بسته‌های محموله
  • اطلاعات کامل فروشنده یا ارسال‌کننده بار
  • اطلاعات کامل گیرنده یا خریدار
  • مقصد
  • اطلاعات راننده یا حامل کالا
  • مبلغ کرایه‌ای بار
  • هزینه مورد نیاز برای بیمه باربری

 آیا بیجک باربری همان بیجک بارنامه است؟

علاوه بر بیجک باربری که پیش‌ازاین معرفی کردیم، نوع دیگری از مدرک هم وجود دارد که با نام بیجک بارنامه شناخته می‌شود. ممکن است خیلی از افراد این دو مدرک را با یکدیگر اشتباه بگیرند و بپرسند که آیا این دو مدرک یکی هستند؟

باید بگوییم که از بیجک باربری برای ارسال کالاها استفاده می‌شود و در آن اطلاعات مختلف ذکر شده، وجود دارند. در مقابل، بیجک بارنامه، شامل بیمه باربری می‌شود و اهمیت بسیار زیادی برای صحیح‌وسالم رسیدن کالا به مقصد دارد. در مقابل، بیجک باربری هیچ تعهدی در برابر صحت کالا برای ارسال آن به مقصد ندارد و شامل بیمه باربری نمی‌شود.

بیجک گمرکی یعنی چه؟

 همان‌طور که از نام آن هم می‌توان حدس زد، بیجک گمرکی به مدرکی گفته می‌شود که برای ارسال بار به صورت بین‌المللی و ترخیص کالا از گمرک اهمیت دارد. صاحبان کالا در گذشته برای ترخیص کالا از گمرک، باید پروانه سبز ارائه می‌دادند. این در حالی است که هم‌اکنون بیجک گمرکی جایگزین این مدرک شده است. دریافت بیجک گمرکی از سازمان گمرک، آخرین مرحله از تشریفات اداری ترخیص کالا به شمار می‌آید.

قوانین همه کشورها برای صادرات و واردات کالا به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که صاحبان بار باید حتماً آن را برای ترخیص کالا ارائه دهند. صدور این مدرک نشان‌دهنده این است که کالا به صورت صحیح‌وسالم از گمرک دریافت شده است. هم‌چنین بیجک گمرکی به همراه قبض انبار، در کنار یکدیگر نشان می‌دهند که صاحبان کالا برای دریافت آن و ترخیص بار از گمرک اقدام کرده است. بعد از دریافت این مدرک، کارشناس گمرک آن را مهر و امضا می‌کند و می‌توانید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید.

مزایای استفاده از بیجک باربری

بیجک باربری اهمیت بسیار زیادی برای صنعت حمل‌و‌نقل بار به شهرها و کشورهای دیگر دارد. همان‌طورکه پیش‌ازاین نیز گفتیم، این سند به جای سیستم‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به گیرندگان و صاحبان کالا این اطمینان را می‌دهد که بار صحیح‌وسالم و بدون هیچ مشکلی به مقصد برسد.

مزایای استفاده از بیجک باربری

بعدازاین که کالا به مقصد رسید، دریافت‌کننده باید اطلاعات موجود در بیجک باربری را با محموله تطابق دهد و در صورت مطابقت، آن را دریافت نماید. به‌طورکلی، استفاده از بیجک در صنعت حمل‌و‌نقل مزایای زیادی دارد که در این قسمت، به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تطابق کالا با بیجک به‌منظور اطمینان از صحت کالا
  • جلوگیری از بروز تناقض بین کالا و اطلاعات درج شده
  • تسریع و تسهیل فرایند ترخیص بار از گمرک
  • قابل استفاده به عنوان یک شناسنامه به‌منظور تأیید هویت کالا
  • ارسال بار به صورت سفارشی و کاملاً رسمی و قانونی
  • امکان پیگیری مکان بار با استفاده از شناسه بیجک از طرف خریدار
  • افزایش اعتبار باربری
  • جلوگیری از ارسال کالا به صورت قاچاق و غیرقانونی
  • افزایش اعتبار معاملات مختلف
  • امکان مرجوع کردن کالا در صورت مغایرت اطلاعات موجود در بیجک با بار

علت استفاده از بیجک باربری

به احتمال خیلی زیاد تاکنون متوجه اهمیت استفاده از بیجک باربری شده باشید. مهم‌ترین دلیل استفاده از این سند تجاری موقع ارسال کالا، این است که به صورت کاملاً رسمی و قانونی ارسال می‌شود و اعتبار بیشتری دارد. در نتیجه، فرایند ارسال کالا به مقصد معتبرتر خواهد بود. زمانی که فرستنده این مدرک را ارائه می‌دهد، دریافت‌کننده می‌تواند اطلاعات موجود در آن را به طور کامل با محموله مطابقت دهد و مطمئن شود که کالا به صورت درست و بدون مشکل برای او ارسال شده‌ است.

علت استفاده از بیجک باربری

درصورتی‌که هرگونه مغایرتی در تعداد و یا نوع کالا وجود داشته باشد، دریافت‌کننده بار می‌تواند خیلی راحت آن را مرجوع کند. این امر موجب شده که اعتماد بیشتری بین فرستنده و دریافت‌کننده کالا وجود داشته باشد و آن‌ها بتوانند با خیال آسوده‌تری با یکدیگر معامله کنند. ازاین‌رو، همه افراد برای ارسال بار به هر منطقه‌ای باید حتماً از بیجک باربری کمک بگیرند.

سخن پایانی

در این مقاله برای شما عزیزان توضیح دادیم که بیجک باربری چه کاربردی دارد و چگونه باعث صحت معاملات بین گیرنده و فرستنده می‌شود. پس اگر شما هم می‌خواهید کالای خود را صحیح‌وسالم و بدون هیچ‌گونه مشکلی برای شخصی ارسال کنید، باید حتماً این مدرک را دریافت نمایید. اگر هر سؤال دیگری درباره بیجک باربری و اطلاعات موجود در آن دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما در ترابرنت به تمام سؤالات شما در این زمینه پاسخ خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.