آنچه در این مقاله می‌خوانید

دموراژ چیست و چگونه می توان از پرداخت آن اجتناب کرد

دموراژ چیست و چگونه می توان از آن اجتناب کرد

صاحبان کالا به منظور عبور بار خود از کشوری به کشور دیگر، باید از قوانین گمرکی پیروی نمایند. در میان این قوانین، دموراژ یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود که تاثیر زیادی در حمل و نقل کالای بین‌المللی یا صادرات و واردات دارد. پس اگر شما نیز قصد ارسال بار به خارج از کشور را دارید، بهتر است بدانید که دموراژ چیست و چگونه می توان از آن اجتناب کرد. در این مقاله، مفهوم دموراژ را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد تا فرایند صادرات کالا برای شما راحت‌تر انجام شود.

هر کشور برای صادرات و واردات کالا، قوانین خاصی در سازمان گمرک خود در نظر گرفته است که صاحبان محموله باید حتماً موقع عبور بار، این مقررات را مد نظر قرار دهند. دموراژ برای جلوگیری از نگهداری طولانی مدت کانتینرها جهت تخلیه یا بارگیری در بنادر استفاده می‌شود

دموراژ چیست؟

اول از همه، برای شما توضیح خواهیم داد دموراژ کانتینر چیست و چه مفهومی دارد. به طور کلی، برای ارسال بار به صورت بین‌المللی از طریق دریا، کالا درون کانتینرهای مخصوص قرار می‌گیرد. این کانتینرها توسط شرکت‌های حمل‌ونقل به صاحبان بار اجاره داده می‌شود و آنها باید بعد از رسیدن کالا به بندر، آن را تخلیه کرده و به شرکت تحویل دهند.

دموراژ چیست

درصورتی‌که فرایند تحویل این کانتینرها نسبت به زمان تعیین شده در قرارداد اجاره‌ی کانتینر با تأخیر مواجه شود، صاحب کالا مجبور به پرداخت جریمه می‌شود. این جریمه با نام دموراژ شناخته می‌شود. پس به عبارت دیگر، می‌توان گفت که دموراژ درواقع خسارت و یا جریمه‌ای برای دیرکرد در تحویل کانتینرهای حامل بارهای بین‌المللی است که صاحب کالا باید هزینه آن را به شرکت مالک یا اجاره دهنده کانتینر بپردازد.

فری تایم

زمانی که شما بخواهید کالایی را به کشور دیگری صادر کنید، باید قراردادی با شرکت‌های حمل‌ونقل عقد کرده و در آن تمام شرایط حمل بار را درج نمایید. در این قرارداد، مدت زمان موردنظر برای ارسال کالا و تحویل کانتینر درج می‌شود.

این بازه زمانی که به‌عنوان فری تایم شناخته می‌شود، به معنای مدت زمانی است که صاحب بار امکان استفاده از کانتینر، بدون پرداخت هزینه اضافی را دارد. یعنی با پرداخت یک هزینه ثابت و مشخص، صاحب کالا می‌تواند در بازه زمانی فری تایم، کانتینر را در اختیار داشته باشد و نیازی به پرداخت هزینه‌های بیشتر نیست. فری تایم شامل دو نوع فری تایم مبدأ و مقصد می‌شود که در این بخش، هر یک را به‌صورت مختصر معرفی کرده‌ایم:

  • فری تایم مبدأ: فری تایم مبدأ به آن بازه زمانی گفته می‌شود که کانتینر خالی را برداشته و بعد از بارگیری آن، به محوطه کانتینری داده می‌شود.
  • فری تایم مقصد: فری تایم مقصد به معنای مدت زمانی است که در آن صاحب کالا کانتینر حاوی بار را تحویل گرفته، آن را تخلیه کرده و سپس کانتینر خالی را به شرکت حمل‌ونقل تحویل می‌دهد.
دموراژ به چه فاکتوری بستگی دارد؟

بر این اساس، می‌توان گفت که مدت‌زمان فری تایم تأثیر بسیار زیادی در میزان دموراژ دارد. به همین دلیل هرچه این بازه زمانی فری تایم افزایش پیدا کند، احتمال این‌که صاحب کالا ملزم به پرداخت دموراژ شود هم کمتر است. مدت زمان فری تایم بسته به شرایط و توافق صاحب کالا و شرکت حمل‌ونقل، می‌تواند متفاوت باشد.

دموراژ به چه فاکتوری بستگی دارد؟

خسارت ناشی از دموراژ می‌تواند بر اساس فاکتورهایی از جمله نوع کانتینر، دچار تغییراتی شود. به عنوان مثال، اگر هنگام اجاره‌ی یک کانتینر یخچال‌دار، تاخیری در تحویل آن به خط کشتی‌رانی به وجود آید، خسارت بیشتری نسبت به وضعیتی که یک کانتینر ساده اجاره کرده‌اید بایستی پرداخت کنید. علاوه بر این، هزینه ناشی از دموراژ می‌تواند در هر شرکت حمل‌ونقلی با دیگری متفاوت باشد. به علاوه، جزئیات بین شرکت حمل‌ونقل کالا و صاحب بار نیز می‌تواند در تعیین دموراژ تأثیرگذار باشد.

انواع دموراژ

مهمترین نمونه‌های دموراژ چیست؟ انواع دموراژ به نحوه پرداخت و حوزه کاری آن بستگی دارد. برای مثال، صاحبان کالا می‌توانند دموراژ را به‌صورت دلاری و یا ریالی بپردازند. علاوه بر این، دموراژ نمونه‌های دیگری نیز دارد که بر اساس حوزه تجارت، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد. در این بخش، مهم‌ترین انواع دموراژ را شرح خواهیم داد.

  • دموراژ گمرکی: صاحب کالا زمانی باید دموراژ گمرکی را بپردازد که در زمان تعیین شده، از گمرک کالای خود را ترخیص نکند. در این شرایط، در صورت معطلی کالا در سازمان گمرک، دموراژ پرداخت می‌شود.
روش استریپ برای جلوگیری از دموراژ
  • دموراژ کانتینر: یکی از مهم‌ترین انواع دموراژ، نوع کانتینری آن است که در ابتدای مقاله هم به آن پرداخته شد. این نوع دموراژ زمانی پرداخت می‌شود که در زمان تعیین شده، کانتینر به شرکت حمل‌ونقل برگشت داده نشود.
  • دموراژ کشتی: در یک زمان مشخص باید کالاها در کشتی تخلیه شوند. در صورتی که کالا در زمان تعیین شده در کشتی و بندر تخلیه نشود و یا تاخیری در این روند پیش آید ، صاحب بار مشمول پرداخت جریمه دموراژ خواهد شد.

دیسپچ

دیسپچ دقیقاً در مقابل مفهوم دموراژ قرار می‌گیرد و برای زمانی در نظر گرفته می‌شود که زودتر از زمان تعیین شده، تخلیه بار انجام شده و کانتینر به شرکت حمل‌ونقل تحویل داده می‌شود. از آنجا که در این شرایط در زمان ارسال کالا و تحویل کانتینر صرفه‌جویی می‌شود، شرکت حمل‌و‌نقل هزینه ای را به عنوان پاداش به صاحب کالا پرداخت می کند

روش استریپ برای جلوگیری از دموراژ

هر کسی که تاخیری در روند تحویل کانتینر و تخلیه بار در بندر داشته باشد، بلااستثنا باید جریمه دموراژ را بپردازد. گاهی مواقع این روند آنقدر طولانی می‌شود که هزینه دموراژ از ارزش  اصلی کالا بیشتر می‌شود. در این شرایط، ممکن است صاحب کالا به طور کامل از ترخیص بار خود صرف نظر کند و بدون پرداخت دموراژ، کالا را نیز ترخیص نکند.

یکی از بهترین روش‌هایی که از طریق آن می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد، روش استریپ است. در روش استریپ کالا به محض خروج از گمرک، به صورت مستقیم از کانتینر خارج شده و بعد از تخلیه، وارد انبار می‌شود. در این شرایط، می‌توان در همان زمان و خیلی سریع کانتینر تخلیه شده را به شرکت حمل‌ونقل تحویل داد. از این رو، کانتینر در بازه زمانی خیلی سریع‌تری به شرکت تحویل داده شده و به احتمال خیلی زیاد نیازی به پرداخت جریمه دموراژ نیز نخواهد بود.

برای جلوگیری از پرداخت دموراژ چه کنیم ؟

توجه داشته باشید که هرگونه فک پلمپ و یا تخلیه کانتینر باید حتماً در حضور صاحب کالا یا نماینده قانونی وی انجام شود. بعد از تخلیه کالا و ورود به انبار، باید مراحل ترخیص کالا انجام شود که فقط هزینه انبارداری به آن اضافه می‌شود.

برای جلوگیری از پرداخت دموراژ چه کنیم ؟

شما می‌توانید با استفاده از برخی راه حل‌های فوق‌العاده ساده، از پرداخت دموراژ جلوگیری نمایید. در این قسمت، برخی از بهترین راه حل‌ها برای رسیدن به این هدف را به صورت مختصر نام می‌بریم.

  • قرارداد بستن با شرکت‌های ترخیص کار مجرب و ماهر در این زمینه
  • انتخاب مسیر و بندر مناسب به منظور حمل کالا
  • گرفتن نمونه محصول از شرکت مورد نظر قبل از سفارش اصلی
  • انتخاب شرکت‌های حمل و نقل صاحب نام و حرفه‌ای
  • انتخاب شرکت‌های حمل و نقلی که مدت زمان فری تایم بیشتری را در نظر می‌گیرند

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت به طور کامل برای شما توضیح دادیم که دموراژ چیست و در چه مواقعی ملزم به پرداخت آن خواهید شد . از این رو، به احتمال خیلی زیاد متوجه شده‌اید که در صورت عدم تحویل کانتینر به شرکت حمل‌ونقل در زمان تعیین شده، مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگینی خواهید شد. به همین دلیل هم بهتر است از روش‌های سریع‌تری برای تخلیه و تحویل کانتینر استفاده کنید. اگر هنوز به درستی متوجه نشده‌اید که دموراژ یعنی چه و در چه مواقعی می‌توان از پرداخت آن جلوگیری کرد، می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.