آنچه در این مقاله می‌خوانید

مانیفست چیست و چه کاربردی در تجارت دارد؟

مانیفست چیست و چه کاربردی در تجارت دارد؟

ممکن است برای خیلی از افرادی که در حوزه تجارت و واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کنند، این سوال پیش بیاید که مانیفست چیست؟ این واژه چه معنایی در اقتصاد کالا دارد؟ چرا از مانیفست در گمرک و صادرات و واردات استفاده می‌شود؟ در این مقاله از ترابرنت، به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد و خواهیم گفت که مانیفست گمرکی چیست و چه کاربردهایی در صادرات و واردات کالا دارد. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این باره به دست بیاورید و فعالیت حرفه‌ای‌تری در تجارت کالا داشته باشید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مانیفست چیست؟

به طور کلی، عبارات و کلمات تخصصی بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف وجود دارند و به همین ترتیب، شما می‌توانید عبارات تخصصی متعددی در تجارت و صادرات و واردات نیز مشاهده کنید. مانیفست به معنای لیست کاملی از محموله و بار ارسالی در یک وسیله نقلیه می‌باشد که در زبان انگلیسی با نام Cargo Manifest شناخته می‌شود.

  در مانیفست اطلاعات متعددی درباره محموله وجود دارد و خیلی از افراد اعتقاد دارند که می‌توان آن را به عنوان اظهارنامه قلمداد کرد؛ البته معنای این دو مدرک با یکدیگر تفاوت دارد و بهتر است برای ترخیص کالا، هر دوی این اسناد را داشته باشید. اما به طور کلی، برای ارسال کالا از کشوری به کشور دیگر، باید حتما مدرک مانیفست را داشته باشید.

حتی در خیلی از کشورها به جای اظهارنامه بار، از مانیفست استفاده می‌شود. در این شرایط، صاحب کالا لازم نیست که حتما اظهارنامه را نیز تنظیم کند و با ارائه مانیفست، می‌تواند محموله تجاری خود را از مرزهای زمینی، هوایی و یا دریایی عبور دهد.

مانیفست چیست؟

مهمترین دلیل ارائه مانیفست این است که حامل کالا نشان دهد در طول مسیر و از موقع بارگیری تا تخلیه کالا، هیچ باری به آن اضافه نشده است. حتی در صورت اضافه شدن هرگونه بار به محموله اصلی، اطلاعات آن در مانیفست اضافه خواهد شد.

به طور کلی، برای عبور کالا از مرز ارائه مانیفست الزامی ست و اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتما از قبل تنظیم شده باشد. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که مانیفست چه تفاوتی با بارنامه دارد؟ باید بگوییم که بارنامه حاوی اطلاعات عمومی وسیله است؛ در حالی که در مانیفست، مشخصات جزئی محموله ذکر می‌شود.

مشخصات موجود در مانیفست گمرکی

در سند گمرکی مانیفست اطلاعات متعددی وجود دارند و باید توجه داشته باشید که این مدرک اصلا نباید خط خوردگی داشته باشد. در این بخش، برخی از مهم‌ترین اطلاعات و مشخصات موجود در سند گمرکی مانیفست را به صورت مختصر نام می‌بریم. توجه داشته باشید که همه این اطلاعات باید به زبان کشور مقصد نیز ترجمه شده باشند.

  • شماره و علائم کالا (Marks and Numbers of Cargo)
  • تاریخ و شماره بارنامه (B/L No. and date)
  • ارسال کننده محموله (Shippers)
  • تعداد کامل بسته‌ها و شرح دقیق آنها (Number of packages and descriptions)
  • صاحب بار یا گیرنده آن (Consignee)
  • محل بندر بارگیری کالا (Port of Shipment)
  • محل بندر مقصد و تخلیه کالا (Destination)
  • مقدار تقریبی و تناژ محموله (Estimated Tonnage)
  • وزن دقیق محموله (Actual Weight)
  • حجم واقعی کالا در صورت موجود (Actual Measurement)
  • نرخ کرایه حمل بار (Freight rate)
  • اصل کرایه حمل بار (Actual freight)
  • محل پرداخت کرایه حمل کالا (Where freight is payable)
  • سایر اطلاعات اضافی (Other Remarks)
مشخصات موجود در مانیفست گمرکی

کاربرد مانیفست گمرکی چیست؟

به احتمال خیلی زیاد تاکنون باید متوجه شده باشید که کاربرد مانیفست چیست. این مدرک شامل اطلاعات جامع و کاملی از محموله و زمان بارگیری آن می‌شود و در آن اطلاعات کاملی درباره بار درون وسیله نقلیه مورد نظر وجود دارد. مهمترین کاربرد مانیفست، ترخیص کالا از سازمان گمرک است؛ زیرا همان طور که متوجه شدید، در این مدرک اطلاعات کاملی درباره وزن و حجم بار درج می‌شود و به همین دلیل برای ترخیص کالا از گمرک، وجود این مدرک کاملا ضروری است.

هزینه مورد نیاز برای تجارت کالا در گمرک

اگرچه شاید خیلی از افراد فکر کنند که ارسال کالا به کشورهای خارجی و تجارت بین‌المللی سود بسیار زیادی دارد، اما به هیچ عنوان نباید از چالش‌های آن غافل شد. خیلی از افراد برای تهیه مانیفست کالا و ترخیص بار خود از گمرک با استفاده از این مدرک، به مشکلات زیادی برمی‌خورند. برای دریافت مانیفست کالا، شما باید هزینه مشخصی بپردازید که این امر تا حد خیلی زیادی به نوع بار خود شما بستگی دارد.

از این رو، برای این که هزینه پرداختی شما هدر نرود و بتوانید در بازه زمانی کوتاه‌تری مانیفست کالا را دریافت کنید، می‌توانید از افراد متخصص و ماهر در این زمینه کمک بگیرید. این افراد شما را از بخشنامه‌های جدید درباره مانیفست گمرکی مطلع خواهند کرد.

هزینه مورد نیاز برای تجارت کالا در گمرک

اهمیت مانیفست برای ترخیص کالا از گمرک

همان طور که تاکنون گفتیم، وجود مانیفست برای ترخیص کالا از گمرک ضروری است. به علاوه، به همراه داشتن اظهارنامه هم برای ترخیص کالا ضروری است  و برای دریافت این مدرک باید اسناد دیگری مانند بارنامه، بیمه‌نامه، فاکتور خرید و فروش، قبض انبار، کارت بازرگانی، مجوز بررسی کالا، مجوز ترانزیت، برگه آزمایش کالا، پروفورما  و اینویس را هم داشته باشید.

برای تنظیم اظهارنامه، نیاز نیست که حتما مانیفست گمرکی را داشته باشید. با این حال، وجود آن برای ترخیص کالا از گمرک کاملا ضروری است و به همین دلیل بهتر است برای اطمینان از ترخیص سریع کالا از گمرک، در کنار اظهارنامه، مانیفست کالا را نیز داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، متوجه شدید که مانیفست چیست و چه اهمیتی در ترخیص کالا دارد. همان طور که گفته شد، ارسال کالا با استفاده از مانیفست به کشورهای خارجی خیلی راحت‌تر است و ترخیص کالا با استفاده از این مدرک خیلی سریع‌تر انجام می‌گیرد. اگر هنوز به درستی متوجه نشده‌اید که مانیفست کالا چیست و چگونه باید آن را دریافت کنید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما به صورت کاملا تخصصی به همه سوالات شما در این باره پاسخ خواهند داد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.