آنچه در این مقاله می‌خوانید

ثبت سفارش کالا چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ثبت سفارش کالا چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ثبت سفارش کالا یکی از مهمترین کارهایی به شمار می‌رود که برای واردات کالا به داخل ایران، باید حتما انجام دهید. به طور کلی، صادرات و واردات کالا قوانین و مقررات خاصی دارد و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن این قوانین، فرایند ارسال کالا را انجام داد. تمام تاجران برای واردات کالا به داخل ایران، باید ثبت سفارش را به طور کامل انجام داده باشند. بعد از ثبت سفارش، می‌توانند به گمرک مراجعه کرده و کارهای ترخیص کالا را انجام دهند.

در این مقاله از ترابرنت، به صورت کامل برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که ثبت سفارش کالا چیست و چگونه باید این کار را انجام دهید. به این منظور، شما نیاز به گذراندن مراحل خاصی دارید و باید اطلاعات کاملی درباره ثبت سفارش و انواع آن داشته باشید.

ثبت سفارش کالا چیست؟

همه افراد چه حقیقی و چه حقوقی، برای وارد کردن هر نوع کالایی از خارج از کشور به ایران باید فرایند ثبت سفارش کالا را انجام دهند. بعد از دریافت مجوز ثبت سفارش که از طرف سازمان توسعه و تجارت ارائه می‌شود، می‌توانند کالای مورد نظر خود را به داخل مرزهای ایران وارد کنند. زمانی که شما فرایند ثبت سفارش را به طور کامل انجام می‌دهید، یک کد 8 رقمی تحت عنوان مجوز ثبت سفارش برای شما در نظر گرفته می‌شود که با استفاده از آن، امکان وارد کردن کالا به ایران را خواهید داشت.

ثبت سفارش کالا چیست؟

برای ثبت سفارش کالا، شما باید اطلاعات بار مورد نظر خود را در سامانه ثبت سفارش ثبت کنید. در صورت تایید، مجوز ثبت سفارش برای بار شما صادر خواهد شد. در قدم بعدی، شما به عنوان یک وارد کننده کالا می‌توانید کد 8 رقمی مجوز ثبت سفارش خود را به گمرک ارائه کرده و فرایند واردات کالا و ترخیص آن از گمرک را انجام دهید.

مجوز ثبت سفارش کالا

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، سازمان توسعه تجارت ایران مسئول صادر کردن مجوز ثبت سفارش کالا است. این مجوز شامل یک کد 8 رقمی می‌شود که در آن اطلاعات دیگری مانند تاریخ و شماره ثبت کالا به همراه تاریخ پروفرما و شرکت متقاضی ثبت سفارش درج می‌شوند. در صورت نیاز، شما می‌توانید تمام این اطلاعات را وارد نرم‌افزار حسابداری خود نمایید.

در صورتی که تعداد کالاهای ثبت شده شما خیلی زیاد باشد، می‌توانید نام همه آنها را در برگه‌های جداگانه قرار داده و ضمیمه مجوز ثبت سفارش خود کنید. لازم به ذکر است که برای ثبت سفارش کالا باید حتما هزینه مشخصی بپردازید که این هزینه در هر سال بسته به قانون بودجه، می‌تواند متفاوت باشد.

مجوز ثبت سفارش کالا

یکی از مهمترین دلایل صدور این مجوز، این است که دولت بتواند تمام کالاهایی که وارد ایران می‌شوند را کنترل نماید. با انجام این کار، اطلاعات کاملی درباره کالاهای وارد شده به ایران ثبت می‌شوند و در نتیجه، دولت بهتر می‌تواند قوانین صادرات و واردات را تصویب و اجرا نماید. 

مدت زمان مجوز ثبت سفارش کالا

لازم به ذکر است که مجوز ثبت سفارش کالا اعتبار محدودی دارد و از زمان صادر شدن آن تا نهایتا بین 3 تا 6 ماه بعد، می‌توان از آن استفاده کرد. در صورتی که در این بازه زمانی از آن استفاده نکنید و بخواهید بعد از گذشت آن از مجوز ثبت سفارش استفاده کنید، باید از قبل آن را تمدید کرده باشید. حتی در صورت استفاده از این مجوز در این بازه زمانی، باز هم بعد از گذشت این مدت به تمدید آن نیاز خواهید داشت.

انواع روش‌های ثبت سفارش کالا

‌روش‌های مختلفی برای ثبت سفارش کالا وجود دارند که شما می‌توانید از طریق یکی از آنها، این کار را با موفقیت انجام دهید. به عنوان مثال، خیلی مهم است که شما چه درخواستی برای ثبت سفارش داده باشید و یا چگونه هزینه مورد نظر را بپردازید. در ادامه، به صورت مجزا هر یک از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

ثبت سفارش کالا از طریق روش پرداخت

شما می‌توانید به دو روش ارز بانکی و غیر بانکی، هزینه مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا را بپردازید. از طرف دیگر، هر یک از این روش‌ها به شیوه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آنها را نام برده‌ایم.

  • روش پرداخت ارز بانکی: نقدی، حواله بانکی، مدت‌دار و برات وصولی
  • روش پرداخت غیر بانکی: پرداخت بدون انتقال ارز، ارز متقاضی منشا ارز خارجی و واردات در مقابل صادرات

ثبت سفارش کالا بر اساس درخواست متقاضی

بسته به نوع درخواست متقاضی، ثبت سفارش کالا می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که شامل روش‌های ثبت سفارش بدون انتقال ارز، ثبت سفارش واردات کالا در قبال صادرات، ثبت سفارش از طریق اعتبار اسنادی یوزانس، اعتبار اسنادی دیداری و اعتبار اسنادی مدت‌دار می‌شوند.

ثبت سفارش کالا بر اساس درخواست متقاضی

1. ثبت سفارش بدون انتقال ارز

این روش از ثبت سفارش کالا برای دو گروه از کالاها قابل استفاده است. گروه اول از کالاها شامل 18 قلم از کالاهایی مانند قطعات خودرو، قطعات کامپیوتر، پوشاک، سیگار، پارچ و سایر موارد این چنینی می‌شوند. سایر کالاهایی که می‌توان از طریق بدون انتقال ارز آنها را ثبت سفارش کرد، قطعات و اجزای مجزای مورد نیاز واحد تولیدی هستند که پروانه بهره‌برداری از وزارت صنایع را دریافت کرده‌اند.

2. ثبت سفارش واردات کالا در قبال صادرات

در این روش، واردات و ثبت سفارش کالا از طریق پروانه صادراتی انجام می‌شود. به این صورت که ارزش واردات کالا به ارزش صادراتی آن بستگی دارد و در آن باید حتما مهر گمرک خروج از کشور وجود داشته باشد.

3. ثبت سفارش از طریق اعتبار اسنادی یوزانس

در این روش، پرداخت وجه مورد نیاز برای برات ارزی مهلتی بر اساس عرف و قوانین بین کشورهای مبدا و مقصد انجام می‌گیرد. از این رو، بسته به کشور مورد نظر شما این هزینه می‌تواند متفاوت باشد.

4. ثبت سفارش از طریق اعتبار اسنادی دیداری

در روش ثبت سفارش کالا با استفاده از اعتبار اسنادی دیداری، پرداخت وجه اعتبار باید زمانی انجام شود که بانک، ابلاغ کننده اسنادی را دریافت کند. البته منظور ما از ابلاغ کننده اسنادی، آن ابلاغ کننده‌ای است که  برای ذینفع در نظر گرفته می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت سفارش کالا

به منظور ثبت سفارش کالا برای واردات کالا به ایران، به مدارک خاصی نیاز دارید. بهتر است تمام این مدارک را به طور کامل آماده کنید و هیچ‌گونه نقصی در آنها وجود نداشته باشد. در این قسمت، مهمترین مدارک مورد نیاز برای فرایند ثبت سفارش را مشاهده می‌کنید:

مدارک لازم برای ثبت سفارش کالا
  • کارت عضویت در وزارت بازرگانی متقاضی
  • کارت بازرگانی متقاضی با اعتبار بالا
  • به همراه داشتن مجوزهای قانونی مورد نیاز
  • اصل پروفرما به همراه فتوکپی آن
  • ارائه کاتالوگ یا بروشور برای برخی از کالاها
  • ترجمه رسمی ثبت سفارش کالا در صورتی که پروفرما به زبانی غیر از فارسی باشد
  • برای بعضی از کالاهای مصرفی، ارائه کاتالوگ ماشین آلات و آنالیز بعضی از مواد شیمیایی
  • اطلاعات کامل مانند نام، آدرس، فکس و شماره تلفن همراه فروشنده
  • اطلاعات کامل نام، آدرس، فکس و شماره تلفن همراه خریدار
  • اطلاعات کامل مربوط به بسته‌بندی کالا مانند وزن و تعداد دقیق بسته‌ها
  • قیمت دقیق واحد کالا به همراه قیمت FOB و کرایه حمل بار
  • اطلاعات مرز ورودی و گمرک کشور مقصد
  • تاریخ و شماره صدور به همراه تاریخ انقضای پرفورما به صورت امضا شده
  • شماره استاندارد کالا در صورتی که در فهرست استانداردهای وارداتی باشد

هزینه ثبت سفارش کالا چقدر است؟

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای تعیین هزینه ثبت سفارش کالا، نرخ ارز است. زیرا ارزش کل پروفرما در نرخ ارز ضرب می‌شود تا بعد از تقسیم بر عدد 2000، هزینه مورد نیاز برای ثبت سفارش به دست بیاید. بیشتر مواقع هزینه لازم برای ثبت سفارش در نرم‌افزار های حسابداری انجام می‌گیرد.

سخن پایانی

متقاضیان می‌توانند برای ثبت سفارش کالا از طریق وب‌ سایت‌های رسمی اقدام کنند. بعد از ثبت‌نام در وب‌سایت‌های مخصوص انجام این کار، باید اطلاعات مورد نیاز درباره کالا و مبدا و مقصد خود را وارد نمایند. این فرایند در بازه زمانی خیلی سریعی انجام می‌شود و می‌توانند نهایتا بعد از گذشت 30 دقیقه، ثبت سفارش را انجام دهند. در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل متوجه شدید که ثبت سفارش کالا چیست و چه انواعی دارد. اگر هر سوال دیگری درباره این موضوع دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.