آنچه در این مقاله می‌خوانید

هزینه حمل بار بین المللی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

هزینه حمل بار بین المللی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

هزینه حمل بار بین المللی بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود و نمی‌توان گفت که هزینه ارسال همه کالاها به کشورهای خارجی دقیقا مشابه یکدیگر است. از این رو، تعیین این هزینه برای خیلی از صاحبان کالا دشوار است و نمی‌دانند که برای ارسال کالاهای خود به خارج از کشور، باید چقدر هزینه پرداخت کنند. به همین دلیل ما در این مقاله از ترابرنت، تمام فاکتورهایی که می‌توانند موجب تفاوت این هزینه‌ها شوند را به صورت مختصر نام می‌بریم. اگر شما هم می‌خواهید کالایی را به خارج از کشور بفرستید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

قبل از این که این فاکتورها را نام ببریم، بد نیست کمی اطلاعات خود را درباره شرکت‌های باربری که به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنند، گسترش دهید. شرکت‌های باربری بین‌المللی در واقع به شرکت‌هایی گفته می‌شود که فعالیت‌هایی مانند جابجایی کالا در حوزه فورواردری، چند وجهی و کریری را انجام می‌دهند. مهم‌ترین وظایف این شرکت‌ها، انجام هماهنگی‌های لازم برای ارسال کالا، تعیین برنامه و ارائه یک زمان‌بندی دقیق برای رسیدن آن به مقصد است. این شرکت‌ها کالا را از طریق روش‌های زمینی، هوایی و دریایی به کشور مقصد ارسال می‌کنند.

باربری بین‌المللی

همان طور که پیش از این نیز به اختصار گفتیم، باربری بین‌المللی در واقع به شرکتی گفته می‌شود که تمام کارهای مورد نیاز برای ارسال کالا را انجام می‌دهد.

باربری بین‌المللی

در این شرکت، تمام کارها بر اساس قوانین و ضوابط موجود در کشور انجام می‌شوند و به همین دلیل هم کالا از این نظر امنیت بالایی دارد. شرکت‌های باربری از طریق روش‌های حمل فورواردری، ترکیبی و کریری کالا را به کشور مقصد می‌فرستند. اما به نظر شما این شرکت‌ها هزینه حمل بار بین المللی را چگونه محاسبه می‌کنند؟

عوامل تاثیرگذار بر هزینه حمل بار بین المللی

عوامل مختلفی موجب تعیین نرخ و هزینه حمل بار بین المللی می‌شوند و بهتر است حتما قبل از ارسال کالا همه این فاکتورها را بشناسیم. خیلی مهم است که شما بدانید که کالا باید از چه مسیری به کشور مقصد برسد و موقعیت جغرافیایی بین کشور شما تا مقصد تقریبا چقدر است. زیرا این فاکتور می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در نرخ حمل بار بین المللی داشته باشد. در این قسمت، مهمترین عوامل موثر در این زمینه را به صورت مختصر نام می‌بریم.

1. روش ارسال کالا

بدون شک یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند هزینه حمل بار بین المللی را تعیین کند، روش ارسال بار است. شما می‌توانید از طریق روش‌های مختلفی کالای خود را به کشورهای دیگر بفرستید که نرخ کرایه هر یک از این روش‌ها با یکدیگر متفاوت است. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روش دریایی: در این روش کالا از طریق وسایل نقلیه دریایی مانند کشتی، قایق‌ها و شناورها از طریق اقیانوس و دریاهای مختلف به کشور مقصد ارسال می‌شود. ارسال بار از طریق دریا یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل هم خیلی از افراد برای ارسال بار خود به خارج از کشور از روش دریایی استفاده می‌کنند.
عوامل تاثیرگذار بر هزینه حمل بار بین المللی
  • روش هوایی: صاحبان کالا می‌توانند بار خود را از طریق هواپیماهای باری یا حتی مسافری به کشور مقصد ارسال کنند. بیشترین کالاهایی که از طریق روش هوایی حمل می‌شوند، محصولات کشاورزی و مواد غذایی هستند که باید در بازه زمانی کوتاهی به مقصد برسند. بااین‌حال، روش هوایی یکی از گران‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود و از نظر اقتصادی اصلا به‌صرفه نیست.
  • روش زمینی: در نهایت، آخرین روشی که شما از طریق آن می‌توانید بار خود را به کشور مقصد ارسال کنید، روش زمینی است که از طریق باربری و یا حتی قطار انجام می‌شود. در این میان، روش جاده‌ای و استفاده از کامیون‌ها و ترانزیت، بهترین گزینه است و می‌توانید از نظر هزینه هم مطمئن باشید که برای شما مقرون به صرفه‌تر خواهد بود

 2. مسافت بین کشور مبدا تا مقصد

همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، شما باید فاصله بین مبدا تا مقصد خود را به طور تقریبی بدانید. زیرا هرچه مسافت بین کشور مبدا تا مقصد شما بیشتر شود، هزینه پرداختی شما نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، هزینه حمل بار بین المللی به کشوری مانند ترکیه، خیلی کمتر از کشورهای اروپایی است.

3. نوع بار

گاهی مواقع ممکن است شما بخواهید کالاهای خیلی با ارزشی را به کشورهای دیگر بفرستید که در این شرایط، باید مطمئن شوید که حمل کننده کالای شما از تجهیزات کافی برای محافظت از آن استفاده می‌کند. از این رو، برای ارسال کالاهای ارزشمند باید هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

هزینه حمل بار بین المللی

4. وزن و حجم بار

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده هزینه حمل بار بین المللی و یا حتی داخلی، وزن و حجم کالا است و این هزینه بر اساس وزن و حجم کالا مشخص می‌شود. نحوه محاسبه آن از طریق وزن و حجم هم به این صورت است که بر اساس فاکتور ابعاد و وزن، هزینه تعیین می‌شود. این بدان معنی است که اگر وزن کالای شما بیشتر از حجم آن باشد، هزینه حمل آن متناسب با وزن و اگر هم حجم بیشتری داشته باشد، کرایه آن بر اساس حجم محاسبه می‌گردد.

5. نرخ ارز

کرایه حمل بار شما تا حد خیلی زیادی به نوسانات نرخ ارز نیز بستگی دارد. طبیعتا زمانی که نرخ ارز افزایش می‌یابد، هزینه مورد نیاز برای حمل بار به کشور مقصد هم بیشتر می‌شود. زیرا شما باید هزینه‌ها را بر اساس واحد پولی ریال پرداخت کنید و با افزایش نرخ ارز، نیاز به پرداخت هزینه بیشتری دارید.

6. بیمه نامه و تشریفات گمرکی

تفاوتی ندارد که شما بخواهید بار خود را از طریق کدام یک از روش‌های هوایی، زمینی و یا دریایی به کشور مقصد بفرستید. در هر یک از این شرایط، باید حتما تمام تشریفات گمرکی را انجام دهید و بیمه نامه کالا را نیز دریافت نمایید. هر دوی این موضوعات به شرایط و نوع کالا بستگی دارند و برای هر محموله متفاوت هستند.

7. بسته‌بندی کالا

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند موجب تفاوت در هزینه حمل بار بین المللی شود، می‌توان به روش بسته‌بندی کالا اشاره کرد. نحوه بسته‌بندی شما علاوه بر این که اهمیت زیادی در سلامت کالا دارد، می‌تواند در هزینه پرداختی شما هم تاثیرگذار باشد. بااین‌حال، باید تاکید کنیم که برای ارسال کالا به خارج از کشور، به هیچ عنوان موقع بسته‌بندی آنها نباید به فکر روش‌های مقرون‌به‌صرفه باشید و به بهترین شکل ممکن، کالا را بسته‌بندی کنید و مطمئن شوید که مشکلی در طول مسیر برای آن به وجود نمی‌آید.

نحوه بسته بندی بر هزینه حمل بار بین الملل

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، فاکتورهای متعددی که موجب تفاوت در هزینه حمل بار بین المللی می‌شوند را شناختید. همان طور که گفتیم، کرایه حمل بار برای کالاها و کشورهای مختلف، می‌تواند کاملا متفاوت باشد. به همین دلیل هم قبل از ارسال کالا به کشور مقصد، حتما همه این فاکتورها را مد نظر قرار دهید. اگر هر سوال دیگری درباره هزینه حمل بار بین المللی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ما در ترابرنت به شما پاسخ دهند.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.