آنچه در این مقاله می‌خوانید

پته گمرکی چیست و برای چه کالاهایی کاربرد دارد ؟

پته گمرکی چیست و برای چه کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

تقریبا همه کسانی که می‌خواهند کالای خود را به کشورهای دیگر بفرستند، مجبور می‌شوند که آن را از گمرک کشورهای هم مسیر خود عبور دهند. یکی از چالش‌برانگیزترین کارهایی که خیلی از افراد در این زمینه با آن مشکل دارند، ترخیص کالا از گمرک است. باید به شما بگوییم که با استفاده از روش پته گمرکی می‌توانید خیلی راحت در سریع‌ترین زمان ممکن، کالای خود را از گمرک کشور مورد نظر خود ترخیص کنید. در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل درباره این روش صحبت خواهیم کرد و می‌گوییم که اصلا پته گمرکی چیست و چه کاربردی دارد.

پته گمرکی چیست؟

قبل از این که پته گمرکی را برای شما عزیزان شرح دهیم، خوب است بدانید که به طور معمول، افراد از طریق روش‌های مسافری و یا تجاری کالاهای خود را به کشورهای دیگر می‌فرستند. از طرف دیگر، این امکان وجود دارد که برخی دیگر برای انجام کارهای تحقیقاتی و استفاده از کالا در واحدهای تولیدی و دانش بنیان، بخواهند کالایی را وارد کشوری کنند.

پته گمرکی به مدرکی گفته می‌شود که افراد می‌توانند بدون ثبت سفارش، کالای مورد نظر خود را از گمرک ترخیص کنند. البته توجه داشته باشید که این روش برای همه کالاها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و فقط برای آن دسته از کالاهای وارداتی است که غیر تجاری باشد. علاوه بر این، زمانی که شما بخواهید از این روش برای ترخیص کالای خود استفاده کنید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که کالای مورد نظر شما باید تعداد و ارزش کمتری داشته باشد و کلا به عنوان یک کالای تجاری تلقی نشود.

پته گمرکی چیست؟

به عنوان مثال، شما می‌توانید از این روش برای ترخیص کالاهای تحقیقاتی که در موسسات دانش بنیان از آنها استفاده می‌شود، استفاده کنید. بهترین دلیلی که باعث می‌شود خیلی از افراد از پته گمرکی استفاده کنند، این است که می‌توانند در بازه زمانی بسیار کوتاهی کالای خود را از گمرک ترخیص نمایند. سرعت این روش آنقدر زیاد است که شما می‌توانید بعد از گرفتن قبض انبار و انجام تشریفات دیگر برای گرفتن مجوز پته، کالا را در بازه زمانی چند ساعته از گمرک ترخیص کنید.

پته گمرکی برای چه کالاهایی مناسب است؟

در بخش قبل تا حد زیادی متوجه شدید که پته گمرکی چیست و چه مزیتی دارد. همان طور که گفتیم، این روش فقط برای برخی کالاها مناسب است و نمی‌توان از آن برای همه بارها استفاده کرد. در این قسمت، برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که پته گمرکی دقیقا برای چه کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر شما هم بخواهید کالای خود را از گمرک ترخیص کنید، باید بدانید که آیا در این دسته‌ها قرار می‌گیرد یا خیر.

در این مقاله با اصطلاحات گمرکی آشنا شوید

غیر تجاری بودن از نظر تعداد و ارزش

پیش از این نیز به اختصار گفتیم که اگر کالای شما از نظر تعداد و ارزش و همچنین حجم و وزن غیر تجاری باشد، می‌توانید از طریق پته گمرکی آن را از گمرک ترخیص کنید. برای ترخیص کالا از گمرک یک سقف مالی تعیین می‌شود که اگر کالای شما از این سقف فراتر نرود، می‌توانید سند پته را برای ترخیص آن دریافت کنید.

پته گمرکی برای چه کالاهایی مناسب است؟

غیر تجاری بودن از نظر تعداد و قیمت

اگر بخواهید از طریق پته گمرکی کالای خود را از گمرک ترخیص کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که کالای مورد نظر شما باید حتما از نظر تعداد و حتی قیمت هم غیرتجاری باشد. ماموران سازمان گمرک بعد از بررسی کامل کالای شما، تشخیص می‌دهند که آیا غیرتجاری است و یا تجاری. در صورتی که کالای شما غیر تجاری در نظر گرفته شود، نیازی نیست که برای ترخیص آن اظهارنامه گمرکی و یا کارت بازرگانی داشته باشید.

ترخیصیه چیست و چه مفهومی دارد

وارد کردن کالاهایی با ارزش کمتر از 1000 و 2000 دلار

اگر اشخاص عادی بخواهند کالایی با ارزش کمتر از 1000 دلار را از مرز عبور دهند، می‌توانند از طریق پته اقدام کنند. این در حالی است که شرکت‌های تولیدی و یا دانش بنیان این امکان را دارند که کالاهایی با ارزش کمتر از 2000 دلار را هم بدون نیاز به کارت بازرگانی از گمرک ترخیص کنند. البته توجه داشته باشید که کالاهای وارداتی اشخاص عادی و یا شرکت‌های دانش بنیان به هیچ عنوان نباید جزو کالاهای ممنوعه قرار بگیرند و یا تجاری باشند.

مهمترین مزایای پته گمرکی چیست؟

بر اساس اطلاعات این مقاله، به احتمال خیلی زیاد تاکنون متوجه شده باشید که مهمترین مزیت پته گمرکی چیست؟ اصلی‌ترین مزیت این روش، این است که به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به کارت بازرگانی، کالای خود را از گمرک ترخیص کنید. علاوه بر این، مزیت مهم دیگر استفاده از پته این است که برای ترخیص کالا از گمرک، اصلا نیازی به ثبت سفارش نخواهید داشت. باتوجه‌به همین دو مورد، می‌توان گفت که فرایند ترخیص کالا از گمرک با استفاده از روش پته فوق‌العاده راحت و سریع است.

مقاله پیشنهادی: اظهارنامه گمرکی چیست

مهمترین مزایای پته گمرکی چیست؟

طریقه ثبت کردن پته گمرکی

در گذشته برای ثبت پته گمرکی باید حتما به‌ صورت دستی اقدام می‌کردید و نیازی نبود که خود کالا را اظهار کنید. بااین‌حال، ابلاغیه و بخشنامه‌های جدید نشان می‌دهند که برای ثبت کردن پته گمرکی، باید حتما به‌صورت الکترونیکی پته مسافری و غیر تجاری بودن بار را ثابت کنید. بعد از انجام این کار شما، ماموران گمرک به طور کامل درخواست‌تان را مورد بررسی قرار داده و در صورت داشتن صلاحیت، پته را برای شما صادر می‌کنند.

اطلاعات موجود در قبض انبار گمرک چیست

پته گمرکی چه تفاوتی با برگ سبز دارد؟

ممکن است خیلی از افرادی که برای دفعه‌های اول است که کالای خود را از گمرک ترخیص می‌کنند، تفاوت بین پته و برگ سبز گمرکی را ندانند. این در حالی است که باید بگوییم این دو مدرک تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر دارند و به هیچ عنوان نمی‌توان آن دو را با یکدیگر ترکیب کرد.

  • برگه سبز گمرکی در واقع مجوزی است که به کالای تجاری این اجازه را می‌دهد که وارد گمرک شود.
  • پته گمرکی مجوزی است که امکان ترخیص کالا برای کالاهای غیر تجاری را می‌دهد.

با توجه به این مسئله، می‌توان گفت که برای ترخیص کالا از طریق پته، نیازی نیست که حتما ثبت سفارش کنید و یا اظهارنامه داشته باشید. این در حالی است که هر دوی این مدارک برای برگه سبز گمرکی ضروری هستند.

hs code چیست و چه مفهومی دارد

پته گمرکی چه تفاوتی با برگ سبز دارد؟

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، اطلاعات کاملی درباره پته گمرکی در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که متوجه شدید، این روش به تسریع روند ترخیص کالای غیرتجاری از گمرک کمک بسیار زیادی می‌کند و به همین دلیل هم بسیاری از کسانی که می‌خواهند به صورت مسافری کالایی را از کشورهای دیگر به ایران بفرستند، از این روش برای ترخیص آن از گمرک استفاده می‌کنند. اگر هرگونه سوالی درباره روش پته گمرکی برای ترخیص کالا از گمرک دارید، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.