آنچه در این مقاله می‌خوانید

گروپاژ چیست و چه تاثیری در حمل و نقل دارد؟

گروپاژ چیست و چه تاثیری در حمل و نقل دارد؟

گروپاژ چیست؟ آیا شما هم این واژه را در صنعت حمل و نقل کالا شنیده‌اید؟ به نظر شما این مسئله تا چه حد می‌تواند روی ترخیص کالا تأثیرگذار باشد؟ آیا این فاکتور می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های صاحبان کالا برای ارسال خرده بار شود؟ در این مقاله از ترابرنت، به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس اگر شما هم می‌خواهید بیشتر با این واژه آشنا شوید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بدانید که گروپاژ چیست و چگونه می‌تواند به صاحبان کالا کمک کند.

گروپاژ چیست؟

در صنعت حمل و نقل کالا، روش‌های متعددی برای ارسال کالا وجود دارند. یکی از مهم ترین فاکتور‌هایی که باید موقع ارسال کالاهای مختلف به آن توجه داشته باشید، وزن و حجم کالاست. زمانی که شما بخواهید کالاهای مناسبی با خودرو باربری به مقصد ارسال کنید، هیچ مشکلی نخواهید داشت. بااین‌حال، تصور کنید که گاهی مواقع، بخواهید خرده بار به مقصد مورد نظر خود بفرستید. در این شرایط، شاید بار شما نتواند تمام حجم کانتینر را بگیرد و ممکن است خیلی از شرکت‌های باربری، تمام هزینه کانتینر را از شما دریافت کنند. طبیعتا این مسئله می‌تواند از نظر اقتصادی به ضرر شما باشد. گروپاژ یکی از فاکتورهایی است که در این زمینه به صاحبان کالا کمک می‌کند.

گروپاژ چیست؟

بدین صورت که اگر کالای شما نتواند تمام حجم کانتینر را در بر بگیرد، شرکت‌های باربری از چند کالای مشابه شما برای ارسال استفاده می‌کنند و همه آنها را درون کانتینر قرار داده و به صورت همزمان، به شهر مقصد ارسال می‌کنند. این امر موجب می‌شود که هزینه‌های ارسال کالا برای صاحبان بار و خود شرکت باربری هم خیلی بهتر و به‌صرفه‌تر باشد. گروپاژ به انگلیسی با نام groupage شناخته می‌شود و بسیاری مواقع، از آن با نام حمل مشترک نیز یاد می‌کنند.

نکته مهمی که درباره گروپاژ باید بدانید، این است که در کانتینر موردنظر، تمام کالاها در کنار یکدیگر و درون یک خودروی باربری قرار می‌گیرند. ازاین‌رو، برای ارسال این کالاها فقط یک بارنامه صادر می‌شود و یک رسید هم به صاحبان کالا ارائه خواهد شد. پس اگر شما هم نگرانی‌هایی برای ارسال خرده بار دارید، به شما این اطمینان را می‌دهیم که حمل گروپاژ می‌تواند کمک خیلی زیادی به شما کند.

یکی از اصطلاحات حوزه حمل و نقل کاپوتاژ است که در مقاله کاپوتاژ چیست توضیح می دهیم.

برای حمل گروپاژ به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

برای این‌که بتوانید با استفاده از روش گروپاژ زمینی کالای خود را به مقصد ارسال کنید، باید فاکتورهای متعددی را مد نظر قرار دهید. بااین‌حال، در میان این فاکتورها، یکی از مهمترین مواردی که باید مدنظر قرار دهید، بسته‌بندی کالاست. ازآنجاکه شاید کالای شما در کنار کالای سایر افراد قرار بگیرد، باید بسته بندی منحصربه‌فرد و محکمی داشته باشید. به علاوه، مطمئن شوید که کالای خود را با استفاده از جعبه‌های محکم و به صورت کاملا حرفه‌ای و درست بسته بندی کرده‌اید.

برای حمل گروپاژ به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

دلیل این موضوع هم این است که ازآنجاکه بار شما به خاطر کوچک‌تر بودن، تمام حجم کانتینر را نمی‌گیرد، ممکن است در طول مسیر آسیب ببیند. به همین دلیل هم برای اطمینان از عدم آسیب به کالا، مطمئن شوید که آن را به شیوه‌ای درست و تخصصی بسته بندی کرده‌اید. برخی از استانداردهای لازم برای بسته بندی کالا حین حمل، استفاده از جعبه‌های محکم، قرار دادن پلاستیک‌های حبابدار درون جعبه و چسب‌های محکم هستند.

در مقاله قوانین حمل و نقل بین المللی این قوانین را بررسی می کنیم.

1. بسته بندی کالا برای گروپاژ

برای بسته بندی محصولات، شما می‌توانید از جعبه‌های مقوایی، پلاستیکی و یا چوبی استفاده کنید. در ادامه این مطلب، به معرفی هر یک از این روش‌ها به صورت مجزا می پردازیم و به طور کامل توضیح می‌دهیم. پس اگر شما هم قصد حمل کالا از طریق گروپاژ را دارید، حتما این بخش را مطالعه کنید تا بدانید که کدام یک از روش‌های بسته بندی می‌تواند برای این نوع حمل مناسب‌تر باشد.

2. بسته بندی با جعبه‌های مقوایی

یکی از رایج‌ترین نمونه‌های بسته بندی برای ارسال کالاهای مختلف، استفاده از جعبه‌های مقوایی است. باید به شما بگوییم که این جعبه‌ها نمی‌توانند مقاومت خیلی زیادی در برابر فشار و رطوبت داشته باشند. ازاین‌رو، اگر کالای شما وزن نسبتا بیشتری داشته باشد، ممکن است در طول مسیر آسیب ببیند. علاوه بر این‌که نباید رطوبت به آن برسد و اگر کالای برقی داشته باشید، به احتمال خیلی زیاد آسیب جدی خواهد دید.

بسته بندی با جعبه‌های مقوایی

3. بسته بندی با جعبه‌های پلاستیکی

پالت‌ها یا جعبه‌های پلاستیکی هم نمونه‌های دیگری از روش‌های بسته بندی برای حمل کالا در نظر گرفته می‌شوند که در مقایسه با جعبه‌های مقوایی، نسبتا مقاوم هستند. بااین‌حال، باید بگوییم که جعبه‌های پلاستیکی هم نمی‌توانند مقاومت خیلی زیادی در برابر فشار داشته باشند و ممکن است در طول مسیر آسیب ببینند. علاوه بر این‌ جعبه‌های پلاستیکی به خاطر داشتن وزن کمتر، خیلی راحت جابه‌جا می‌شوند. ازآنجاکه کالای شما درون کانتینر گروپاژ، تمام بخش کانتینر را نمی‌گیرد، جابجایی جعبه می‌تواند مشکلات خیلی زیادی به وجود بیاورد.

پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت کریر و فورواردر را مطالعه کنید.

4. بسته بندی و جواب‌های چوبی

در نهایت، بهترین و محکم‌ترین روشی که شما می‌توانید برای حمل کالا به صورت گروپاژ از آن استفاده کنید، استفاده از جعبه‌های چوبی است. جعبه‌های چوبی در مقایسه با جعبه‌های پلاستیکی و مقوایی، مقاومت بسیار بالاتری دارند. علاوه بر این‌ به سادگی جابجا نمی‌شوند و شما می‌توانید برای حمل کالاهای مختلف با هر نوع وزنی برای ارسال به هر کشوری، از آنها استفاده کنید.

از گروپاژ برای چه کالاهایی استفاده می‌شود؟

بعد از این‌که متوجه شدید که گروپاژ چیست و چگونه کار می‌کند، شاید برای شما سوال پیش بیاید که از این روش حمل و نقل برای ارسال چه نوع کالاهایی استفاده می‌شود؟ برای پاسخ، باید بگوییم که کالا‌های متعددی وجود دارند که برای حمل آنها می‌توان از این روش استفاده کرد. در ادامه، برخی از مهم ترین بارهایی که می‌توانید از حمل گروپاژ برای انتقال آنها استفاده کنید را نام می‌بریم.

از گروپاژ برای چه کالاهایی استفاده می‌شود؟
  • واردات بارها به صورت موقتی مانند کالاهایی که برای تعمیرات دستگاه‌های صنعتی و معدنی مختلف مورد نیاز هستند.
  • کالاهای نمایشگاهی بین دو کشور مختلف
  • کالاهایی با حجم و قیمت نسبتا پایین‌تر
  • گرفتن یک نمونه از محصولات تجاری یک شرکت خاص برای قرارداد بستن به‌صورت کلی‌تر
  • دستگاه‌های حساس مانند دستگاه ایکس ری که باید با امنیت و دقت خیلی بیشتری حمل شوند
  • کالاهایی که برای مصرف شخصی از وب‌سایت‌های ارزان و سایت‌های مختلف در جهان خریداری شده‌اند

همان‌طور که در بخش‌های بالا متوجه شدید، حمل گروپاژ بیشتر برای کالاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قرار است بین دو کشور مختلف رد و بدل شوند. به علاوه، بر خلاف کسانی که این کالا را با قیمت نسبتا مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای خریداری کردند، ترجیح می‌دهند که از گروپاژ برای انتقال آن به کشور خود استفاده کنند. زیرا طبیعتا هرکسی که هزینه خیلی کمی برای خرید یک کالا پرداخت کرده باشد، به دنبال روشی ارزان قیمت‌تر برای ارسال آن خواهد بود.

برای شناخت انواع کانتینر مقاله انواع کانتینر رامطالعه نمایید.

کانتینر‌های مورد استفاده برای حمل کالا با گروپاژ چیست؟

درصورتی‌که شما هم متوجه شدید که گروپاژ چیست و برای ارسال چه کالاهایی باید از این روش استفاده کنید، نوبت به آن می‌رسد که انواع کانتینرهای مورد استفاده برای این نوع حمل را نیز بشناسید. برای حمل گروپاژ زمینی برای کالاهای مختلف، از دو کانتینر متفاوت استفاده می‌شود که در ادامه، هر یک را به صورت مجزا معرفی می‌کنیم.

1. کانتینر FCL

کانتینرهای FCL برای حمل کالاهایی که به صورت گروپاژ حمل شوند، کاربرد دارند و باید یک پروانه گمرکی داشته باشند. به همین دلیل خیلی از افراد این کانتینرها را با نام کانتینرهای اختصاصی نیز می‌شناسند. این کانتینرها حجم نسبتا زیادی دارند و شما می‌توانید به اندازه 70 متر مکعب، در آنها بار قرار دهید.

کانتینر FCL

در مقاله fcl چیست به توضیح کامل آن می پردازیم.

2. کانتینر LCL

در مقابل کانتینرهای FCL، کارتون‌های LCL قرار دارند که کاملا مخالف آنها هستند. درحالی‌که در کانتینر‌های FCL باید تنها یک پروانه گمرکی ارائه می‌شد، برای کانتینرهای LCL چند پروانه گمرکی استفاده می‌شود. دلیل این موضوع هم این است که در کانتینرهای LCL، کالا‌های متعدد چندین نفر را به صورت همزمان ارسال می‌کنند. در مقایسه با کانتینرهای FCL، کانتینرهای LCL حجم کمتری دارند و نهایتا 35 متر مکعب مکان کافی برای حمل کالا دارند.

شما می‌توانید بر اساس شرایط خود و باری که دارید، از هر یک از کانتینرهایی که با معرفی کردیم، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کالای شما حجم کمتری می‌گیرد، گزینه LCL مناسب‌تر خواهد بود. این در حالی است که در روش FCL می‌توانید کالاهای بیشتری را به‌صورت گروپاژ منتقل کنید.

هزینه حمل بار در گروپاژ چقدر است؟

در ابتدای این مقاله هم تاکید کردیم که یکی از مهمترین مزایای استفاده از گروپاژ برای حمل کالا، هزینه مقرون‌به‌صرفه آن است. اما قبل از آن، باید بدانید که هزینه گروپاژ در ترخیص کالا و ارسال آن تا حد خیلی زیادی به میزان بار شما و مقصدی که می‌خواهید کالا را ارسال کنید، بستگی دارند.

هزینه حمل بار در گروپاژ چقدر است؟

فاکتورهای دیگری که موجب تفاوت در هزینه گروپاژ برای ارسال می‌شوند، مواردی مانند نوع بسته بندی، مدت زمان تحویل کالا و سایر موارد این‌چنینی هستند. به همین دلیل هم نمی توان هزینه دقیقی برای حمل کالا به صورت گروپاژ اعلام کرد. بااین‌حال، باید بدانید که این روش هزینه خیلی مناسبی دارد و نسبت به روش‌های دیگر برای حمل خرده بار، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

گروپاژ در ترخیص کالا

برخی شرایط خاص برای گروپاژ در ترخیص کالا وجود دارند که شما باید حتما آنها را رعایت کنید. به عنوان مثال، زمانی که افراد برای ارسال کالاهای شخصی اقدام می‌کنند باید از گروپاژ کمک بگیرند. زیرا هیچ‌کس برای ارسال یک کالای معمولی که فقط قرار است یک بار آن را به مقصد بفرستد، یک کانتینر کامل را خریداری نمی‌کند. به علاوه، از گروپاژ در ترخیص کالا برای بارهایی استفاده می‌شود که حساسیت بالایی دارند و یا برای انجام برخی آزمایشات و تعمیرات، وارد یک کشور می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، به طور کامل متوجه شدید که گروپاژ چیست و چگونه کار می‌کند. به علاوه، ما گفتیم که یکی از مهمترین مزایای استفاده از این روش برای ارسال کالاهای مختلف، این است که هزینه صاحبان کالا تا حد خیلی زیادی پایین می‌آید. شما می‌توانید از این روش برای حمل خرده بار استفاده کنید. این در حالی است که برای ارسال خرده بار خیلی از مواقع، شاید مجبور شوید هزینه خیلی بیشتری برای تصاحب کامل کانتینر بپردازید. اگر هر سوال دیگری درباره گروپاژ و ترخیص کالا از این نظر دارید، می‌توانید در قسمت نظرات بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.