آنچه در این مقاله می‌خوانید

هر آنچه باید درباره شغل راننده کامیون بدانید

هر آنچه باید درباره شغل راننده کامیون بدانید

شغل راننده کامیون یکی از شغل‌های شریفی است که در سراسر جهان، افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند. هرچقدر از خاص بودن این شغل برای شما بگوییم، باز هم کم است. شغل رانندگی کامیون از معدود شغل‌هایی است که می‌تواند به شکل کامل بر روی اخلاقیات و حتی سبک زندگی راننده تأثیر بگذارد. اما راننده کامیون، صرفاً شخصی نیست که توانایی راندن کامیون را داشته باشد! راننده کامیون باید مهارت زیادی را کسب کند تا بتواند مجوز حمل بار و تردد در جاده را بگیرد و از این کار درآمد کسب کند.

در این مقاله قصد داریم با معرفی شغل رانندگی کامیون به همراه بررسی مزایا و معایب آن تا حدودی شما را با جزئیات این شغل آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

شغل راننده کامیون چیست؟

شغل راننده کامیون از مشاغلی است که علاوه بر سختی‌ها و مشکلاتی که دارد، علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است. اولین چیزی که یک راننده کامیون باید داشته باشد تا مجوز نشستن پشت فرمان خودروهای سنگین را داشته باشد گرفتن گواهی‌نامه پایه یک است.

 این گواهی‌نامه در کشور‌های مختلف، به شکل‌های متفاوتی وجود دارد که شکل آن در ایران، منوط به گواهی‌نامه پایه یک می‌شود. اما آیا با داشتن گواهینامه پایه یک، می‌توان یک راننده کامیون شد؟ جواب قطعاً منفی است. در واقع راننده کامیون به شخصی گفته می‌شود که درآمد خود برای گذراندن زندگی را از این راه به دست بیاورد؛ بنابراین، راننده کامیون کسی است که بتواند اقدامات لازم جهت بارگیری و تخلیه بار در قسمت‌های مختلف را انجام دهد.

شغل راننده کامیون چیست

 صرفاً کسی که گواهی‌نامه پایه یک داشته و حتی پشت کامیون هم بنشیند، راننده کامیون نیست. راننده کامیون، باید مهارت و تخصص‌های زیادی داشته باشد. به همین سبب، توصیه می‌شود افرادی که علاقه به این شغل دارند، در قسمتی از کسب مهارت خود، به شاگردی یک شوفر باتجربه در بیایند تا راه و روش کار را کشف کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این گواهینامه مقاله قانون جدید گواهینامه پایه یک را مطالعه کنید.

هم مردان و هم زنان، می‌توانند شغل راننده کامیون را برای خود اتخاذ کنند؛ بنابراین، بر خلاف تصور عموم، این شغل تنها محدود به جنسیت آقایان نمی‌شود.

در ادامه با مزایا و معایبی که به همراه این شغل است آشنا شوید.

مزایا و معایب شغل رانندگی کامیون

هرکاری مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه چند مورد از مزایا و معایب شغل رانندگی کامیون را برایتان بازگو کردیم:

مزایا و معایب شغل رانندگی کامیون

مزایای شغل رانندگی کامیون

  • خودتان رئیس خود هستید! به این معنی که هروقت بخواهید کار می‌کنید و هروقت بخواهید می‌توانید به استراحت بپردازید و این شما هستید که تعیین می‌کنید چه زمانی برای بارگیری اقدام کنید.
  • امکان سفرهای داخلی و خارجی برای شما وجود دارد! اگر علاوه بر علاقه به شغل رانندگی با کامیون به جهانگردی هم علاقه داشته باشید، باید بگوییم که با این شغل، امکان سفر به شهرها و کشورهای مختلف برای شما امکان‌پذیر خواهد بود.
  • محدود به شرکت خاصی نیستید! به این معنی که دست خودتان است که با یک شرکت حمل بار کار کنید و یا از سامانه‌های اینترنتی حمل بار، مثل ترابرنت کمک بگیرید. در واقع دست شما برای انتخاب نحوه بارگیری باز است.

معایب شغل رانندگی کامیون

  • متناسب نبودن دستمزد با زحمتی که می‌کشید! خیلی از افرادی که در این کار هستند، معتقد هستند دستمزدی که به این کار اختصاص داده می‌شود، نسبت به‌سختی کاری که در این شغل وجود دارد پایین است.
  • مدرنیته نبودن سیستم حمل و نقل کشور. البته در حال حاضر شرکت‌هایی در جهت مدرنیته کردن این صنعت اقداماتی انجام داده‌اند و بسترهای اعلام بار اینترنتی و صدور بارنامه الکترونیکی را میسر کرده‌اند.
  • دور بودن از دوستان و خانواده برای مدت‌های طولانی
  • غیراستاندارد بودن برخی از اتوبان‌ها و جاده‌های کشور
  • لزوم رانندگی طولانی در جاده‌ها و مقابله با خطراتی که در جاده ممکن است به وجود بیاید.

اما این عوارض، برای کسی که واقعاً علاقه به رانندگی کامیون و راندن در جاده‌های بین‌شهری را داشته باشد قابل‌چشم‌پوشی است.

مهارت لازم برای راننده کامیون

طبیعتاً کسی که شغل راننده کامیون را برای خود در نظر می‌گیرد، باید در کنار مهارت اولیه که شامل اصول اولیه رانندگی، آشنایی با ساختار مکانیکی خودرو و … می‌شود، مهارت و تخصص‌های دیگری نیز داشته باشد:

مهارت لازم برای راننده کامیون
  • قدرت برنامه‌ریزی و هماهنگی با مسئولینی که در زمینه تنظیم جداول زمانی فعالیت می‌کنند.
  • قدرت بررسی مکانیکی کامیون، در حدی که بتواند ایرادات جزئی که ممکن است در طول مسیر به وجود بیاید را رفع کند.
  • آشنایی از مقررات داخلی و بین‌المللی راهنمایی و رانندگی و توجه کردن به نکاتی که در این زمینه توسط ارگان‌ها داده می‌شود.
  • توانایی گزارش‌نویسی، به‌خصوص برای افرادی که قصد دارند برای ترانزیت و یا حمل و نقل‌های بین‌المللی فعالیت داشته باشند. برای شناخت کامیون های ترانزیت به مقاله کامیون ترانزیت مراجعه کنید.
  • داشتن فیزیک بدنی مناسب برای این کار، در راستای رانندگی طولانی مدت، تعویض لاستیک پنچر شده و تعمیراتی که به قدرت بدنی نیاز دارند.
  • توانایی رانندگی با تمرکز بالا و درنظرگرفتن سایر خودروهای موجود در جاده.
  • مهارت های رانندگی
  • مهارت مدیریت زمان و تصمیم گیری

وظایف شغل رانندگی کامیون

وظایف شغل رانندگی کامیون

رانندگان کامیون علاوه بر مهارت‌هایی که نام بردیم باید یک سری وظایف را برای راحتی و بهتر شدن کار خود انجام دهند که در ادامه چند مورد را نام می‌بریم:

  • رانندگی ایمن و آگاهی کامل از راه‌ها و همچنین مسائل ایمنی که لازم است در مسیر در نظر گرفته شود
  • آشنایی با قواعد بارگیری و همچنین نظارت بر بار و اطمینان از نحوه صحیح بارگیری شدن آن
  • انجام امور اداری و ثبت و دریافت بارنامه و انجام امور گمرکی و ثبت اطلاعات لازم در دفترچه راننده
  • انجام معیانات فنی و گزارش آن به صاحب کامیونو یا شرکت و رفع جزئی مشکلات
  • رعایت نظافت و بهداشت کامیون
  • ارائه خدمات به مشریان
  • اطلاع رسانی در طول مسیر به صاحب بار یا شرکت

درآمد راننده کامیون چه‌قدر است

درآمد راننده کامیون به موارد مختلفی بستگی دارد. این که شما در چه محلی و در چه زمینه‌ای کار کنید، چه زمانی کار کنید، چه‌قدر کار کنید و … همگی می‌تواند در درآمدی که در پایان یک ماه برای شما باقی می‌ماند مؤثر باشد. شغل راننده کامیون در ایران، مشکل بازار کار ندارد و شما می‌توانید برای انواع شرکت‌ها، کارخانه‌ها، معادن و … مشغول به کار شوید. اما این که بتوانید قراردادهای مناسبی با این شرکت‌ها ببندید، بستگی به خود شما و شرایط روز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله درآمد راننده کامیون را از دست ندهید.

سخن پایانی

شغل رانندگی کامیون شغل شریفی است که البته در کنار شرافت نیاز به علاقه زیاد هم دارد. منطقی است که این کار، نیاز به روحیه قوی دارد و افرادی که تحمل سختی کار ندارند، شاید نتوانند در این کار موفق باشند.

 گاهی اوقات، وقتی با افرادی که سال های سال است در این زمینه فعالیت می کنند، صحبت می‌کنیم، بسیاری از آن‌ها می‌گویند که شغل راننده کامیون شغل نیست؛ بلکه یک سبک زندگی است. به این معنی که اگر بخواهید این شغل را برای خود در نظر بگیرید، باید مواردی مثل رانندگی طولانی در جاده، دوری از خانواده، خطرات احتمالی جاده و … را هم برای خود در نظر داشته باشید. هرچند افرادی که در این کار هستند، عنوان می‌کنند ما در جاده انرژی می‌گیریم و اگر در خانه بمانیم، دلمان برای جاده تنگ می‌شود.

امیدواریم توانسته باشیم تا حدودی شما را با شغل راننده کامیون آشنا کرده باشیم. در صورتی در این زمینه سؤالی برای شما وجود داشت، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

4.6/5 - (115 امتیاز)

8 دیدگاه در “هر آنچه باید درباره شغل راننده کامیون بدانید

  1. نگار گفت:

    توضیحات خوبی بود اما من پدرم که این کارشه سختی ش بیشتر از اینیه که توصیف شده

    1. ناشناس گفت:

      بهترین شغل ماهی ۴۰میلیون تواین وضعیت گرانی وبی جایی

  2. سیدنورالله محمدی گفت:

    با تشکر از توضیحاتی که دادین،،،ولی این توضیحات مربوط به راننده ی شریف کامیون نبود،،،بلکه مربوط به کامیوندار بود،،،بابا جان اینها حرفای دل راننده ها نیست،،،کامیوندارا به اسم رانندگان کامیون معرفی شدن،،،خواهشآ معنیه کامیوندار و راننده ی کامیون رو برا بالا دستها و مسولین محترم کشوری تعریف کنید،،،چرا کسی متوجه نیست،،،!!!!

  3. من به رانندگی کامیون خیلی علاقه دارم چی طوری راننده کامیون شوم

    1. ناشناس گفت:

      تریلی بخر داداش

  4. راننده کامیون یکی از دوست داشتی شغل است خیلی ها دوست داره

  5. علیرضا گفت:

    من ا کارخانه داری و دکتری فقط شغل رانده ی تریلی انتخاب می کنم

  6. امیرعلی گفت:

    سلامتی هرچی سنگین سوار با غیرت وسختی کشیده هست بفرست صلوات محمدی.
    خسته نباشید.
    ایشالا که ما هم یه تریلی گیر بیاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.