آنچه در این مقاله می‌خوانید

بار فله چیست ؟ آشنایی با انواع روش‌های حمل بار فله

بار فله چیست ؟ آشنایی با انواع روش‌های حمل بار فله

بار فله چیست ؟ روش حمل بار فله به چه صورت است؟ بار فله چه تفاوتی با بار معمولی دارد؟ صنعت باربری، از صنعت‌های استراتژیک تمامی کشور‌ها به حساب می‌آید. صنعت باربری است که می‌تواند اقلامی که یک جامعه به آن نیاز دارد را به مقصد مورد نظر برساند. عدم وجود آن در یک جامعه، باعث می‌شود باعث می‌شود اقتصاد آن جامعه دچار مشکل شود. چرا که چرخه‌ی اقتصادی، با عدم رساندن منابعی مثل سوخت، غذا، پوشاک و … به یک نقطه از جامعه از کار خواهد افتاد. فکرش را بکنید یک کارخانه‌ی بزرگ که سالانه محصولات زیادی را تولید می‌کند، نتواند محصولات خود را به نقاطی که نیاز زیاد دارد برساند. طبیعتاً از یک جایی به بعد، فروش کارخانه کاهش یافته و به مرور، کارخانه رو به ورشکستگی می‌رود. یا تصور کنید که نتوان به یک بخشی از شهر یا استان سوخت رسانی کرد. در این شرایط، آن شهر از پویایی خواهد افتاد.

روش‌های زیادی برای حمل و نقل وجود دارد. از حمل و نقل دریایی و هوایی گرفته تا حمل نقل جاده‌ای و ریلی که بیشترین سهم از میزان حمل و نقل را حمل و نقل جاده‌ای به خود اختصاص داده است. به این معنی که نیاز یک جامعه به غذا، پوشاک، سایر معادن و … از همین طریق، یعنی حمل و نقل جاده‌ای تأمین می‌شود.

باری که قرار است حمل شود نیز می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و خودرو حمل کننده متفاوتی را نیز طلب کند. به عنوان مثال، برای حمل اسباب منزل، بهتر است از خاور مسقف استفاده شود؛ اما برای خرده بار، می‌توان از وانت هم استفاده نمود.

یکی از انواع بار، بار فله است که در اینجا، بیشتر به توضیح آن می‌پردازیم. پس تا پایان، همراه ما باشید.

بار فله چیست

همان‌طور که از اسم این نوع بار نیز مشخص است، بار فله به باری گفته می‌شود که به صورت فله‌ای جابه‌جا می‌شود و برای حمل آن نیازی به بسته بندی ندارد. انواع مختلفی از بار، می‌توانند در دسته بار فله قرار بگیرند. از مصالح ساختمان و مواد معدنی مثل سنگ و آهن و مس و … گرفته تا پوشاک و مواد پتروشیمی و اقلام خوراکی مثل گندم و جو. به دلیل این که این دسته بارها حساسیت زیادی ندارد، به صورت فله‌ای حمل می‌شوند تا هم هزینه بسته بندی نداشته باشند و هم حجم بیشتری از آن را بتوان حمل کرد.

بار فله چیست

انواع روش حمل بار فله

برای بار فله‌ای همانند سایر بارها راه‌های زیادی برای حمل و نقل در دسترس است. بار فله‌ای را می‌توان برای صادر کردن به دیگر کشورها، از طریق حمل و نقل دریایی حمل نمود. همچنین درصورتی‌که این بار، وزن خیلی زیادی نداشته باشد، می‌توان از حمل و نقل هوایی نیز برای آن استفاده کرد. کانتینرهایی که برای حمل و نقل ریلی وجود دارد، باعث شده تا سهم زیادی از حمل و نقل بار فله‌ای، از طریق قطارها صورت بگیرد. ساده‌ترین و در دسترس ترین راهی که برای حمل و نقل بار فله‌ای وجود دارد، حمل و نقل جاده‌ای است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم:

برای آشنایی با حمل و نقل جاده ای مقاله حمل و نقل جاده ای چیست را مطالعه کنید.

حمل بار فله به روش جاده ای

حمل بار فله‌ با توجه به حجم و وزنی که داشته باشد، با انواع خودروهای حمل کننده بار از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد. درصورتی‌که بار مد نظر، وزنی بین 200 کیلو تا 2 تن داشته باشد، می‌توان از وانت بار یا نیسان برای حمل آن استفاده نمود. درصورتی‌که بار، بسته‌بندی مناسب داشته و حمل آن، مشکلات خاصی را به دنبال نداشته باشد، اگر وزن آن بیشتر از 2 تن بوده و تا 6 تن وزن داشته باشد، برای حمل آن از انواع کامیونت و خاور روباز یا مسقف استفاده می‌شود. هر چه وزن بار بیشتر باشد، انواع ماشین باربری بزرگ‌تر از قبیل کامیون‌های تک محور و جفت محور و تریلی‌ها، تا وزن‌های 3 تن به کار گرفته می‌شود. اما این مورد، برای بارهای فله‌ای خیلی مناسب نیست. برای بارهای فله‌ای بیشتر خودروهایی نظیر کامیون و یا تریلی‌های کمپرسی استفاده می‌شوند.

حمل بار فله به روش جاده ای

البته برای بارهایی که حمل عادی آن‌ها سخت باشد از کمپرسی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برای باربری آهن و یا میل‌گرد و … که بار فله‌ای به حساب می‌آیند، می‌توان از انواع تریلی و کامیون استفاده کرد. اما برای حمل بارهایی نظیر سوخت، سنگ، ماسه، خاک، گچ و … و همچنین مواد غذایی مثل محصولات کشاورزی از قبیل گندم و جو و ذرت و … استفاده از کامیون‌های کمپرسی دار پیشنهاد بهتری است.

به همین شکل، برای حمل بارهای فله‌ای نظیر سیمان، از بونکر استفاده می‌شود. با بونکر تخلیه‌ی بار به صورت کامل و با سرعت زیاد انجام می‌شود.

در مقاله اعلام بار تریلی کمپرسی نحوه اعلام بار این خودرو را معرفی کرده‌ایم.

حمل بار فله در ترابرنت

یکی از سؤالاتی که در حمل بار فله‌ به وجود می‌آید این است که برای حمل این بار، چگونه خودرو مد نظر را پیدا کنیم؟ ترابرنت این کار را برای شما آسان کرده است! ترابرنت، یک سامانه باربری آنلاین است که امکان ثبت اعلام بار در تمامی مقاطع زمانی را توسط صاحب بار فراهم کرده است. همچنین رانندگانی که دارای خودرو باربری هستند، می‌توانند با نصب این اپلیکیشن در هر لحظه، حمل بار متناسب با شرایط خود را به عهده بگیرند.

با ترابرنت، صاحبان بار و همچنین شرکت‌های باربری، می‌توانند خودرو مناسب برای حمل بار فله‌ را پیدا کنند. به این شکل که اپلیکیشن را نصب وارد آن شوند و اعلام بار کنند و مشخصاتی از جمله وزن بار، مبدأ و مقصد، نوع خودرو را وارد نموده و منتظر باشند تا اگر راننده ای شرایط حمل بار را پذیرفت با آنها تماس بگیرد.

همچنین انواع رانندگان خودرو حمل کننده از جمله تریلی‌های کمپرسی می‌توانند با نصب اپلیکیشن ترابرنت، در هر لحظه جدیدترین اعلام بارهای ثبت شده در این اپلیکیشن را دیده و بار مناسب خود را انتخاب کنند.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیح دادیم که بار فله‌ چیست و برای حمل آن چه راه‌هایی وجود دارد. انواع روش‌های حمل از جمله حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای برای بار فله‌ای به کار گرفته می‌شود. اما سریع‌ترین و در دسترس‌ترین راهی که برای حمل بار فله وجود دارد، حمل و نقل جاده‌ای است. برای بارهای فله، نظیر خاک، سیمان، مواد غذایی مثل غلات و گندم و … که حجم زیادی ندارند، می‌توان از انواع خودرو سبک مثل وانت و نیسان استفاده کرد. اما برای بارهای با وزن زیاد، استفاده از کامیون و تریلی‌های کمپرسی، پیشنهاد بهتری است.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در رابطه با بار فله در اختیار شما قرار داده باشیم. درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما پاسخ نداده باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.