آنچه در این مقاله می‌خوانید

قانون اسباب کشی با آسانسور

قانون اسباب کشی با آسانسور

در حال حاضر تقریباً همه مجتمع‌های مسکونی چند طبقه، آسانسور دارند. از طرف دیگر، خیلی از افراد که می‌خواهند به این مجتمع‌های مسکونی اسباب‌کشی کنند، می‌پرسند که آیا می‌توان موقع اسباب‌کشی از آسانسور استفاده کرد؟ قانون اسباب کشی با آسانسور شامل موارد متعددی می‌شود که ما در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم می‌خواهید اسباب‌کشی کنید و نگران این موضوع هستید که آیا می‌توان با استفاده از آسانسور لوازم منزل را به طبقات بالاتر برد یا خیر، حتماً تا پایان همراه ما باشید.

آیا امکان اسباب کشی با آسانسور وجود دارد؟

اول از همه، باید بدانید که مجتمع‌های مسکونی دارای آسانسورهای متفاوتی هستند و شما باید  به این نکته توجه کنید که مجتمع موردنظر شما جزء کدام یک از این نمونه‌ها است. به طور کلی، آسانسورها شامل دو نمونه آسانسور نفربر و حمل بار می‌شوند. از این رو، شما باید بدانید که مجتمع موردنظر شما کدام یک از این نمونه‌های آسانسور را دارد.

آیا امکان اسباب کشی با آسانسور وجود دارد؟

اگر مجتمع مسکونی موردنظر شما آسانسور حمل بار دارد، می‌توانید بر اساس وزنی که درون آن نوشته شده، کالاها و لوازم منزل خود را به طبقات بالاتر ببرید. این در حالی است که بسیاری از مجتمع‌ها آسانسور حمل بار ندارند و آسانسور آنها فقط به‌صورت نفربر هستند. به همین دلیل قانون اجازه نمی‌دهد که با استفاده از آسانسورهای معمولی، اسباب اساسییه منزل را به طبقات بالاتر ببرید.

با توجه به این موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که در صورت نداشتن آسانسور مخصوص حمل بار، به احتمال خیلی زیاد نمی‌توانید لوازم منزل را با استفاده از آسانسور معمولی به طبقات بالاتر ارسال نمایید.

حمل یخچال و لباسشویی با آسانسور به طبقات بالاتر

پیش از این متوجه شدید که حمل لوازم منزل با استفاده از آسانسورهای نفربر و معمولی به طبقات بالاتر ممنوع است. توجه داشته باشید که ممنوع بودن حمل این لوازم به معنای این است که شما همه لوازم منزل را باید از طریق راه‌پله به طبقات بالاتر بفرستید. این قانون شامل حمل تمامی لوازم منزل همچون یخچال، لباسشویی، کمد و هر وسیله سنگین دیگری می‌شود. در این شرایط، باید از افراد متخصص کمک بگیرید تا بتوانند لوازم منزل شما را از طریق راه پله به طبقات بالاتر  حمل کنند.

قانون اسباب کشی با آسانسور

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی قانونی برای اسباب کشی و آسانسور وجود دارد که اگر آن را رعایت نکنید، مشکلات زیادی برای شما پیش خواهد آمد. قانون اسباب کشی با آسانسور در واقع ماده ۵۶ قانون آسانسور است که با نام ماده ۵۶ قانون تملک آپارتمان‌ها نیز شناخته می‌شود.

بر اساس این قانون، اسباب کشی با آسانسور همچنین حمل مصالح ساختمانی و نخاله‌های ناشی از تعمیرات ساختمانی با استفاده از آسانسور کاملاً ممنوع است. این قانون می‌گوید که اگر حتی افراد این کار را انجام دادند و با استفاده از آسانسور اسباب کشی کردند، سرایدار یا مدیر ساختمان باید حتماً از انجام این کار جلوگیری نماید و با افراد متخلف برخورد کند. با توجه به این قانون، می‌توان گفت که اسباب کشی با آسانسور حتی از نظر قانونی هم کاملاً ممنوع است.

اسباب کشی با آسانسور یا راه پله؟

همان‌طورکه پیش از این نیز گفتیم، اسباب کشی با آسانسور کاملاً غیرقانونی بوده و شما نمی‌توانید با استفاده از آسانسورهای معمولی و نفربر، لوازم و اسباب و اثاثیه منزل خود را به طبقات بالاتر ارسال کنید. در این شرایط، مجبور می‌شوید از راه پله استفاده کنید.

بااین‌حال، اسباب کشی از طریق راه پله نسبت به آسانسور چالش‌های خیلی بیشتری دارد. به خصوص اگر خانه شما در طبقات بالاتر باشد و در آپارتمان هم آسانسور حمل بار وجود نداشته باشد، ممکن است بالا بردن همه لوازم منزل چندین روز به طول بیانجامد. علاوه بر این، احتمال برخورد یخچال، لباسشویی و سایر لوازم منزل به دیوار در راه پله وجود دارد که در این شرایط، هم لوازم منزل شما آسیب می‌بینند و هم احتمال خراشیدگی دیوارها وجود دارد .

اسباب کشی با آسانسور یا راه پله؟

برای جلوگیری از بروز مشکلات این‌چنینی، بهتر است تا حد امکان از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. افراد زیادی هستند که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای دارند و به شما کمک می‌کنند تا تمام لوازم منزل خود را در روز اسباب کشی از پارکینگ به طبقه بالا ببرید. مهم‌ترین مزیت کمک گرفتن از افراد متخصص در این شرایط، این است که احتمال بروز آسیب به لوازم منزل و حتی دیوارهای راه پله تا حد ممکن پایین می‌آید.

چرا اسباب کشی با آسانسور ممنوع است؟

ممکن است خیلی از افراد حتی با وجود اطلاع داشتن از قانون اسباب کشی با آسانسور هم نسبت به این قانون بی‌اعتنا باشند. این افراد می‌پرسند که اصلاً چه دلیلی دارد که ما نتوانیم لوازم منزل را با استفاده از آسانسور جابجا کنیم؟

چرا اسباب کشی با آسانسور ممنوع است؟

برای پاسخ به این سوال ما دلایلی که باعث ممنوعیت اسباب کشی با آسانسور شده‌اند را در اینجا نام می‌بریم. این موضوعات موجب شده‌اند که نتوانیم لوازم منزل را با استفاده از آسانسورهای معمولی و نفربر به طبقات بالاتر ببریم.

  • نوع کاربری آسانسور: آسانسورهای نفربر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فقط می‌توانند انسان را به طبقات بالاتر ببرند. این آسانسورها دارای ظرفیت محدودی برای حمل انسان هم هستند که حتی اگر اشخاص بیشتری درون آنها بروند، آسیب می‌بینند. به همین دلیل نمی‌توان لوازم منزلی که غالباً اجسام سنگینی هستند را با استفاده از آسانسورهای معمولی جابجا کرد.
  • طراحی داخلی آسانسور: قسمت داخلی آسانسور طوری طراحی شده است که بتواند افراد را به‌راحتی جابجا کند و هیچ آسیبی هم به آن وارد نمی‌شود. این در حالی است که درصورت قرار دادن اسباب و اثاثیه منزل درون آسانسور، احتمال شکستگی و آسیب‌های دیگر به  قسمت‌های داخلی آن وجود دارد.
  • اجزای آسانسور: اجزا و تجهیزات موجود در آسانسورهای نفربر مانند موتور، سیم‌ها، ریل‌ها، کابل‌ها، تابلوها و سایر قطعات با اجزا و تجهیزات موجود در آسانسور حمل بار متفاوت هستند. آسانسورهای نفربر آسیب‌پذیر بوده و احتمال بروز مشکل در صورت حمل کالا با آنها وجود دارد.
  • اندازه درب: معمولاً برای آسانسورهای نفربر از درب کوچکی استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر بخواهید با استفاده از آنها اسباب‌کشی کنید، ممکن است به درب آنها فشار وارد شود یا حتی لوازم منزل شما از درب عبور داده نشوند.
  • آسیب پذیری قطعات: در نهایت، آسانسورهای نفربر خیلی آسیب‌پذیر و حساس هستند و اگر فشار زیادی به آنها وارد شود و اجسام سنگین درون آنها قرار دهید، قطعات مکانیکی و الکترونیکی آنها آسیب می‌بینند و باید هزینه خیلی زیادی برای تعمیر یا حتی تعویض آنها پرداخت شود.

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که قانون اسباب کشی با آسانسور می‌گوید که نباید با استفاده از آسانسورهای معمولی و نفربر، لوازم منزل را به طبقات بالاتر منتقل کرد. به همین دلیل اگر در ساختمان موردنظر شما آسانسور مخصوص حمل بار وجود ندارد، تنها راهکار شما این است که با کمک دوستان و آشنایان خود یا در بهترین شرایط، افراد متخصص و کارگران ماهر در این زمینه، لوازم منزل خود را به طبقه موردنظرتان بفرستید.

شما نهایتاً می‌توانید لوازمی که وزن زیادی ندارند و خیلی سبک هستند را با دقت زیاد در کف آسانسور قرار داده و به منزل ببرید. اما برای حمل لوازم سنگینی مانند لباسشویی، یخچال، اجاق گاز، مبلمان و بوفه، به هیچ عنوان اجازه استفاده از آسانسور را نخواهید داشت.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.