آنچه در این مقاله می‌خوانید

ماشین خاور چیست ؟ معرفی 7 نمونه از معروف‌ترین خاورها

ماشین خاور چیست ؟ معرفی 7 نمونه از معروف‌ترین خاورها

برای حمل بار از طریق روش زمینی و جاده‌ای، از وسایل نقلیه متفاوتی استفاده می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها خاور است. این وسیله نقلیه کاربرد بسیار زیادی دارد و به همین دلیل برای حمل انواع کالاهای مختلف بین‌شهری و درون‌شهری از آن استفاده می‌شود. در این مقاله به طور کامل برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم که ماشین خاور چیست و برای حمل چه بارهایی از آن استفاده می‌شود. پس اگر شما هم می‌خواهید با استفاده از این وسیله نقلیه کالای خود را به مقصد برسانید، حتماً تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ماشین خاور چیست و چه انواعی دارد؟

تعداد خیلی زیادی از شرکت‌های تولیدکننده خودرو، از هیوندا گرفته تا بنز، ماشین خاور را تولید و روانه بازار کرده‌اند. بااین‌حال، رایج‌ترین خاور موجود در بازار ایران، خاور بنز است که به‌وفور در جاده‌ها یافت می‌شود. این خودروی باری نمونه‌های مختلفی دارد.

ماشین خاور چیست و چه انواعی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، خاور بنز، رایج‌ترین نمونه خاور است که برای حمل انواع کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌های مختلف خاور بر اساس شرکت تولیدکننده آنها با یکدیگر متفاوت هستند. در این قسمت، انواع خاور را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که هر یک از آنها را چه شرکت‌هایی در جهان تولید کردند.

  • مرسدس بنز: شرکت‌های آلمانی
  • ایسوزو: شرکت‌های ژاپنی
  • هیوندا: شرکت‌های کره‌ای
  • آذرخش: شرکت‌های ایرانی
  • فوتون، فاو و بادسان: شرکت‌های چینی

انواع کامیون خاور در بازار ایران

مهم‌ترین نمونه‌های خاور در ایران، خاورهای دماغ‌دار و بی‌دماغ هستند که مهم‌ترین تفاوت آنها با یکدیگر، شکل ظاهری قسمت جلویی آنها است. علاوه‌براین، خاورها از نظر نوع اتاق نیز با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. برای مثال، برخی از خاورها دارای اتاقک و برخی دیگر دارای اتاق کمپرسی هستند.

انواع کامیون خاور در بازار ایران

از طرف دیگر، شما می‌توانید تعداد زیادی از خاورهای بغل بازشو را نیز در ایران ببینید که همان‌طور که از نام آنها نیز می‌توان حدس زد، قسمت کناری اتاق آنها باز می‌شود و می‌توان به‌راحتی درون آن بارهای مختلف را قرار داد. بیشتر خاورها می‌توانند کالاهایی با وزن 4 تن به بالا را به‌راحتی تحمل و به شهرهای دیگر ارسال کنند. در این قسمت، برخی از انواع کامیون خاور را به شما معرفی می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید که انواع ماشین خاور چیست و شامل چه نمونه‌هایی می‌شود، تا پایان همراه ما باشید.

خاور دماغ‌دار و خاور بی‌دماغ

خاورهای دماغ‌دار در واقع همان کامیون‌های بنز یا مایلر هستند که نمونه‌های مختلفی دارند. برخی از خاورهای دماغ‌دار رایج در ایران، شامل مواردی مانند خاور ۹۱۱ و خاور ۱۱۱۳ می‌شوند. در مقابل، خاورهای بی‌دماغ در واقع همان کامیونت‌هایی هستند که شامل نمونه‌هایی مانند خاور ۶۱۲، خاور ۸۰۸، خاور ۸۱۳، خاور ۹۱۳ و خاور 1013 می‌شوند. در ادامه، برخی از این خاورها را معرفی می‌کنیم.

1. خاور ۸۰۸ بی دماغ

خاور ۸۰۸ نوعی خاور بی‌دماغ محسوب می‌شود که کاربردهای بسیار زیادی دارد. این خودرو دارای شاسی ۶ متری فولادی است و توانایی حمل کالاهای سنگین‌تری را هم دارد. به همین دلیل شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی بارهایی با وزن ۶ تا ۸ تن را درون آن قرار دهید. قدرت خاور ۸۰۸ به ۸۰ اسب بخار می‌رسد و برای حمل بارهای درون‌شهری و برون‌شهری و ارسال انواع کالاها به مقصد کاملاً مناسب است.

خاور ۸۰۸ بی دماغ

2. خاور ۸۱۳ بی دماغ

ازآنجاکه خاور ۸۱۳ و ۸۰۸ هر دو خاورهای بی‌دماغ هستند، از نظر ظاهری شباهت خیلی زیادی با یکدیگر دارند. البته این دو وسیله نقلیه از نظر قدرت و قیمت با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. پیشرانه شش سیلندری ۵۰۰۰ سی‌سی در همه خاورهای ۸۱۳ استفاده شده است این وسایل نقلیه دارای گیربکس‌های شش دنده هستند. علاوه‌براین، قیمت خاور ۸۱۳ نسبت به خاور ۸۰۸ کمی بالاتر است و البته مزایای بیشتری هم برای حمل بارهای بین‌شهری دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای این خودرو نسبت به خاور ۸۰۸، این است که در جاده‌های ایران طول عمر بیشتری دارد و با داشتن قدرت موتور ۱۳۰ اسب بخار، عملکرد خیلی بهتری از خود نشان می‌دهد. هم‌چنین این کامیونت در سرازیری‌ها، سربالایی‌ها و جاده‌های ناهموار کاربرد بسیار زیادی دارد. البته میزان تحمل خاور ۸۱۳ هم مانند نمونه قبلی بوده و می‌تواند کالاهای نهایتاً تا وزن ۸ تن را تحمل کند.

3. خاور ۹۱۱ دماغ‌دار

در قسمت‌های قبلی متوجه شدید که بهترین نمونه‌های بی‌دماغ ماشین خاور چیست. اکنون باید بدانید که خاورهای دماغ‌دار نیز طرفداران بسیار زیادی دارند و می‌توانند با استهلاک فوق‌العاده کم، بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

یکی از بهترین خاورهای دماغ‌دار موجود در ایران، خاور ۹۱۱ است که قدرت بسیار زیادی دارد و می‌تواند کالاهایی با وزن بین ۸ تا ۱۰ تن را تحمل کند. این کامیون دارای قدرت نزدیک به ۱۱۰ اسب بخار است و قدرت بسیار بالایی دارد. ازاین‌رو، شما می‌توانید مطمئن باشید که در سربالایی‌ها عملکرد خیلی خوبی از خود ارائه می‌دهد و شما می‌توانید در انواع شرایط آب‌وهوایی مختلف با استفاده از این کامیون، بار خود را جابه‌جا کنید.

4. خاور ۱۳۱۳ دماغ‌دار

از نظر ظاهری، خاور ۱۳۱۳ کاملاً مشابه خاور ۹۱۱ است و فقط اندازه کابین آن کمی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. بااین‌حال، در این وسیله نقلیه از تایرهای ۲۰ اینچی استفاده شده است که این قابلیت، موجب بهبود عملکرد این خودروهای باری شده است.

خاور ۱۳۱۳ دماغ‌دار

علاوه بر این، در خاور ۱۳۱۳ از گیربکس ۶سرعته قوی و پرسرعتی استفاده شده است که کمپانی زد اف آلمان آن را تولید کرده است. از دیگر مزایای قابل‌توجه این کامیون باری، می‌توان به مواردی مانند قدرت خیلی بالای شاسی، سرعت قابل‌قبول و قیمت مناسب اشاره کرد.

5. خاور ۱۹۲۱ دماغ‌دار

از  دیگر نمونه‌های ماشین خاور، می‌توان به خاور ۱۹۲۱ دماغ‌دار اشاره کرد. این وسیله نقلیه نسبتاً قدیمی بوده و تولید آن به سال ۱۳۵۰ باز می‌گردد. شاسی فوق‌العاده قدرتمند و پیشرانه‌های سوپر شارژدار این کامیون باعث شده‌اند که بتوان کالاهایی با وزن بین ۱۰ تا حتی ۱۲ تن را هم درون این خاور قرار داد. بااین‌حال، یکی از مشکلات این خاور، کابین نسبتاً کوچک آن است و شاید هر باری را نتوان با استفاده از آن جابه‌جا کرد.

6. خاور ۱۹۲۴ دماغ‌دار

 یکی دیگر از انواع ماشین خاور که در این بخش به شما معرفی می‌کنیم، خاور ۱۹۲۴ است که به عبارتی، نمونه بهینه‌سازی شده خاور ۱۹۲۱ است. در این وسیله نقلیه از سیستم تهویه مطبوع، پمپ سوخت‌رسانی مدرن، توربو شارژ قوی و امکانات دیگر استفاده شده است که همه این موارد موجب شده‌اند که خاور ۱۹۲۴ نسبت به خاور قبلی بهتر عمل کند.

7. خاور ۱۰ چرخ

در نهایت، آخرین ماشین خاور که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم، خاور ۱۰ چرخ است که توانایی حمل بارهایی تا وزن ۱۱ تن را هم دارد. بخش تریلی و عقبی این خودرو با طول ۱۱ متر تولید شده است و برای حمل انواع کالاها مناسب است. بااین‌حال، بیشتر مواقع از این وسیله نقلیه برای حمل کالاهایی با فواصل نزدیک استفاده می‌شود.

خاور ۱۰ چرخ

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل متوجه شدید که ماشین خاور چیست و چه نمونه‌هایی دارد. شما می‌توانید بر اساس شرایط و نوع کالای خود، از هر یک از خاورهایی که پیش‌ازاین به شما معرفی کردیم، برای ارسال بار به مقصد استفاده کنید. تمام خاورهایی که پیش‌ازاین نام بردیم، در سامانه ترابرنت موجود هستند. شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن ترابرنت مخصوص صاحبان کالا، اعلام بار کرده و در قسمت اعلام بار، خاور موردنظر خود را انتخاب کنید تا با استفاده از آن، محموله خود را به مقصد بفرستید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.