آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

چند توصیه تابستانی به رانندگان کامیون

چند توصیه به رانندگان کامیون برای رانندگی در تابستان

چرا رانندگی طولانی مدت در جاده‌های داغ تابستان خطرناک است؟ گرما بیش از حد هوا چه تاثیری بر تایر، موتور و باتری کامیون دارد؟ با بالا رفتن دما چه اتفاقی در بدن انسان می‌افتد؟ گرمای هوا و تابش شدید آفتاب در تابستان می‌تواند هم به سیستم بدنی رانندگان ناوگان آسیب برساند و هم عملکرد و ایمنی کامیون را مختل ‌کند. در این مطلب به خطرات ناشی از رانندگی در هوای گرم و راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم.

حفظ سلامت رانندگان کامیون در تابستان

سلامت رانندگان کامیون در تابستان

زمانی که مدت زمان زیادی در معرض نور شدید خورشید و هوای گرم باشیم، سیستم تنظیم‌کننده دمای بدن مختل شده و قادر به دفع گرما نیست، این وضعیت می‌تواند باعث از کار افتادن اعضای بدن شود.اما در سراسر دنیا میلیون‌ها نفر شغل‌هایی دارند که آنها را در معرض چنین گرمایی قرار می‌دهد. رانندگان کامیون یکی از این گروه‌های آسیب‌پذیر هستند.
سرطان پوست، آب مرواید، سکته گرمایی، گرمازدگی و تنگی تنفس از جمله بیماری‌های شایع در رانندگان کامیون هستند. اما با رعایت برخی نکات ساده ولی موثر می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. در ادامه چند راهکار را به شما معرفی می‌کنیم.

آب کافی بنوشید

حتی اگر کامیون شما دارای کولر و سیستم تهیه مطبوع باشد، باز هم ممکن است بدنتان دچار کمبود آب شود. مصرف آب بهترین راه برای پیشگیری از کم‌آبی بدن است.

رانندگان در روزهای گرم باید روزانه حداقل سه لیتر آب، آبمیوه یا نوشیدنی خنک بنوشند. نوشیدنی‌ها را خنک نگه دارید تا هم دما با محیط نباشند.

در مقاله «کامیون معدنی» بزرگترین کامیون‌های معدنی جهان را معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

شاید شما هم بر این باور باشید که پنجره‌ها و آفتاب‌گیرهای کامیون از شما در برابر اشعه‌های خورشید محافظت می‌کنند، اما جالب است بدانید که طبق نتایج تحقیقات صورت گرفته سمت چپ بدن رانندگان در کنار پنجره کامیون 6 برابر بیشتر از سمت راست بدنشان که از پنجره فاصله دارد امواج فرابنفش خورشید را جذب می‌کند.

آفتاب سوختگی، خشکی و قرمزی پوست، ایجاد چین و چروک صورت و سرطان پوست از جمله عوارض تابش شدید اشعه خورشید به مدت زیاد بر بدن رانندگان است.

استفاده از یک کرم ضد آفتاب بهترین راه برای محافظت از پوستتان در برابر امواج خورشید است. متخصصان پوست استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF سی به بالا را به رانندگان توصیه می‌کنند.

از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید

فرقی ندارد چه فصلی از سال باشد، همیشه تابش نور آفتاب یکی از عواملی است که در رانندگی اختلال ایجاد می‌کند. اما تابش خورشید در تابستان می‌تواند به سلامت چشم آسیب برساند. قرار گرفتن طولانی‌‌مدت در معرض پرتو UV می‌تواند سبب بروز مشکلات چشمی مانند آب مرواید و خشکی و قرمزی چشم شود.

خیره شدن مداوم به جاده، انعکاس تابش خورشید بر آب یا سایر وسایل نقلیه سبب افزایش تحریک‌پذیری چشم رانندگان و همچنین ایجاد حس خواب‌آلودگی در آنها می‌شود.

استفاده از یک عینک آفتابی بزرگ که اطراف چشم‌ها را بپوشاند بهترین راه پیشگیری از مشکلات چشمی است. مهم‌تر آنکه عینک آفتابی شما برای جذب کامل اشعه خورشید باید ۴۰۰ UV  باشد.

آماده‌سازی کامیون در تابستان

آماده‌سازی کامیون در تابستان

آیا می‌دانید داغی آسفالت جاده‌ مانند لغزندگی جاده می‌تواند حرکت کامیون‌ها را متوقف کند؟ آیا می‌دانید میزان ترکیدن تایرها در تابستان بیش از هر زمان دیگر است؟ آیا می‌دانید احتمال اتمام شارژ باتری در تابستان بسیار بالا است. برای پیشگیری از بروز چنین صدماتی باید فقط کافی است پیش از سفر از سلامت کامیون مطمئن باشید. ما مهم‌ترین نکات برای آماده سازی کامیون در تابستان را به شما معرفی می‌کنیم.   

فشار باد لاستیک کامیون را تنظیم کنید

فصل تابستان در بین رانندگان کشنده‌های سنگین به فصل “ترکیدن تایر” مشهور است. در این فصل آسفالت جاده‌ها داغ‌تر از همیشه هستند، حالا اگر تایرها کم باد باشند حرارت لاستیک بالا می‌رود. واکنش کناره‌های لاستیک کم باد با آسفالت داغ جاده‌ها بیشتر شده و حرارت زیادی تولید می‌شود. باد کم و دمای بالا موجب ترکیدگی لاستیک می‌شود.  

برای جلوگیری از بروز خطر ترکیدن لاستیک، باد تایرها را بر اساس میزان درج شده در دفترچه راهنمای کامیون تنظیم کنید.

باتری کامیون را چک کنید

گرمای تابستان چه تاثیری بر عملکرد باتری کامیون دارد؟ گرما بالا موجب تبخیر مایعات موجود در باتری، کاهش شارژ باتری و خوردگی صفحات درونی آن  می شود.

برای مراقبت از باتری‌ها در تابستان پیش از سفر میزان الکترولیت باتری را چک کنید و همیشه سیم‌های اتصال باتری را تمیز نگه‌دارید.

وضعیت کولر کامیون را بررسی کنید

زمانی کولر کامیون سالم است که دمای درون کابین حداقل 10 درجه خنک‌تر از دمای بیرون باشد. کاهش مایع خنک‌کننده، وجود شکاف و ترک در شیلنگ‌ها، محکم نبودن بست‌ها از مهم‌ترین مواردی هستند که عملکرد کولر را مختل می‌کنند. همچنین برای اطمینان از صحت عملکرد سیستم خنک کننده خوب است تسمه‌ها،شیلنگ‌ها و درزها را تمیز کنید. 

حفظ امنیت رانندگان کامیون در تابستان

حفظ امنیت رانندگان کامیون در تابستان

تا اینجا گفتیم که چگونه رانندگان کامیون در تابستان سلامت خود را حفظ کنند. همچنین به رعایت نکات مهم برای پیشگیری از مشکلات فنی کامیون پرداختیم. اما برای یک رانندگی ایمن و مطمئن نباید از امنیت مسیر سفر غافل شد. رانندگان کامیون باید در برابر شرایط جاده‌ها در تابستان نیز آماده باشند. پس توصیه‌های پایانی این مطلب را جدی بگیرید.

از وضعیت آب و هوا مطلع باشید

هرچند در تابستان خبری از برف و بوران و جاده‌های لغزنده نیست، اما پدیدار شدن شرایط جوی خطرناک مانند طوفان شدید یا بارش‌ سنگین در روزهای تابستان نیز ممکن است. اطلاع از وضعیت آب و هوای مسیر پیش از آغاز حرکت به شما کمک می‌کند تا در برابر خطرات جوی خود را آماده کنید مثلا از مسیر جایگزین دیگری سفر کنید.

مراقب مسافران تابستانی جاده‌ها باشید

با شروع تابستان و تعطیلی مدارس شاهد افزایش سفرهای مسافرتی در جاده‌ها هستیم. مسافرانی که شاید با جاده‌ها آشنا نباشند و یا تفریح و گردش آن‌ها را در رانندگی کم دقت می‌کند. اما رانندگان کامیون این جاده‌رانان حرفه‌ای که با مسیر و پیچ و خم‌های جاده آشنا هستند، باید در روزهای پرتردد جاده‌ با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.

رانندگان، ماشین‌های باربری و جاده‌ها شریان اقتصاد هر کشور هستند. پس امنیت و سلامتشان بسیار مهم است. امیدواریم با رعایت این نکات در تابستان داغ سالم و ایمن برانید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.