آنچه در این مقاله می‌خوانید

5 نکته مهم در راه‌اندازی یک استارتاپ حمل و نقل جاده‌ای

5 نکته مهم در راه‌اندازی یک استارتاپ حمل و نقل جاده‌ای

   در پی انقلاب اقتصادی ناشی از ظهور تجارت الکترونیکی، صنعت حمل و نقل به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد فرصت یافت تا بر محدودیت‌ها و مشکلات همیشگی خود فائق شود. استارتاپ‌های باربری هوشمند بازیگران جدید این عرصه بودند که با امکانات مدرن و فناوری‌ها دیجیتال، تحولی بزرگ را در صنعت حمل و نقل رقم زدند.

با پررنگ‌تر شدن نقش استارتاپ‌های لجستیک هر روز  بر تعداد آنها افزوده می‌شود. اما از این خیل پرشمار، آنهایی موفقند که نیازمندی‌های موجود را ارزیابی کرده و برای پاسخ به آنها راهکارهای جدیدی خلق می‌کنند، و بعد این ایده‌های خلاقانه را به شکل خدمات نوآورانه عرضه می‌کنند.

بستری که با پیدایش این بازارگاه‌های حمل و نقل الکترونیکی فراهم شد، پتانسیل‌های فراوانی برای کارآفرینی در عرصه خدمات حمل و نقل و لجستیک هوشمند فراهم آورده است. اما برای موفقیت باید از چند نکته مهم آگاه بود.

1. هرگز بدون تجربه و تخصص وارد عرصه حمل و نقل نشوید

صنعت حمل و نقل کالا، یک عرصه پیچیده و پرخطر است. برای فعالیت در این عرصه، میزان تحصیلات و اطلاعات شما درباره صنعت و تجارت چندان اهمیتی ندارد، آنچه مهم است میزان تجربه و مهارت شما در این حوزه است. برای موفقیت در این حوزه، داشتن حداقل 3 سال تجربه کاری در امور باربری و مدیریت زنجیره تامین کالا ضروری است.

2. شبکه ارتباطی قوی و گسترده‌ای ایجاد کنید

موفقیت در کسب‌وکارتان همان‌قدر به افرادی که می شناسید وابسته است که به خدماتی که ارائه می کنید. حسن شهرت و اعتبار شما سرمایه‌ای بزرگ برای استارتاپتان خواهد بود، چرا که چند سال فعالیت در این زمینه شما را با افراد فعال در حوزه حمل و نقل، و شرکت‌های باربری و رانندگان کامیون آشنا می‌کند و زمانی که کسب و کار خودتان را آغاز می‌کنید شبکه ارتباطی گسترده‌ای دارید که فرایند کارهایتان را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

3. از فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها مدرن استفاده کنید

استارتاپ‌های مجهز به فناوری‌های هوشمند، بازیگران اصلی صنعت حمل و نقل بار خواهند بود. در طول چند سال اخیر با فعالیت بازارگاه‌های حمل و نقل جاده‌ای کالا، استفاده از خدمات باربری اینترنتی با استقبال بالای رانندگان کامیون و صاحبان کالا روبرو شده است.

استارتاپ‌ها با به‌کارگیری فناوری‌هایی چون اینترنت اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های تله‌ماتیک، می‌توانند داده‌های واقعی و مفیدی را برای رصد و مشاهده وضعیت و موقعیت محموله‌ها در اختیار مشتریان خود قرار دهند. همچنین با بهره‌گیری از فناوری‌هایی مانند بلاکچین و سرورهای ابری مدیریت فرایند زنجیره تامین و حمل و نقل کالا ساده‌تر، سریع‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

4. تامین و مدیریت سرمایه‌ را جدی بگیرید

پول و سرمایه نقشی مهم در رشد و توسعه یک استارتاپ دارند. کارآفرینان زیادی به علت عدم‌توانایی در تامین و مدیریت پول و هزینه همان ابتدای کار شکست می‌خورند. تامین سرمایه مناسب یکی از چالش‌های اساسی برای شروع فعالیت یک استارتاپ است،  که البته راهکارهایی برای گذر از این مانع وجود دارد.مثلا طرح‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یا خطرپذیر یک راهکار برای تامین منابع مالی موردنیازتان است. راه‌حل دیگر دریافت وام از بانک‌ها و موسسات مالی است. اگر طرح و ایده شما به اندازه کافی خلاقانه و مفید باشد شانس شما برای جذب سرمایه‌گذار  و بهرمندی از تسهیلات بانکی بیشتر خواهد بود. ضمنا برای جلوگیری از صرف هزینه‌های غیرضروری و  اجتناب از بدهی‌های کلان، از مدیریت امور مالی غافل نمانید.

5. یک تیم کاری با انگیزه بسازید

هیچ کسی نمی‌تواند به تنهایی یک کسب‌وکار موفق راه بیاندازد. یک استارتاپ حوزه حمل و نقل نیازمند نیروهایی که علاوه بر داشتن  تخصص در حوزه کارشان، به اندازه‌ی شما به کسب‌و‌کار و موفقیت آن متعهد باشند. تیم شما بزرگترین سرمایه شما است که باید برای حفظ آن تلاش کنید.

این نکته را همواره به یاد داشته باشید که برای موفقیت در عرصه حمل و نقل هوشمند لازم است خیلی خیلی بیشتر از چیزی که تصورش را می‌کنید انرژی بگذارید. هر وقت احساس کردید که آستانه‌ی تحمل‌تان به سر رسیده، بدانید درست در موقعیتی قرار دارید که باید با سخت‌ترین موانع دست‌وپنجه نرم کنید.

برای ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.