آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

نحوه صدور بارنامه الکترونیکی چگونه است؟

صدور بارنامه الکترونیکی به‌عنوان مسیر تحول صنعت حمل و نقل کالا مسدود مانده است. بارها مسئولان وعده دادند که از فلان تاریخ این طرح اجرایی خواهد شد. اما انگار تحقق صدور بارنامه الکترونیکی تنها تعویق وعده‌های معوق پی در پی است. از تصویب طرح ایجاد سامانه صدور بارنامه الکترونیکی چندسالی می‌گذرد. مصوبه‌ای که حالا وجه قانونی دارد و زیرساخت‌های آن فراهم است. اما با این وجود و علیرغم اذعان متولیان حمل و نقل به مزایای آن، صدور الکترونیکی بارنامه در عمل محقق نشده است. در این مطلب از افتتاح تا انسداد مسیر بارنامه الکترونیکی را با هم مرور می‌کنیم و شما را با مراحل صدور بارنامه الکترونیکی و انواع آن آشنا می‌کنیم.

بارنامه الکترونیکی چیست؟

بارنامه، یکی از اسناد مهم است که در حمل بار به رسمیت شناخته می‌شود. با توجه به این که اطلاعات مهمی نظیر اطلاعات مالی بار، اطلاعات تحویل دهنده و تحویل گیرنده بار، اطلاعات حامل بار و … در آن ثبت می‌شود، می‌توان این سند را به عنوان اصلی‌ترین مدرک و قرارداد رسمی در حمل بار به حساب آورد. در واقع بارنامه رسید کالا است و در صورتی که هرگونه مشکلی در حین حمل بار به وجود بیاید، با استفاده از این مدرک می‌توان مشکلات را حل کرد.

بارنامه الکترونیکی چیست؟

فرض کنید که یک خانه خریده‌اید. برای این که ثابت شود که این خانه برای شماست، لازم است تا سند آن را در اختیار داشته باشید. بارنامه نیز به عنوان سند حمل بار به حساب می‌آید. در صورت وجود بارنامه اگر مشکلی بین طرفین حمل بار پیش بیاید و یا خسارتی ناخواسته به آن وارد شود، می‌توان با استناد به بارنامه، حتی مشکل را به مراجع قضایی سپرد. اما اگر بارنامه نداشته باشید و یکی از طرفین حمل بار قصد سودجویی و کلاه برداری داشته باشد، کمک بزرگی به فرد سواستفاده کننده می‌شود و باعث می‌شود فرد بی گناه، مدرکی برای اثبات بی گناهی‌اش نداشته باشد.

اما گرفتن بارنامه کاغذی، با توجه به دشواری‌هایی که داشت، رفته رفته منسوخ شد و بارنامه الکترونیکی جایگزین آن شد. این بارنامه، سند الکترونیکی معتبری است که در هنگام بارگیری راننده، توسط شرکت‌های حمل کننده صادر می‌شود.

بارنامه الکترونیکی، به دلیل این که در سیستم ثبت می‌شود، امنیت بالایی دارد و علاوه بر آن، سرعت بسیار زیادی نسبت به بارنامه کاغذی دارد. به همین دلیل، با افزایش جمعیت و بیشتر شدن درخواست حمل بار بارنامه کاغذی، جای خود را به بارنامه الکترونیکی داده است.

انواع بارنامه الکترونیکی چیست؟

بارنامه الکترونیکی، با توجه به نوع حمل و نقل انواع مختلفی دارد. بارنامه دریایی، بارنامه ریلی، بارنامه هوایی، بارنامه جاده‌ای و بارنامه سراسری حمل بار قطار و کشتی و کامیون. انواع این بارنامه‌ها ممکن است تفاوت‌هایی باهم داشته باشند که هر کدام به اقتضای امنیت و حساس بودن نوع حمل و نقل است. اما انواع بارنامه از نظر قانونی به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

انواع بارنامه الکترونیکی چیست؟

1. بارنامه غیر قابل انتقال

این نوع بارنامه به شکلی صادر می‌شود که بار، تنها به شخصی که در بارنامه ثبت شده است تحویل داده شود و در صورتی که شخص دیگری بخواهد بار را تحویل بگیرد، راننده حمل کننده بار طبق قانون، بار را تحویل نمی‌دهد.

2. بارنامه قابل انتقال

این نوع بارنامه اما برعکس بارنامه قبلی است. در این نوع بارنامه شخص صاحب بار می‌تواند بارنامه را به شخص دیگری منتقل کند. در این شرایط شخص دوم نیز می‌تواند برای تحویل گرفتن بار اقدام نماید.

پیشنهاد می کنیم مقاله استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با کد ملی را مطالعه کنید.

کارکرد بارنامه الکترونیکی چیست؟

در قسمت‌های قبل، در خصوص این که بارنامه چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم. اما در اینجا قصد داریم به شکل تخصصی راجع به کارکردهای بارنامه الکترونیکی حرف بزنیم.

کارکرد بارنامه الکترونیکی

در گذشته فقط در حمل‌های دریایی که با استفاده از کشتی صورت می‌گرفت، بارنامه صادر می‌شد. اما رفته رفته با توجه به ویژگی‌های مثبتی که این سند داشت، برای حمل‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت. اما بارنامه دقیقا چه کارکردهایی دارد؟

– اصلی‌ترین مدرک در اختلافات بین طرفین

در صورتی که بین طرفین حمل بار اختلافی به وجود بیاید، وجود بارنامه الکترونیکی و توافقاتی که در آن ثبت شده است، می‌تواند پایان‌بخش اختلاف‌های به وجود آمده باشد. همچنین در صورتی که شکایتی در مورد حمل بار صورت بگیرد، با وجود بارنامه می‌توان فهمید که مقصر حادثه و یا هر چیز دیگر، کدام طرف بوده و از این طریق دریافت خسارت کرد.

– استفاده از بارنامه به عنوان رسید

بارنامه الکترونیکی، به عنوان رسید بار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود رسید، باعث می‌شود فرد حمل کننده، فرد ارسال کننده بار و فرد دریافت کننده بار مشخص باشد. در این صورت امکان اشتباه در تحویل بار و حمل و نقل آن وجود نخواهد داشت. برای مثال اگر راننده، بار را به فرد اشتباهی تحویل دهد، صاحب بار می‌تواند با ارائه بارنامه، شکایت خود را علیه راننده ثبت کند. به همین منظور راننده نباید بار را به شخصی که نامش با نام ثبت شده در بارنامه مغایرت دارد تحویل دهد.

مقاله پیشنهادی: انواع بارنامه دریایی

– استفاده از رسید به عنوان سند مالکیت

یکی از مهم ترین کارکردهایی که بارنامه الکترونیکی دارد این است که مالکیت یک بار را به شخص صاحب بار نسبت می‌دهد. در صورتی که بارنامه نداشته باشید، شخص راننده به راحتی می‌تواند ادعای مالکیت بار بکند. در این صورت، تا فرد واقعی صاحب بار بخواهد مالکیت خود را ثابت کند، خیلی زمان می‌برد. اما با وجود بارنامه، مالکیت بار به شکل واضح در سیستم ثبت می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند به جز خود صاحب بار و فردی که بارنامه به آن انتقال داده شده است، ادعای مالکیت بار را داشته باشد.

مزایای بارنامه الکترونیکی چیست؟

بارنامه الکترونیکی چه مزایایی دارد؟ از کارکردهای مثبت بارنامه که بگذریم، نوبت به آن است که بررسی کنیم چه مزایایی باعث می‌شود تا بارنامه الکترونیکی انقدر محبوب شود؟

مزایای بارنامه الکترونیکی چیست؟
  • تسهیل در فرآیند صدور بارنامه : قطعا بارنامه الکترونیکی به نسبت بارنامه کاغذی، سرعت صدور بسیار بالاتری دارد. انجام مراحل قانونی برای صدور بارنامه الکترونیکی ساده‌تر از مراحل بارنامه کاغذی صورت می‌گیرد و همچنین باعث حذف ترددهای غیرضروری و طی شدن مسافت‌های طولانی جهت اخذ بارنامه می‌شود. این موارد، همچنین کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در زمان را هم در پی خواهد داشت.
  • صادر شدن کد رهگیری : با صدور بارنامه الکترونیکی برای صاحب بار، کد رهگیری صادر می‌شود که به واسطه‌ی آن می‌توان در هر لحظه برای کنترل و ردیابی بار خود اقدام کرد.
  • ثابت بودن قیمت : یکی از مزایای بارنامه این است که قیمت حمل بار در آن ثبت می‌شود و راننده حمل کننده بار و یا صاحب بار نمی‌تواند به دلخواه خود این رقم را تغییر دهد. چرا که این هزینه در سیستم ثبت شده و ارزش قانونی دارد.
  • بیمه بار : بارنامه امنیت بار را افزایش می‌دهد. چرا که با این کار بار شما بیمه می‌شود. درصورتی ک بارنامه، به شکل الکترونیکی ثبت شده باشد، باعث می‌شود تا خود شرکت بیمه مستقیم بر روی کار نظارت داشته باشد و شرکت‌های حمل و نقل، در گزارش دادن به اداره بیمه بی نیاز باشند.

مقاله پیشنهادی: بیمه باربری چیست

چگونگی استفاده از سامانه بارنامه الکترونیکی

در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی در زمینه‌ی صدور بارنامه الکترونیکی فعالیت می‌کنند. در صورتی که احتیاج به بارنامه داشته باشید، می‌توانید به صورت حضوری و یا آنلاین، به شرکت‌ها و سایت‌های صادرکننده بارنامه مراجعه کرده و برای صدور بارنامه آنلاین اقدام کنید.

یکی از نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که باید قوانین مربوط به صدور بارنامه را بلد باشید. چرا که یک اشتباه کوچک، می‌تواند ارزش بارنامه را از بین ببرد. به همین دلیل توصیه می‌شود از یک فرد با تجربه و یا از یک شرکتی که در این زمینه فعالیت می‌کند راهنمایی بگیرید.

در ادامه همراه ما باشید، تا با نحوه صدور بارنامه توسط خودتان آشنا شوید.

نحوه صدور بارنامه الکترونیکی

برای دریافت بارنامه اینترینتی در ابتدا به وظایف صاحب بار برای صادر شدن بارنامه می‌پردازیم:

صدور بارنامه الکترونیکی

روش های پرداخت خلافی خودرو چیست

  • سفارش حمل بار توسط متقاضی ثبت شود. مواردی که لازم به ثبت است، شامل مبدأ، مقصد، مسیر حمل، ابعاد، وزن، ارزش محموله ارسالی، کلاس بارگیر، اجازه‌ نامه گمرک و پلیس، علوم پزشکی، دامپزشکی، قرنطینه و … می‌شود.
  • نرخ و کرایه حمل توسط متقاضی تعیین و پیشنهاد شود.
  • متقاضیان حمل باید با توجه به نوع کالایی که حمل می‌شود، مسئولیت حمل و رتبه شرکت، شرکت حمل‌ و نقل مورد نظر را انتخاب کنند.

پس از طی شدن این مراحل، نوبت به وظایف شرکت صادرکننده می‌رسد:

  • واگذاری مسئولیت مدیریت حمل و نقل به بازارگاه های اینترنتی
  • کنترل اطلاعات وارده شده در سیستم توسط سرویس‌‌های اداره ثبت، سازمان راهداری، اداره پست، گمرک و پلیس. که این اطلاعات مربوط به شرکت‌های حمل، صاحبان کالا، فرستندگان، گیرندگان، کامیون‌ها و راننده‌هاست
  • ارائه خدمات آنلاین توسط سیستم ثبت سفارش حمل و نقل کالا به تمام ارگان‌های محل بارگیری و تخلیه بار
  • امکان کنترل، رصد و مکان‌یابی لحظه‌ به لحظه کامیون و بار به وسیله سامانه سپهتن و در راستای کمک رسانی به  پلیس، سازمان حمل، گمرک، صاحبان کالا و کامیون‌داران
  • تمام اطلاعات موجود در بارنامه، مسیر حمل، سپهتن و… در بارکد TC مربوط به بارنامه ثبت شده و در راستای تخصیص سوخت، به شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ارایه شود
  • بنابر اطلاعات وارد شده توسط فرستنده و ضمن کنترل آنلاین آدرس، کالا به مقصد مورد نظر تحویل داده شود
  • وصول کالا به صورت آنلاین اعلام و تایید شود.

در ادامه مراحل و اخبار مربوط به بارنامه الکترونیکی را برایتان بازگو کرده‌ایم.

اسفند 95

امکان‌سنجی صدور بارنامه الکترونیکی

در طول دو دهه گذشته بارنامه الکترونیکی یکی از موضوع مطالعاتی حوزه حمل و نقل بوده است. اما اسفند سال 95 نتایج حاصل از یک طرح پژوهشی نشان داد که ایجاد سامانه صدور بارنامه اینترنتی از نظر قانونی امکان‌پذیر است. در گزارش این تحقیق، امکانات لازم و دستورالعمل نحوه صدور بارنامه الکترونیکی نیز بیان شده بود. بعد از این زمان بود که حذف بارنامه کاغذی و جایگزینی آن با بارنامه الکترونیک در دستور کار سازمان راهداری قرار گرفت.

آذر 96

صدور بارنامه الکترونیکی حمل جاده‌ای کالا

صدور بارنامه الکترونیکی حمل جاده‌ای کالا

21 آذر سال 96 شهرام آدم‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مصاحبه با روابط‌عمومی آن سازمان، اعلام کرد که از ابتدای خرداد سال 97 بارنامه‌ها به صورت الکترونیکی صادر خواهند شد. وی در تشریح این طرح گفت:

با توجه به بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه کنترل و نظارت بر فعالیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، زیرساخت‌های مورد نیاز در اجرای طرح صدور بارنامه الکترونیک فراهم گردید به گونه‌ای که با حذف صدور بارنامه‌های کاغذی، برای هر ناوگان حامل کالا کد رهگیری صادر می‌شود که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله پلیس راه قابل کنترل و ردیابی است.

ویژگی‌های بارنامه الکترونیکی چیست

آدم‌نژاد با بیان ویژگی‌های بارنامه الکترونیکی، این طرح را تغییری بزرگ در حوزه حمل‌ و نقل زمینی کالا دانست. او در خصوص مزیت‌های صدور الکترونیکی بارنامه، به این موارد اشاره کرد:

  • تسهیل در فرآیند صدور بارنامه
  • حذف ترددهای غیرضروری وطی مسافت‌های طولانی جهت اخذ بارنامه
  • کاهش مصرف سوخت
  • تسهیل در صدور بارنامه الکترونیک در بازارگاه‌های الکترونیکی

خرداد 97

حذف بارنامه کاغذی

6 ماه بعد یعنی موعد اجرای طرح  اعلام شد که با صدور بارنامه الکترونیکی، بارنامه کاغذی از شهریور ماه حذف خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی وقت سازمان راهداری، فرامز مداح 22 خرداد 97 در مصاحبه‌ با خبرگزاری ایرنا گفت:

برای جلوگیری از حضور رخ به رخ رانندگان در شركت های حمل ونقل برای دریافت بار، اصلاح آیین نامه وظایف مدیر فنی در شركت های حمل و نقل آماده شده است. با تصویب دولت، شركت های حمل و نقل به صورت الكترونیكی با رانندگان ارتباط برقرار می‌كنند و هرگونه پرداخت كمیسیون از طرف رانندگان به صورت الكترونیكی و شفاف خواهد بود.

وی با بیان اینکه حذف بارنامه کاغذی مانع تضعیف حقوق رانندگان می‌شود، وعده داد که این طرح از شهریور 97 اجرا خواهد شد.

تاثیر بازارگاه های الکترونیکی در حمل و نقل

تاثیر بازارگاه های الکترونیکی در حمل و نقل

بیش از یک سال از وعده خرداد 97 می‌گذشت و خبری از بارنامه الکترونیکی نبود. فعالان صنعت حمل و نقل کالا کماکان از مزایای این طرح بی‌بهره بودند. وزارت راه همواره توسعه حمل و نقل هوشمند را از جمله موفقیت‌های خود عنوان می‌کرد. افزایش تعداد بازارگاه‌های الکترونیکی به‌عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت حمل و نقل هوشمند محسوب می‌شود. اما افزایش تعداد بازارگاه‌های هوشمند به خودی خود نمی‌تواند ملاک درستی از هوشمندسازی حمل بار باشد. هدف از ایجاد بازارگاه‌ الکترونیکی، حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه حمل بار بود. اهدافی که در عمل محقق نشدند. چرا که امکان صدور بارنامه الکترونیکی توسط بازارگاه‌ها وجود ندارد. بازارگاه‌ها هنوز باید مبتنی چهارچوب‌های باربری سنتی فعالیت کنند. این در حالی است که بنا به نظر کارشناسان با استفاده از ظرفیت بازارگاه‌های الکترونیک، هزینه باربری تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

شهریور 98

راه‌اندازی سامانه صدور بارنامه الکترونیک

 5 شهریور سال 98 در نشست علنی مجلس، با ایجاد سامانه متمرکزی برای صدور بارنامه الکترونیک موافقت شد. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی مکلف شد سامانه متمرکزی برای صدور بارنامه الکترونیک به‌وسیله متصدیان حمل و نقل ایجاد کند. به نحوی که امکان استعلام اصالت بارنامه برای دریافت‌کنندگان نسخه چاپی آن فراهم باشد. در صورت تعارض بین مفاد نسخه چاپی و نسخه الکترونیک، مفاد نسخه الکترونیک معتبر خواهد بود.

آبان 98

صدور بارنامه الکترونیکی از ابتدا سال 99

سازمان راهداری وعده داد بود تا از شهریور ماه 97 صدور بارنامه الکترونیکی در سراسر کشور اجرایی شود. ماه‌ها از تاریخ مقرر گذشته بود و از اجرای وعده‌ای با چندبار تعویق خبری نبود. بالاخره 28 آبان 98 در نشستی پیرامون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این موضوع دوباره مطرح شد.

این جلسه با حضور مدیران کل دفتر حمل و نقل کالا و دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری، نمایندگان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت و جمعی از رؤسا و اعضای کانون شرکت‌های حمل و نقل کالا برگزار شد.

در این نشست مدیر دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری گزارشی درباره سامانه‌های الکترونیکی اسناد حمل در کشور ارایه کرد. حسین متولی گفت:

زیر ساخت الکترونیکی شدن اسناد حمل و نقل طی دو ماه آینده عملیاتی می‌شود و براساس تکلیف قانونی مقرر است بارنامه کاغذی به تدریج حذف و تا سال آینده (سال 99) تمام بارنامه‌ها به صورت الکترونیکی صادر شود.

تیر 99

دستور توقف صدور بارنامه کاغذی

توقف صدور بارنامه کاغذی

با آغاز سال 99 و شیوع گسترده ویروس کرونا، انتظار می‌رفت وعده صدور بارنامه الکترونیکی محقق شود. انتظاری که برآورده نشد و وعده‌ای که باز معوق ماند. حسین متولی 14 تیر 99 در گفتگو با روابط عمومی سازمان راهداری، اعلام کرد که کلیه بارنامه‌های کاغذی تا شهریور 99 حذف خواهند شد. او با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت:

طبق تکالیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرایند اجرایی طرح اجرای امضای دیجیتال در اسناد حمل با اولویت بارنامه برخط از سال 98 آغاز شده است. تکمیل پروژه به‌صورت کامل تا شهریورماه 1399 با هدف حذف فیزیکی اوراق بهادار بارنامه انجام می‌شود.

اما یک روز بعد معاون حمل و نقل سازمان راهداری در اظهارنظری متفاوت اعلام کرد که از 20 تیر 99 بارنامه‌های کاغذی حذف می‌شوند. به گزارش روابط عمومی این سازمان، مهران قربانی ضمن بیان این مطلب گفت:

مقرر شد از تاریخ 20 تیرماه سال جاری شرکت‌های حمل و نقل سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند پس از اتمام بارنامه‌های فیزیکی مصرف نشده خود، نسبت به صدور الکترونیکی بارنامه‌های مربوطه بر اساس ضوابط ابلاغیه سازمان اقدام و تصویری از داده‌های بارنامه‌های مذکور را در اختیار راننده قرار دهند.

اجرایی شدن صدور بارنامه الکترونیکی موجب سرعت، سهولت و امنیت در حوزه حمل و نقل جاده‌ای کالا در کشور می‌شود.

تعویق در الکترونیکی شدن اسناد حمل

سوم مرداد 99 در نشست مجازی مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، مهران قربانی از ابلاغ دستورالعمل نحوه فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند خبر داد. او ضمن اعلام این مطلب گفت:

شرکت های حمل و نقل سراسری و بزرگ مقیاس هوشمند از پانزدهم مردادماه سال جاری (99) ملزم هستند پس از اتمام بارنامه های فیزیکی مصرف نشده خود، نسبت به صدور الکترونیکی بارنامه ها اقدام نمایند.

تاسیس شرکت های خوداتکایی کالا

در حالیکه اجرای طرح صدور بارنامه الکترونیکی عملا در کشور اجرایی نشده است، طرح جدیدی معرفی می‌شود. “شرکت‌های حمل و نقل خوداتکایی کالا” که سازمان راهداری آن را حلقه مفقوده عرصه حمل و نقل کشور می‌نامند.

23 آذر ماه 99 رئیس وقت سازمان راهداری از ابلاغ ضوابط تأسیس و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل کالای خوداتکایی خبر داد. عبدالهاشم حسن‌نیا در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، گفت این طرح در راستای ارتقای بهره‌وری ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای شکل گرفته است.

وی با اشاره به کمبودهای سیستم باربری، تاسیس شرکت‌های خوداتکایی را یک ضرورت دانست. او گفت در بسیاری از نقاط کشور، امکان دسترسی به شرکت‌های حمل و نقل برای متقاضیان بارنامه دشوار است. از سویی تاسیس شرکت باربری چندان آسان نیست. این امر منجر شده که بسیاری از محموله‌ها بدون بارنامه جابجا شده و مشکلات زیادی را برای رانندگان ایجاد کند. حسن‌نیا در تشریح این طرح گفت: 

هر شرکت خود اتکا، صرفاً مجاز به تحویل بار و صدور بارنامه برای ناوگان ملکی خود است. با توجه به اهمیت مدیریت ناوگان ملکی توسط شرکت، دیگر شرکت‌های حمل‌ونقل نیز از ارایه بار و صدور بارنامه به این قبیل از وسایل نقلیه ممنوع شده‌اند.

عدم امکان صدور بارنامه توسط بازارگاه‌

دی‌ماه 99 امید به تحقق صدور بارنامه الکترونیکی که معلق بود، با گفته‌های معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری به‌کلی رنگ باخت. فرامز مداح در گفتگو با ماهنامه صنعت حمل و نقل، ابتدا به تعریف بازارگاه هوشمند پرداخت. سپس با تشریح وظایف و حدود اختیارات بازارگاه، نتیجه‌گیری عجیبی کرد. نتیجه‌ای که برخلاف همه ادعای پیشین سازمان متبوعش در طول این سال‌ها بود. او بازارگاه از نگاه سازمان راهداری را چنین تعریف کرد:

بازارگاه بازاری است که عوامل حمل و نقل را در فضای الکترونیک به هم مرتبط می‌کند. در واقع بازارگاه‌ها شرکت‌های حمل و نقلی نیستند. بلکه وظیفه‌شان این است عواملی که در حمل و نقل دخیل هستند را به هم مرتبط کنند. تعداد این عوامل سه عامل بیشتر نیست: صاحب کالا، شرکت و راننده. این سه عامل باید دو به دو به هم مرتبط شوند.

به عقیده مداح بازارگاه‌ها اسنپ و تپسی نیستند، و نمی‌توانند مستقیما بین صاحب کالا و راننده ارتباط برقرار کنند. طبق قانون تجارت شرکت‌های حمل و نقل مجوز صدور بارنامه را دارند. بازارگاه‌ها مجاز به صدور بارنامه نیستند، مگر این‌که قانون عوض شود. در حال حاضر تنها راهی که برای بازارگاه‌ها وجود دارد شراکت با یک شرکت حمل و نقل است.

سوال آخر

از وعده‌ها و خلف‌وعده‌ها درباره صدور بارنامه الکترونیکی گذشتیم و آخرین اظهارنظر رسمی را هم شنیدیم. اکنون می‌ایستیم، می‌پرسیم به مقصد رسیدیم، اصلا مقصد کجاست؟ برمی‌گردیم به عقب نگاه می‌کنیم، تصویری که می‌بینیم مسیر پیچ در پیچ و مه‌گرفته‌ای است. احساس می‌کنیم که اصلا حرکت نکردیم. ذهنمان مانند کلافی سردرگم است، که برای گشودن گره‌هایش باید پاسخ سوالات زیادی را پیدا کنیم. اول آنکه، آیا هوشمندسازی و به‌روزرسانی صنعت حمل و نقل بر مبنی قوانین و قیدوبندهای سنتی ممکن است؟ هدف از ایجاد انواع مختلف شرکت‌های حمل و نقل هوشمند که باید وابسته به باربری‌های قدیمی باشند، چیست؟ و سوال آخر اینکه، آیا با تغییر دولت می‌توانیم به تحقق این طرح باز امیدوار شویم؟

4.5/5 - (17 امتیاز)

2 دیدگاه در “نحوه صدور بارنامه الکترونیکی چگونه است؟

  1. جبار گفت:

    بارنامه الکترونیکی خیلی جالبه که بتونیم از هر نقطه ای از کشور با دسترسی به اینترنت بارنامه رو صادر و‌توسط برنامه های شبکه اجتماعی برای راننده ارسال کرده و حمل بار انجام بشه

    مثل انتقال پول به صورت اینترنتی یا توسط همراه بانک که واقعا در این عصر خیلی عالیه
    بارنامه هم باید الکترونیکی بشه که دسترسی آسان و سرعت عمل سریع باعث تسریع در امور حمل و نقل شود
    از مسولان مربوطه تقاضا داریم در این راستا کوتاهی نکنند و این کار رو به سرانجام برسانند
    با تشکر

  2. معصومه سلیمانی گفت:

    سلام . اس او کد رو باید شرکت کریر بگیره یا فورواردر
    و دیگه اینکه آیا گرفتن اس او کد مشمول مالیاته که خیلی از فورواردرا زیر بار است او نمی رن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.