آنچه در این مقاله می‌خوانید

ftl چیست و چه تفاوتی با ltl دارد؟

ftl چیست

اگر شما هم در زمینه حمل و نقل یا صنعت لجیستیک فعالیت می‌کنید، به احتمال خیلی زیاد کلماتی مانند ftl و ltl به گوشتان خورده است. معنی این کلمات چیست و چه مفهومی دارند؟ در این مقاله از ترابرنت، برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم که ftl چیست و چه تفاوت‌هایی با ltl در صنعت حمل و نقل دارد. اگر شما هم می‌خواهید در زمینه حمل و نقل و ارسال کالا به کشورهای دیگر فعالیت کنید، بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

قبل از این که تفاوت ltl و ftl را برای شما توضیح دهیم، خوب است بدانید که این دو مفهوم، بیشتر از همه مربوط به وزن و حجم کالای شما هستند. در این مقاله، می‌توانید متوجه شوید که مفهوم هر یک از این موارد چیست و چه مزایا و یا معایبی دارند. در نتیجه، متوجه خواهید شد که شما باید برای ارسال کالای خود، از کدام یک از این روش‌های حمل و نقل استفاده کنید.

ftl چیست؟

ftl یا بار فول‌تراک که در زبان انگلیسی با نام Full truck load شناخته می‌شود، به روشی گفته می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد تا با پرداخت یک هزینه مشخص، تمام حجم کامیون را کرایه کنید. به عبارت دیگر، در این روش شما باید هزینه پرداختی برای کرایه کل کامیون را بپردازید. با انجام این کار، باید کالای شما تمام ظرفیت کامیون را بگیرد.

حمل و نقل ftl

با توجه به این مسئله، می‌توان گفت که روش ftl بیشتر برای کالاهایی است که حجم و یا وزن خیلی زیادی دارند. برای مثال، اگر محموله شما وزن خیلی سنگینی داشته باشد، اما حجم آن تمام ظرفیت کامیون را هم نگیرد، باز هم می‌توانید از طریق روش ftl، تمام کامیون را کرایه کنید و به‌راحتی بار خود را درون آن قرار دهید.

مهمترین دلیلی که باعث می‌شود خیلی از شرکت‌های باربری و ارسال کالا از این روش استفاده کنند، این است که بتوانند مشتریانشان را از خود راضی نگه دارند. زیرا در این روش، شما می‌توانید مطمئن باشید که کالای شما به هیچ عنوان با کالاهای دیگر برخورد نمی‌کند و فقط محموله شما درون کامیون وجود دارد.

ltl چیست؟

در بخش قبل، تا حدودی متوجه شدید که ftl چیست و چه مفهومی دارد. اکنون نوبت به آن رسیده که مفهوم ltl را نیز بدانید. ltl یا حمل بار گروپاژ یا خرده‌بار، در زبان انگلیسی با نام Less than truck load شناخته می‌شود و به معنای این است که بار شما، ظرفیت کمتری از کامیون را درگیر کند و به همین دلیل هم نیازی نیست که کرایه کل کامیون را پرداخت کنید.

کامیون مورد نظر، چندین کالا را درون کابین خود قرار می‌دهد تا پر شود و بتواند به مسیر ادامه دهد. در این روش، مهمترین هدف این است که رانندگان بتوانند از حداکثر ظرفیت کامیون خود تا حد امکان استفاده کنند و محموله‌ها را درون آن قرار دهند.

تفاوت کراس استاف و ترانسشیپ چیست

ltl چیست

مهم‌ترین کسانی که از ltl استفاده می‌کنند، افرادی هستند که به‌تازگی کسب و کار کوچکی را شروع کرده‌اند و می‌خواهند کالاهای کمی را به مشتریان خود برسانند. زیرا غالبا این افراد، محدودیت‌هایی در مدیریت بودجه خود دارند و ترجیح می‌دهند که از روش بارگیری ltl استفاده کنند.

اصلی‌ترین تفاوت ftl و ltl چیست؟

بعد از این که متوجه شدید که ftl چیست و چگونه کار می‌کند، ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی با ltl دارد؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که این دو روش تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند که در این بخش، به صورت مختصر آنها را توضیح می‌دهیم.

֎ نحوه عملکرد

مهم‌ترین تفاوتی که میان روش‌های ftl و ltl دیده می‌شود، نحوه عملکرد آنهاست. به این صورت که در روش ftl یا فول‌تراک، کامیون مورد نظر شما به صورت مستقیم کار می‌کند. به این معنی که بعد از بارگیری کالا در مبدا، بدون هیچ‌گونه توقفی به سمت مقصد حرکت می‌کند تا بتواند در مقصد، کالا را تخلیه کند. این در حالی است که در روش ltl، این مسئله صدق نمی‌کند. ازآنجاکه در ltl، افراد کالاهای متفاوتی را درون کامیون قرار می‌دهند، راننده کامیون هم باید در هر مقصد، توقف کرده و کالا را بیرون بیاورد تا زمانی که به مقصد نهایی برسد.

نحوه عملکرد

֎ زمان رسیدن کالا به مقصد

زمان جابجایی و رسیدن کالا به مقصد، به مدت زمانی گفته می‌شود که کالا بارگیری شود و به مقصد برسد و آن را تخلیه کنند. همان طور که در بخش قبل هم به اختصار گفتیم، در روش ltl کالای شما به صورت مستقیم به مقصد نمی‌رسد و دلیل این موضوع هم این است که کامیون باید در مقاصد مختلفی توقف کرده و کالای سایر افراد را نیز تخلیه کند.

این در حالی است که در روش فول‌تراک، کالا به صورت مستقیم از مبدا تا مقصد منتقل می‌شود و هیچ‌گونه توقفی هم ندارد. باتوجه‌ به این مسئله، می‌توان گفت که مدت زمان جابجایی رسیدن کالا به مقصد از طریق روش ftl، خیلی کمتر از روش ltl است و اگر عجله دارید، این روش را پیشنهاد می‌کنیم.

֎ هزینه پرداختی

از دیگر فاکتورهایی که موجب تفاوت ftl و ltl می‌شود، هزینه‌ای است که باید برای رسیدن کالای خود به مقصد بپردازید. اگرچه شاید به نظر برسد که روش ltl خیلی مقرون‌به‌صرفه‌تر است، اما باید بدانید که این روش زمانی از نظر اقتصادی مناسب خواهد بود که شما بخواهید همزمان، چند کانتینر پالت را به مقصد بفرستید. زیرا در این شرایط، باید به جای پرداخت هزینه برای کرایه کل ظرفیت کامیون، فقط هزینه فضای اشغال شده آن را بپردازید.

هزینه پرداختی

در مقابل، روش فول‌تراک نسبت به روش ltl گران‌تر است و به همین دلیل هم باید حتما قبل از ارسال، درباره هزینه آن مطمئن شوید. در روش ltl، هزینه پرداختی برای کرایه کامیون بین تمام افرادی که محموله‌های خود را درون کامیون قرار دادند، تقسیم می‌شود و خیلی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

֎ امنیت کالا

بر اساس اطلاعاتی که تاکنون به دست آوردید و متوجه شدید که ftl چیست و چه تفاوتی با ltl دارد، در روش ltl، ممکن است کالای شما چندین بار جابجا شود و دلیل این موضوع هم این است که راننده باید در مقاصد مختلف، کالای شرکت‌ها را به مقصدشان برساند. این امر موجب می‌شود که امنیت کالای شما تا حدودی پایین بیاید.

از طرف دیگر، چون در کامیون کالاهای دیگری هم وجود دارند، احتمال برخورد کالاهای مختلف به یکدیگر در کامیون وجود دارد. پس اگر ظروف شکستنی و یا کالاهای ارزشمند و خیلی حساسی دارید، شاید روش ltl گزینه مناسبی برای شما نباشد؛ زیرا نسبت به فول‌تراک، امنیت کمتری دارد.

چه زمانی از روش فولتراک استفاده کنیم؟

ممکن است هنوز افرادی که به درستی نمی‌دانند ftl چیست و چه تفاوتی با ltl دارد، متوجه نباشند که چه زمانی باید از هر یک از این روش‌ها استفاده کنند. در این بخش، توضیح می‌دهیم که بهترین مواقع استفاده از روش فول‌تراک برای ارسال کالا، دقیقا چه زمانی است.

چه زمانی از روش فولتراک استفاده کنیم
  • زمانی که شما بخواهید بیشتر از 12 کانتینر را به صورت همزمان ارسال کنید.
  • موقعی که کالای شما بیش از اندازه ارزشمند، حساس و شکننده است و شاید در طول مسیر آسیب ببیند.
  • هنگامی که عجله دارید و می‌خواهید کالا در زمان سریع‌تری به مقصد برسد.
  • زمانی که هزینه رسیدن کالا به مقصد چندان برای شما اهمیتی ندارد.

چه زمانی از روش خرده بار یا ltl استفاده کنیم؟

گاهی مواقع، شما شرایط متفاوتی دارید و نیازی نیست که از روش فول‌تراک استفاده کنید. در این شرایطی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توانید از طریق روش ltl کالای خود را به مقصد برسانید.

  • زمانی که می‌خواهید کالایی با ظرفیت کمتر از 12 پالت ارسال کنید.
  • موقعی که مدت زمان رسیدن کالا به مقصد چندان برای شما اهمیتی ندارد.
  • هنگامی که می‌خواهید هزینه کمتری برای رسیدن کالا به مقصد بپردازید.
  • زمانی که کالای شما نیاز چندانی به سازماندهی نداشته باشد.

ارسال کالا به روش فول‌تراک با ترابرنت

به احتمال خیلی زیاد متوجه شده باشید که روش فولتراک نسبت به خرده‌بار، مزایای خیلی بیشتری دارد. به عنوان مثال، این روش امنیت بیشتری دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا در بازه زمانی کوتاه‌تر، خیلی راحت و بدون نگرانی، کالای خود را به مقصد برسانید. پس اگر شما هم می‌خواهید کانتینرهایی با تعداد بالا را به آدرس دیگری بفرستید، می‌توانید از طریق سامانه ترابرنت اقدام کنید. مهمترین مزیت ترابرنت این است که ارسال کالا به روش ftl را با هزینه بسیار مناسبی انجام می‌دهد.

ارسال کالا به روش فول‌تراک با ترابرنت

سخن پایانی

در این مقاله از ترابرنت، متوجه شدید که ftl چیست و چه تفاوت‌هایی با ltl دارد. همان طور که گفتیم، شاید شما مجبور شوید در شرایط مختلف، از هر یک از آنها استفاده کنید. قبل از استفاده از آنها، باید مطمئن شوید که شرایط کالای شما چگونه است و می‌خواهید کالا در چه بازه زمانی و با پرداخت تقریبی چقدر هزینه به مقصد برسد. با استفاده از سامانه ترابرنت، می‌توانید خیلی راحت به این روش‌ها دسترسی داشته باشید و بتوانید کالای مورد نیاز خود را به آدرس مقصد خود ارسال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.