آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاپوتاژ چیست ؟ چه شرایط و مدارکی برای کاپوتاژ نیاز است؟

کاپوتاژ چیست ؟ چه شرایط و مدارکی برای کاپوتاژ نیاز است؟

کلمات و اصطلاح‌های متنوعی در زمینه حمل و نقل وجود دارند یکی از آنها، عبارت کاپوتاژ است. اما به نظر شما کاپوتاژ چیست و چه شرایطی دارد؟ چگونه باید از این روش استفاده کرد؟ چقدر هزینه برای کاپوتاژ نیاز است؟ باید چه مدارکی ارائه دهیم؟ در این مقاله از ترابرنت، به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس به هیچ عنوان خواندن این مقاله را از دست ندهید تا بدانید که کاپوتاژ چیست و چه شرایطی دارد.

باید بدانید که کاپوتاژ فقط برای حمل و انتقال کالا کاربرد ندارد و کاربرد آن بسیار گسترده‌تر است. به عنوان مثال، فرض کنید که قصد سفر دارید. در این شرایط، اگر بخواهید به کشورهای خارجی سفر کنید و دوست دارید خیلی هم راحت باشید، کدام یک از روش‌ها را برای سفر ترجیح می‌دهید؟ به نظر می‌رسد که سفر با خودروی شخصی می‌تواند به یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها باشد. بااین‌حال، سفر با خودروی شخصی به کشورهای خارجی می‌تواند دردسر‌های خاص خودش را داشته باشد که یکی از مهمترین آنها، کاپوتاژ است.

کاپوتاژ چیست؟

کاپوتاژ به انگلیسی با نام Cabotage شناخته می‌شود و در واقع از زبان فرانسوی گرفته شده است. به علاوه، خیلی از افراد کاپوتاژ را با نام کران‌بری می‌شناسند. زمانی که صاحبان کالا و یا صاحبان ماشین‌های شخصی بخواهند خودرو و یا بار خود را از گمرک یک کشور به گمرک دیگر همان کشور ارسال کنند، نیاز به کاپوتاژ دارند. کاپوتاژ می‌تواند هم به صورت دریایی و هم روش هوایی انجام شود و بیشتر از همه، این مسئله به شرایط خود افراد بستگی دارد.

کاپوتاژ چیست؟

در گذشته، خیلی از افراد که در زمینه صادرات و واردات فعالیت می‌کردند، استفاده زیادی از کاپوتاژ داشتند. در حال حاضر همان طور که گفتیم، از این روش برای جابجایی کالا و خودروی شخصی هم استفاده می‌شود. به علاوه، خیلی مواقع این روش در جابجایی کالاهای پستی و یا حتی مسافری هم کاربرد دارد.

به عنوان مثال، تصور کنید که کالا و یا حتی خودروی شما در گمرک یکی از کشورها قرار گرفته است و برای انجام کارهای ترخیص آن، مجبور می‌شوید کالا یا خودروی خود را به گمرک دیگری در همان کشور ارسال کنید. نقل و انتقال کالا از گمرک این کشور تا گمرک دیگر همان کشور توسط یک باربری خارجی را کاپوتاژ می‌گویند. این برگه بیشتر برای روش‌های دریایی کاربرد دارد و به این معنی است که کشتی‌های باربری می‌توانند از دماغه یک گمرک به دماغه یک گمرک دیگر بروند.

کاپوتاژ در ترانزیت کاربرد دارد که برای آشنایی با ترانزیت می توانید مقاله ترانزیت چیست را مطالعه کنید.

اطلاع درباره شرایط کاپوتاژ

بعد از این که متوجه شدید کاپوتاژ چیست و چگونه انجام می‌شود خوب است اطلاعاتی درباره قوانین آن به دست بیاورید. در حال حاضر، در تمام جهان از کاپوتاژ استفاده می‌شود و مهمترین دلیل این موضوع هم این است که از صنایع داخلی کشور محافظت شود. کاپوتاژ موجب می‌شود که از زیرساخت‌های حمل و نقل محافظت شود و مسیرهای دریایی هم تا حد خیلی زیادی سالم نگه داشته شوند. پس به‌طورکلی، می‌توان گفت که مهمترین دلیل استفاده از کاپوتاژ، دلایل امنیتی است.

اطلاع درباره شرایط کاپوتاژ

قوانین خاصی درباره کاپوتاژ وجود دارند که باید حتما موقع ارائه مدارک، آنها را مد نظر قرار دهید. این قوانین آخرین بار در 1920 در ایالات متحده آمریکا به تصویب رسیدند. به‌طورکلی، محدودیت‌هایی در زمینه کاپوتاژ وجود دارند که موجب می‌شوند شرایط کاپوتاژ کمی سخت‌تر شوند.

مراحل کاپوتاژ خودرو

بعد از این که متوجه شدید که کاپوتاژ چیست و چرا باید از آن استفاده شود، نوبت به آن می‌رسد که مراحل انجام این کار را هم یاد بگیرید. خوشبختانه مراحل کاپوتاژ خودرو اصلا پیچیده نیست و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون داشتن اطلاعات خیلی زیاد هم این کار را انجام دهید. اولین کاری که باید برای کاپوتاژ خودرو مد نظر قرار دهید، این است که شما باید حتما گواهینامه و خودرو هم پلاک بین المللی داشته باشد. اگر خودروی شما این مدرک را نداشت، می‌توانید به سازمان ایرانگردی و جهانگردی مراجعه کرده و آن را دریافت نمایید.

کار دیگری که می‌توانید برای کاپوتاژ خودرو انجام دهید، این است که به اداره گمرک تهران مراجعه کرده و بقیه فرایندهای قانونی را انجام دهید. در صورتی که همه مدارک خود را به طور کاملا دقیق ارائه داده باشید و هیچ‌گونه نقصی در مدارک نداشته باشید، به احتمال خیلی زیاد در کمتر از یک ساعت مراحل کاپوتاژ خود را برای شما به اتمام خواهد رسید.در این بازه زمانی کوتاه می‌توانید مجوز خود را از اداره گمرک تهران دریافت کنید.

مراحل کاپوتاژ خودرو

در مقاله قوانین حمل و نقل بین المللی به بررسی این قوانین پرداخته ایم.

چرا محدودیت کاپوتاژ وجود دارد؟

یکی از مهمترین دلایلی که باعث به وجود آمدن محدودیت‌هایی در زمینه کاپوتاژ شده‌اند، قیمت‌گذاری است. گاهی مواقع، این امکان وجود دارد که بارهایی از کشورهای خارجی وارد یک کشور دیگر شده و به خاطر دلایل متنوع، ممکن است قیمت کمتری برای ارائه در بازار داشته باشد. این مسئله موجب می‌شود که رقابت شدیدی میان محصولات وارد شده و محصولات ساخته شده در کشور مقصد به وجود بیایند.

به عنوان مثال، در این شرایط ممکن است به خاطر هزینه‌های پایین نیروی کار، هزینه‌های کم نرخ بهره و یا حتی کمتر شدن قیمت سوخت و سایر فاکتورهای این‌چنینی، این رقابت‌ها به وجود بیایند. ازاین‌رو، به منظور مقابله با این‌گونه رقابت‌ها و کمک به شرایط اقتصادی و شرایط بازار کار داخلی، از کاپوتاژ استفاده می‌شود.

در مقاله تفاوت کریر و فورواردر به بررسی تفاوت این دو موضوع پرداخته ایم.

چقدر زمان برای دریافت کاپوتاژ نیاز است؟

مدت زمانی که شما باید برای دریافت کاپوتاژ صرف کنید، تا حد خیلی زیادی به شرایط خود شما بستگی دارد. به علاوه، باید تمام مدارک مورد نیاز را به طور کامل ارائه داده باشید. اگر مدارک شما کامل باشند و مراحل کاپوتاژ را طی کرده باشید، در یک بازه زمانی خیلی کمی امکان دریافت کاپوتاژ را خواهید داشت.

چقدر زمان برای دریافت کاپوتاژ نیاز است؟

البته توجه داشته باشید که علاوه بر ارائه مدارک، باید هزینه کاپوتاژ را هم پرداخت کرده باشید. در صورت انجام این کارها، نهایتا کاپوتاژ بعد از دو ساعت برای شما صادر می‌شود. بعد از دریافت کاپوتاژ هم می‌توانید خودرو و یا کالای خود را از گمرک کشور مورد نظر خود به گمرک دیگر ارسال کرده و سپس از مرزها خارج شوید.

چه ماشین‌هایی کاپوتاژ می‌شوند؟

خوشبختانه می‌توان همه خودروها را کاپوتاژ کرد و هیچ‌گونه محدودیتی از این نظر وجود ندارد. تنها نکته‌ای که باید موقع کاپوتاژ خود را مد نظر قرار دهید، این است که خودروی شما نباید خیلی کار کرده و سن بالایی داشته باشد. به عبارت دیگر، برای کاپوتاژ خودروهایی که بیشتر از 20 سال از ساخت آنها می‌گذرد، باید حتما از میراث فرهنگی هم مجوز کاپوتاژ گرفته باشید. این در حالی است که برای سایر خودروهایی با سال ساخت جدیدتر، نیازی به این مجوز نیست.

مقاله پیشنهادی:شرایط گواهینامه پایه یک

مدارک مورد نیاز برای صدور کاپوتاژ

همان‌طورکه پیش از این نیز به اختصار گفتیم، برای اینکه بتوانید کاپوتاژ را دریافت کنید، باید مدارک خاصی را ارائه دهید. حتی اگر یک یا چند مورد از این مدارک هم ناقص باشند، امکان دریافت کاپوتاژ را نخواهید داشت. به همین دلیل هم با دقت به فاکتور‌های زیر توجه کنید و مطمئن شوید که همه این مدارک را آماده خواهید کرد. برخی از مهمترین مدارکی که باید حتما برای دریافت کاپوتاژ ارائه دهید، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • سند مالکیت خودرو و یا برگ سبز
  • سند مربوط به کمپانی
  • کارت خودرو
  • گواهینامه معتبر برای کاپوتاژ
  • برگه بیمه نامه معتبر
  • پاسپورت
  • یک قطعه عکس با سایز 3 در 4 به منظور گرفتن گواهینامه بین‌المللی
  • فیش مربوط به پرداخت هزینه‌های لازم برای دریافت کاپوتاژ
  • مراحل دریافت پلاک و گواهینامه بین‌المللی برای کاپوتاژ خودرو

باتوجه‌به آخرین مدرکی که گفتیم، اگر بخواهید از کاپوتاژ به منظور فرستادن خودرو به خارج از کشور استفاده کنید، باید حتما مراحل دریافت پلاک و گواهینامه بین‌المللی را انجام دهید. زیرا بدون داشتن یک گواهینامه بین‌المللی، امکان رانندگی در کشورهای خارجی را نخواهید داشت. علاوه بر این باید پلاک شما هم متناسب با کشور مقصد تعویض شود. بدین منظور، می‌توانید به یکی از شعب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران بروید.

مدارک مورد نیاز برای صدور کاپوتاژ

البته می‌توانید قبل از اینکه برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید، کمی تحقیق داشته باشید تا متوجه شوید که آیا کشور مقصد شما گواهینامه را قبول می‌کند یا خیر؟ آیا باید گواهینامه بین‌المللی موقت بگیرید یا چند ساله؟ اطلاعات در هر زمینه‌ای مربوط به کاپوتاژ، می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کمک کند تا فرآیند آماده‌سازی مدارک را با خیال راحت‌تر انجام دهید.

هزینه کاپوتاژ

خوشبختانه نیازی نیست که هزینه خیلی زیادی برای دریافت کاپوتاژ بپردازید. بااین‌حال، باید گفت که چون قرار است مدارک شما به گمرک کشور‌های دیگر ارائه شود، باید هزینه مورد نیاز برای ترجمه مدارک خود را به دارالترجمه‌های معتبر بپردازید. هزینه کاپوتاژ به موارد زیر محدود می‌شوند که باید حتما برای هر یک از آنها هزینه مورد نیاز را بپردازید و سپس رسید هر یک از آنها را در کنار سایر مدارک خود ارائه دهید.

  • هزینه گرفتن گواهینامه بین‌المللی
  • هزینه دریافت کارت بین المللی یک ساله خودرو
  • هزینه دریافت پلاک دائمی از کانون ایرانگردی و جهانگردی
  • هزینه برچسب IR دائمی
  • هزینه صدور یکساله کاپوتاژ
  • هزینه صدور پلاک و گواهینامه بین‌المللی
  • هزینه عوارض خروج از مرکز برای هر یک از افراد به صورت مجزا محاسبه می‌شود

هزینه و مدارک لازم برای پلاک بین‌المللی

پلاک کاپوتاژ چیست ؟ همان طور که پیش از این نیز به اختصار گفتیم، برای داشتن کاپوتاژ خودرو شما باید حتما پلاک بین‌المللی داشته باشید. از طرف دیگر، به نظر شما مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای داشتن پلاک بین‌المللی و گرفتن کاپوتاژ چیست؟ برای پاسخ، باید بگوییم که برای گرفتن پلاک بین‌المللی هم باید هزینه و مدارک خاصی داشته باشید که در این قسمت توضیحاتی درباره آن ارائه می‌دهیم. هزینه‌ای که باید برای دریافت پلاک بین‌المللی برای کاپوتاژ خودرو پرداخت کنید، شامل موارد زیر می‌شوند

  • دریافت کارت ماشین بین‌المللی: 130 هزار تومان
  • دریافت گواهینامه بین‌المللی: 141 هزار تومان
  • عضو شدن به مدت یک سال در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی: 63 هزار تومان
  • دریافت برچسب IR دائمی: 5400 تومان
  • هزینه گمرک و کاپوتاژ خودرو: 50 هزار تومان
هزینه و مدارک لازم برای پلاک بین‌المللی

باتوجه‌به این نکات، می‌توان گفت که هزینه کلی دریافت پلاک بین‌المللی به منظور گرفتن کاپوتاژ خودرو، تقریبا 450 هزار تومان خواهد شد. اگر بخواهید پلاک بین‌المللی خودروی خود را تمدید کنید، باید همه هزینه‌های بالا را بپردازید و فقط نیازی به پرداخت هزینه پلاک و برچسب IR نخواهید داشت.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی برای دریافت کاپوتاژ خودرو باید حتما گواهینامه رانندگی بین‌المللی هم داشته باشید که برای دریافت این گواهینامه نیز به مدارک خاصی نیاز خواهید داشت. در این قسمت، مهمترین مدارکی که باید برای دریافت این گواهینامه بین‌المللی دریافت کنید را به صورت مختصر نام می‌بریم. البته توجه داشته باشید که قبل از داشتن این مدارک، باید به سن قانونی رسیده باشید و گواهینامه معتبری در کشور خود داشته باشید.

  • اصل گواهینامه رانندگی ایران با ارتباط حداقل یک ماه و سه روز
  • یک قطعه عکس تمام رخ 3 در 4
  • اصلی یا کپی صفحه اول پاسپورت
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی در صورت داشتن اعتبار

در نهایت، بعد از این که تمام مدارک موردنظر را ارائه دادید و هزینه مورد نیاز را هم پرداخت کردید، در بازه زمانی 7 روز کاری برای شما گواهینامه بین‌المللی رانندگی صادر خواهد شد و سپس می‌توانید برای دریافت کاپوتاژ خودرو از این طریق اقدام کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله ارسال بار به دبی را مطالعه نمایید.

کاپوتاژ خودرو

بر اساس اطلاعاتی که در بخش‌های پیش به دست آوردید، به احتمال خیلی زیاد متوجه شدید که هر کسی که بخواهد برای سفرهای بین‌المللی از خودروی شخصی خود استفاده کند، نیاز به دریافت کاپوتاژ خواهد داشت. به علاوه، گفتیم که برای دریافت کاپوتاژ خودرو، نیازی نیست که هزینه خیلی زیادی بپردازید و فقط باید مراحل اداری آن را رعایت کنید. با رعایت این فاکتور‌ها و ارائه مدارک کافی، خیلی راحت می‌توانید کاپوتاژ خودرو برای رانندگی در کشور مقصد را نیز دریافت کنید.

کاپوتاژ کامیون

به نظر شما کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین هم نیاز به دریافت کاپوتاژ دارند؟ در این شرایط، مهمترین فاکتور در کاپوتاژ چیست ؟ به صورت روزانه، کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین و خیلی زیادی به صورت بین‌المللی در حال رفت و آمد هستند. ازاین‌رو، همه این کامیون‌ها نیاز به دریافت برگه کاپوتاژ دارند و باید با ارائه مدارک لازم، این برگه را دریافت کنند.

قبل از ارسال کالا به کشورهای دیگر مقاله ارسال بار به خارج از کشور را مطالعه نمایید.

مهمترین نکات برای دریافت کاپوتاژ

بعد از این‌که تمام کارهای لازم برای دریافت کاپوتاژ را انجام دادید، باید به نکات دیگری هم توجه داشته باشید که موقع رانندگی در کشور مقصد، با مشکلی مواجه نشوید. یکی از مهمترین نکاتی که باید در این زمینه مد نظر قرار دهید، این است که شما می‌توانید با استفاده از خودروی خود فقط از مرزهایی عبور کنید که در مسیر آنها گمرک وجود داشته باشد.

در بسیاری از کشورها، هیچ‌گونه سختگیری زیادی درباره سال ساخت و مدل خودرو انجام نمی‌شود. بااین‌حال، سختگیری‌هایی در این زمینه در برخی از کشورها وجود دارد که باید حتما رعایت کنید. به عنوان مثال، ممکن است برخی از کشورها کاپوتاژ را فقط به خودروهایی دهند که سال ساخت آنها از یک سال خاص بالاتر باشد.

آخرین نکته‌ای که در این زمینه می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند، این است که باید برگه کاپوتاژ را در تمام طول سفر همراه خود نگه دارید. زیرا همین برگه است که اجازه تردد شما را نشان می‌دهد. به علاوه، گواهینامه و پلاک بین‌المللی را هم تا پایان سفر داشته باشید.

مهمترین نکات برای دریافت کاپوتاژ

در کشور ایران، می‌توانید از برگه کاپوتاژ به مدت یک سال استفاده کنید و در این بازه زمانی، نیازی به تمدید آن نخواهد داشت. بعد از گذشت این یک سال هم باید برای تمدید آن، مجددا کارهای ذکر شده را انجام دهید و تمام مدارکی که گفتیم را آماده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله ارسال بار از ایران به سوئد را مطالعه کنید.

سخن نهایی

در این مقاله از ترابرنت، متوجه شدید که کاپوتاژ چیست و چه شرایطی دارد. به علاوه، به طور کامل برای شما توضیح دادیم که برای دریافت کاپوتاژ باید چه مدارکی ارائه دهید و چه مراحلی را پشت سر بگذارید. بر اساس این اطلاعات، به احتمال خیلی زیاد متوجه شدید که یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای عبور از مرز، داشتن برگه کاپوتاژ است. پس اگر شما هم قصد خروج از این کشور را دارید و می‌خواهید با خودروی خود از مرزها عبور کنید، باید حتما برای دریافت کاپوتاژ اقدام کنید. در غیر این صورت، ملزم به پرداخت جریمه قابل‌توجهی خواهید شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.