آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

کامیون تاترا | بهترین انتخاب برای رانندگی در شرایط سخت

معرفی و بررسی کامیون تاترا

معمولاً حمل و نقل کالا از طریق روش زمینی مزیت‌های بیشتری نسبت به حمل و نقل هوایی دارد. در حمل و نقل زمینی بیشتر از کامیون‌ها برای جابه‌جایی بار استفاده می‌شود که نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری دارد. از مزیت‌های این روش می‌توان به تحویل سفارش به طور مستقیم به مشتری، حمل راحت از مبدأ به مقصد و همچنین عدم وجود محدودیت در حمل و نقل اشاره کرد. حمل و نقل بار توسط کامیون در مناطق شهری، اطراف شهر و روستاها و همچنین در مسیرهای دشوار امکان‌پذیر است. البته باید به این مسئله توجه داشت که انواع کامیون برای جابه‌جایی بار باید باتوجه‌به شرایط جوی و سختی مسیر و همچنین میزان بار انتخاب شوند. آشنایی با انواع کامیون و انتخاب بهترین کامیون می‌تواند به ‌سهولت حمل و نقل و باربری کارآمد و ایمن کمک کند. به همین دلایل، در این مقاله قصد داریم یکی از قدیمی‌ترین و بهترین برندهای کامیون، کامیون تاترا را به شما معرفی کنیم.

کامیون تاترا ساخت کجاست؟

شرکت کامیون تاترا یا Tatra Trucks برای اولین بار در سال 1850 در محله Kopřivnice کشور چک بنیان‌گذاری شد. در طی سال‌ها فعالیت این شرکت، نام آن بارها تغییر یافت تا در نهایت در سال 1919 برای همیشه به نام تاترا ثبت گردید. جالب است بدانید که تاترا نام رشته‌کوه‌هایی است که در مرز چکسلواکی – ارمنستان قرار دارد.

شرکت کامیون تاترا سومین شرکت قدیمی خودروسازی در دنیا به شمار می‌رود. این شرکت در ابتدا فعالیت خود را با تولید و ساخت کالسکه و واگن آغاز کرد. پس از آن، تاترا اولین خودروی موتوری را در اروپای مرکزی به نام خودروی پرزیدنت تولید کرد. در طول جنگ جهانی دوم، تاترا نقش مهمی در تولید کامیون‌ها و موتورهای تانک برای تلاش‌های جنگی آلمان داشت. تولید خودروهای سواری این شرکت سال 1999 متوقف شد، اما هنوز هم طیف وسیعی از کامیون‌های عمدتاً چهارچرخ متحرک را از 4×4 تا 18×18 تولید می‌کند.

تاترا یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان خودرو با سابقه مداوم در جهان و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان کامیون و خودروهای سواری با موتورهای احتراق داخلی در تاریخ است.

کامیون تاترا ساخت کجاست؟

یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ شرکت TATRA سال 1923 است. طراح مشهور جهانی تاترا هانس لدوینکا سپس سیستم شاسی منحصر به فردی به نام “مفهوم تاترا Tatra Concept” را طراحی کرد که از یک لوله مرکزی باربر و محورها تشکیل شده است. با نیم محورهای نوسانی آویزان مستقل که در یک واحد پیچ شده‌اند. بااین‌حال، این طراحی تا به امروز با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

خودروهای آیرودینامیک معروف که ستون فقرات ارتش چکسلواکی را تشکیل می‌دادند و در کشورهای دیگر نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفتند، وسایل نقلیه برای حمل و نقل ریلی و همچنین هواپیماها و موتورهای هواپیما، کامیون‌های سنگین برای استفاده غیرنظامی و نظامی (صنایع معدنی و ساختمانی، آتش‌نشانی و امدادگری) از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین خطوط تولیدی شرکت کامیون تاترا در تاریخ صنعت خودروسازی است.

اگر از طرفداران کامیون‌های مختلف هستید پیشنهاد می‌کنیم از مقاله کامیون هینو دیدن کنید.

طی چند سال گذشته، برند کامیون تاترا چندین لحظه مهم تاریخی را پشت سر گذاشته است. در سال 2017، این شرکت 120 سال از تولید اولین خودروی سواری با موتور احتراق داخلی را جشن گرفت. با این وجود که نام تجاری، وضعیت و مالکان تاترا چندین بار در گذشته تغییر کرده است، اما ادامه تولید خودروها و محل کارخانه آن بدون تغییر باقی‌مانده است و همچنان از این برند به عنوان قدیمی‌ترین، محبوب‌ترین و همچنین یکی از سرمایه‌های ملی کشور چک یاد می‌شود.

مشخصات کامیون تاترا

کامیون تاترا یکی از انواع کامیون‌ های وارداتی محبوب در کشورمان ایران است. در واقع این نوع کامیون برای عبور از جاده‌های پرپیچ و خم که شرایط نامساعدی دارند طراحی و تولید شده است. به همین دلیل می‌توان از این کامیون‌ها برای حمل و نقلی آسان و ایمن در مسیرهای دشوار استفاده کرد. کامیون‌های تاترا در بسیاری از کشورهای جهان طرفدار دارند و برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از اهداف نظامی گرفته تا حمل چوب و بارهای کم‌حجم.

مشخصات کامیون تاترا

درحالی‌که اکثر سازندگان دیگر، کامیون‌های خود را از کاربردهای جاده‌ای استخراج می‌کنند، بیشتر انواع کامیون تاترا به طور مخصوص برای شرایط دشوار خارج از جاده طراحی شده است و نسخه‌های جاده‌ای آن از مفهوم اصلی خارج از جاده مشتق شده‌اند. ویژگی ساختاری اولیه کامیون‌های تاترا لوله مرکزی حمل بار است که به آن قاب ستون فقرات نیز می‌گویند. تمام قسمت‌های دیگر کامیون روی این مجموعه سفت و سخت نصب شده‌اند. مقاومت و استحکام پیچشی و خمشی بالای این طرح از روسازه‌ها در برابر حرکات و نیروهای وارد بر محورها محافظت می‌کند.

این ویژگی به وسایل نقلیه تاترا کیفیت رانندگی را در سخت‌ترین مناطق بالا برده و در نتیجه، حرکت با سرعت بیشتری در خارج از جاده را در مقایسه با طراحی کلاسیک اکسل صلب (Solid Axle) امکان‌پذیر می‌کند.

در مقاله انواع کامیون ولوو می‌توانید با مدل‌های مختلف کامیون ولوو آشنا شوید.

کامیون تاترا در ایران

به‌طورکلی که در نظر بگیریم، کامیون تاترا در ایران قابل‌خرید و فروش از نمایندگی‌های رسمی اروپا به شکل انبوه نیست و انواع وارداتی آن را در ایران به شکل سفارشی می‌توان خریداری کرد.

کامیون تاترا در ایران به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل و تردد در مسیرهایی دشوار که تردد در آنها برای سایر وسایل نقلیه امکان‌پذیر نیست و همچنین برای اهداف نظامی، معدنی، حمل چوب و یا امدادگری نیز در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کامیون تاترا در ایران

از بهترین کامیون تاترا در ایران که یکی از پرفروش‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌رود می‌توان به مدل تاترا فونیکس اشاره کرد. باتوجه‌به نوسانات ارز نمی‌توان قیمت کامیون تاترا در ایران را مشخص کرد. کامیون فونیکس تاترا 8 چرخ در اروپا با قیمتی حدود 200 هزار یورو معامله می‌شود که در ادامه به بررسی مشخصات آن می‌پردازیم.

اگر به دنبال کامیون‌های خوب دنیا هستید حتما به مقاله بهترین کامیون جهان مراجعه کنید.

کامیون تاترا فونیکس

کامیون‌های تاترا فونیکس در ایران از طریق سفارش‌گذاری در انواع مختلف محوربندی خریداری می‌شوند. به طور مثال می‌توان تاترا فونیکس را با گیربکس دستی ZF آلمانی 12 یا ۱۸سرعته و همچنین با موتور پکار 11 یا 13 لیتری سفارش داد.

کامیون تاترا فونیکس

براي نمونه، مشخصات کامیون تاترا فونیکس مدل T158-8P6R44.231 شامل موارد زیر است:

  • نوع کمپرسي تمام چرخ محرک
  • موتور يورو شش پاکار MX با قدرت 460 اسب بخار
  • قابلیت تجهیز به موتور یورو سه و یورو پنج
  • قابلیت تجهیز به گیربکس اتومات ZF و ۱۶سرعته
  • قابلیت تجهیز به گیربکس اتومات آلیسون
  • قادر به پيمايش 85 کيلومتر در ساعت
  • مجهز به اکسل تعلیق باد
  • تجهیز شده با  SCR و EGR
  • 2300 نيوتن متر گشتاور
  • گيربکس ZF  و ۱۶سرعته دستي سري Ecco Split
  • قابلیت تجهیز به محفظه بار 18 مترمکعبی
  • مجموع وزن 44 تن

در مقاله کامیون ترانزیت می‌توانید با این مدل کامیون‌ها بیشتر آشنا شوید.

سخن پایانی

 امروزه، در سراسر جهان، حمل و نقل جاده‌ای و زمینی به یکی از آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های جابه‌جایی بار تبدیل گشته است. البته حمل و نقل زمینی نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد. بااین‌حال مزیت‌های این روش باعث شده است که اکثر شرکت‌های معروف خودروسازی، در طراحی و ساخت انواع کامیون با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این مقاله نیز به یکی از قدیمی‌ترین و بهترین برندهای کامیون‌سازی جهان اشاره داشتیم و سعی کردیم برای آشنایی بهتر شما، کامیون تاترا فونیکس که از پرفروش‌ترین تولیدات شرکت تاترا به شمار رفته و در ایران قابل سفارش است را معرفی کنیم.

امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات آن را با ما و دیگر خوانندگان ترابرنت به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.