آنچه در این مقاله می‌خوانید

آخرین نوشته ها

انواع کامیون کشنده چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع کامیون کشنده چیست و چه کاربردی دارد؟

کامیون کشنده چیست ؟ از زمانی ماشینی شدن جهان و به وجود آمدن خودروهای سنگین برای حمل‌ها بزرگ و با وزن‌ها بالا، خودروهای حمل کننده‌ی مختلفی در این زمینه به تولید رسیده‌اند. از ابعاد کوچک و در حد و اندازه‌ی وانت بارها گرفته تا انواع بوژی کش‌ها که برخی از آن‌ها تا 100 تن توانایی حمل بار دارند. انواع این خودروهای حمل کننده، شامل انواع خودروهای سبک، انواع کامیونت، انواع کامیون، تریلی ها و … می‌باشند. یکی از انواع این خودروها، کشنده ها هستند که در این مقاله، قصد داریم به این موضوع پرداخته و بررسی کنیم که کامیون کشنده چیست و انواع آن کدام است.

 در واقع شاید اگر یک فرد عادی باشید و این مدل خودرو را ببینید، خیال کنید که این همان تریلی است. یا اگر این کشنده را متصل به قسمت باری ببینید، تفاوتی بین آن و کامیون مشاهده نکنید. اما باید بگوییم که کشنده، یکی از انواع خودرو حمل کننده بار است که با توجه به نامی که دارد، وظیفه‎‌ی کشیدن قسمت باری را بر عهده دارد. حال این قسمت باری می‌تواند یک کفی تریلی ساده باشد و یا یک حجمه‌ی بزرگ برای حمل بارهای ترافیکی.

درصورتی‌که قصد دارید بدانید کشنده چیست و چه انواعی دارد، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کامیون کشنده چیست ؟

در واقع، کشنده یا کامیون کشنده، مولد نیروی یک خودرو حمل کننده بوده و قابلیت این را دارد که نیروی محرکه برای یدک‌کش یا تریلی را تأمین کند. کشنده، تنها یک کابین راننده است که حال می‌تواند تک محور باشد یا چند محور. به این معنی که هیچ باری را به خودی خود نمی‌توان بر روی کشنده سوار کرد. بلکه بار بر روی قسمت باری که حال می‌تواند کفی، اتاقک معمولی، اتاق یخچالی و … باشد قرار گرفته و این قسمت، به کشنده‌ی مورد نظر متصل می‌شود. به زبان ساده‌تر، یک تریلی بر خلاف کامیون، یک تکه نیست. به قسمتی که بار روی آن قرار می‌گیرد، اتاق بار گفته می‌شود و به قسمتی که این اتاق بار را می‌کشد، کشنده می‌گویند.

کامیون کشنده چیست

 انواع کشنده‌ها، به کشنده‌های تک محور، دو محور، کشنده‌های فوق سنگین با توانایی حمل بار تا 100 تن، کشنده‌های مخصوص برای حمل بارهای نظامی و … تقسیم می‌شوند که هرکدام توان و قابلیت خاص خود را دارند.

در مقاله بوژی کش های ایران به معرفی بوژی کش‌های معروف ایران و کاربرد آن پرداخته‌ایم.

فرق کامیون معمولی با کامیون کشنده چیست؟

منظور از کشنده، همان‌طور که از نامش نیز پیداست، یک ماشین بوده که دارای چند محور است و به عنوان نیرو محرکه‌ی قسمت باری عمل می‌کند. به این معنی که اتاقک‌های بار مختلف را می‌توان به یک کشنده متصل کرده و برای حمل آن اقدام کرد. اما کامیون به این شکل نیست. به این معنی که کامیون، یک خودروی یک سره است که توانایی حمل بار، میزان سرعت و استحکام آن، برای آن ثابت است و نمی‌توان بخش باری را از آن جدا کرد و یا یک اتاقک بار را به آن متصل کرد.

انواع کامیون کشنده چیست؟

دسته بندی اصلی که می‌توان برای انواع کامیون کشنده در نظر داشت، باتوجه‌به ابعادی که یک کشنده دارد تعیین می‌شود. کشنده‌ها، باتوجه‌به اندازه و یا تعداد محورهایی که دارند، به چند دسته تقسیم می‌شد که در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته شده است.

مقاله پیشنهادی: حمل بار به بوشهر

1. کشنده تک محور

محور، به یک میله گفته می‌شود که دو لاستیک، به دو طرف آن وصل هستند. در نتیجه، به کشنده‌ای که دارای یک محور و یا دو لاستیک در قسمت عقبی خود داشته باشد، کشنده‌ی تک محور گفته می‌شود. از کشنده‌ی تک محور برای حمل‌ بارهایی که وزن زیادی نداشته و همچنین مسافت زیادی را هم قرار نیست طی کنند، استفاده می‌شود.

کشنده تک محور

مزیتی که کشنده تک محور دارد این است تسلط راننده بر روی این نوع خودرو حمل کننده، نسبت به خودروهای بزرگ‌تر، بیشتر است. از این نوع کشنده، برای حمل بارهای نظیر اسباب منزل، تولیدات محدود کارخانه‌ای و چنین مواردی استفاده می‌شود.

مشخصات کامیون هینو چیست

2. کشنده دو محور

کشنده دو محور، در قسمت عقب خود، دارای چهار چرخ و یا دو محور است. طبیعتا با وجود یک محور اضافه، پتانسیل کشنده و توانایی آن برای حمل بار، افزایش پیدا خواهد کرد. از این نوع کشنده برای حمل بارهای با وزن بالا و همچنین بارهایی که باید مسافت زیادی را تا مقصد طی کنند، استفاده می‌شود. برای حمل بارهایی نظیر آهن آلات سنگین، حمل بار کاشی و سرامیک ، محصولات تولیدی انواع کارخانجات و … می‌توان از این نوع کشنده استفاده کرد.

کشنده دو محور

3. کشنده فوق سنگین

این دسته از کشنده‌ها، جثه‌ی بزرگتری نسبت به دو نوع قبلی دارند. همچنین توان حمل بار در این دسته از کشنده‌ها، بسیار بالا است. به این معنی که اگر انواع کشنده تک محور و یا دو محور، توانایی حمل 20 الی 30 تن را داشته باشد، با این نوع کشنده، می‌توان تا 100 تن بار را نیز حمل کرد. همچنین انواع بوژی کش‌ها نیز در همین دسته قرار می‌گیرند. این نوع کشنده‌ها، برای حمل بارهای ترافیکی نظیر ماشین آلات سنگین، قسمت‌هایی از راکتورهای یک پالایشگاه، تجهیزات نظامی سنگین مثل تانک و … استفاده می‌شود. ماک، ولوو و اسکانیا، از بهترین تولید کنندگان کشنده‌های فوق سنگین با پتانسیل‌های بالا به حساب می‌آیند.

کشنده فوق سنگین

برای آشنایی با بارهای ترافیکی به مقاله بار ترافیکی چیست مراجعه نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که کامیون کشنده چیست و چه انواعی دارد. همچنین تفاوتی که کشنده با کامیون دارد مورد بررسی قرار گرفت. گفتیم که صنعت حمل و نقل و باربری، دارای درجه‌بندی مختلفی است. به این معنی که باتوجه‌به هر نیازی، می‌توان از یک نوع خودرو حمل کننده بار، استفاده نمود. البته باید تناسب را بین بار و خودرو حمل کننده رعایت کرد. با این کار، هم در هزینه و هم در مصرف سوخت، صرفه‌جویی خواهد شد. امیدواریم توانسته باشیم به خوبی توضیح داده باشیم که کامیون کشنده چیست و چه انواعی دارد. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما پاسخ نداده باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

3.4/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.