آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوژی کش چیست؟ آشنایی با بوژی کش های ایران

بوژی کش های ایران

بوژی به چه معنا است و از بوژی کش چه استفاده‌هایی می‌شود؟ بوژی کش های ایران کدام‌اند و چه ویژگی دارند؟ شاید کلمه‌ی بوژی به گوش شما خورده باشد؛ اما به شکل کامل ندانید که منظور از بوژی چیست. بوژی یک کلمه فرانسوی به معنای محور است. بوژی در صنعت حمل و نقل نیز به همان معنا است. در واقع بوژی از یک محور تشکیل شده که دارای چرخ‌های زیادی است و به کمک آن می‌توان بارهای ترافیکی با وزن های خیلی زیاد را حمل کرد.

حمل و نقل جاده‌ای یکی از مهم‌ترین قسمت‌های صنعت حمل و نقل به حساب می‌آید. بیش از 80 درصد حمل و نقل‌ها در تمامی نقاط جهان از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد. خودروهای مختلفی در راستای حمل و نقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند که باتوجه‌به نوع بار، این خودروها به کار گرفته می‌شوند. برای حمل خرده بار و بارهایی که حساسیت کمی دارند و قرار است در فواصل نزدیک حمل شوند، از وانت بار و نیسان استفاده می‌شود. برای بارهای سنگین‌تر و حساس‌تر استفاده از کامیونت‌ها و خاورها متداول است. هر چه میزان بار بیشتر شود، از کامیون‌های بزرگ‌تر و با ظرفیت بیشتر و تریلی‌ها استفاده می‌شود. برخی بارها اما جزء بارهای عادی نبوده و در دسته بارهای ترافیکی قرار می‌گیرند. بار ترافیکی به باری گفته می‌شود که ابعاد و یا وزن آن، بیش از حدی است که اجازه تردد آن در شهر به شکل عادی داده ‌شود. گاهی برخی بارهای ترافیکی را می‌توان با رعایت یک سری نکات، با انواع تریلی حمل کرد. اما برخی دیگر از بارها، ابعادی دارند که بیش از حد مجاز تعیین شده در استانداردها است. برای حمل این‌گونه بارها، از کامیون‌های خیلی بزرگ نظیر بوژی کش ها استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم راجع به بوژی کش های ایران مطالبی را ارائه دهیم. درصورتی‌که قصد دارید در این زمینه اطلاعات خود را کامل کنید، تا پایان همراه ما باشید.

بوژی کش چیست؟

بوژی کش، دارای یک کابین یا ناقله است که جایگاه راننده نیز همین قسمت است. این کابین از قاب‌های طولی و عرضی و همچنین فنربندی تشکیل شده است که سیستم تعلیق ماشین را بر عهده دارد. در قسمت‌های باری این ماشین نیز چرخ‌ها، ادوات ترمز و محورها وجود دارند. اصلی‌ترین تفاوتی که بوژی کش را از سایر خودروهای حمل بار متمایز می‌کند، پتانسیل بالای آن در حمل بار است. به این شکل که حمل بارهای بالای 100 تن را با بوژی انجام می‌دهند.

بوژی کش چیست

البته بوژی کش یک خودرو مستقل و ثابت نیست و می‌توان با دست بردن در محور و تعداد لاستیک‌های آن پتانسیل ماشین را بیشتر کرد. در واقع تعداد چرخ‌های زیاد بوژی است که باعث می‌شود پتانسیل این ماشین زیاد شود. زمانی که تعداد چرخ‌ها بیشتر می‌شود، محورها نیز بیشتر شده و فشاری که بار سنگین به خودرو حمل‌کننده وارد می‌کند پخش می‌شود. هر چه قدرت پخش بار نیز بیشتر باشد، توانایی حمل بار توسط بوژی بیشتر است.

مقاله پیشنهادی: حمل بار به بوشهر

بوژی‌ها به دو دسته کلی بوژی جاده‌ای و بوژی ریلی تقسیم می‌شوند. همان‌طور که از نام این دو نیز پیداست، بوژی جاده‌ای، قابلیت اتصال به تریلی‌ها را داشته و کاربری آن‌ها، برای حمل در جاده است. این در حالی است که بوژی ریلی، قابلیت اتصال به قطارهای باربری را دارد. ارتفاع کفی بوژی از سطح زمین حدود 120 سانتیمتر است و همچنین هر محور بوژی دارای 8 چرخ است. حال باتوجه‌به وزنی که بار دارد، باید برای اتصال تعداد محور تصمیم گرفت.

ظاهر سخت و خشن بوژی کش، نشان از سختی کار با آن نیست! اساس کار بوژی کش، استفاده از روغن هیدرولیک است که این امکان را می‌دهد تا راننده بوژی کش به‌راحتی بتواند آن را تحت کنترل خود در بیاورد. در ادامه، با بوژی کش های ایران همراه ما باشید.

در مقاله تریلی کمرشکن به معرفی این ماشین و کاربرد آن پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

معرفی بوژی کش های ایران

حال که تا حدود با بوژی کش آشنا شدیم، قصد داریم بگوییم که بوژی کش های ایران کدام‌اند و در کل از چه بوژی کش هایی در کشورمان استفاده می‌شود. در واقع خود بوژی که به عنوان محور در یک حمل به حساب می‌آید، نیاز به موتور و نیرو محرکه ندارد. بوژی در واقع تنها وظیفه پخش تحمل بار را بر عهده داشته و نیروی وارد شده توسط بار سنگین را به شکل مساوی به تمامی قسمت‌ها پخش می‌کند. اما این بوژی کش است که باید توان زیادی داشته باشد تا بتوان بار به این سنگینی را بدون مشکل به حرکت در آورده و حمل کند.

معرفی بوژی کش های ایران

در ایران حمل بوژی‌ها بیشتر با ماک سری N انجام می‌شود که یک بوژی کش بسیار قدرتمند به حساب می‌آید. در کنار آن از برخی از سری‌های بوژی کش ولوو نیز استفاده می‌شود. دیگر بوژی کش هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بوژی کش‌های ساخت اسکانیا، اویکو، کنوورث، آیفا و … هستند.

در حال حاضر، بوژی کش های ایران که بیشترین استفاده از آن‌ها می‌شود، ولوو FH16 که سه مدل موتور با قدرت‌های 550، 650 و 750 اسب بخاری برای آن وجود دارد که هرکدام باتوجه‌به میزان باری که قرار است بر روی بوژی قرار بگیرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل قدیمی‌تری که در ولوو در میان بوژی کش‌ها استفاده می‌شود، FH13 است که 4 نوع موتور با قدرت 420، 460، 500 و 540 اسب بخار دارد که باتوجه‌به حجم بار سوار شده بر روی بوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با کامیون های اینترنشنال به مقاله کامیون اینترنشنال مراجعه نمایید.

چه استفاده‌هایی از بوژی کش می‌شود ؟

از بوژی کش، برای حمل بوژی استفاده می‌شود. از خود بوژی نیز، حمل بارهای فوق سنگین که حمل آن‌ها با کامیون‌ها و تریلی‌های معمولی امکان‌پذیر نیست، صورت می‌گیرد. از بوژی کش، برای حمل بارهایی نظیر قطعات حجیم و فوق سنگین نیروگاهی، انواع ترانسفورماتورهای غول‌پیکر، اقلام مختلف کشتی و زیردریایی‌ها، ساختمان‌های متحرک، قطعات سنگینی که برای ساخت پل استفاده می‌شود، تجهیزات نظامی سنگین نظیر تانک، خط تولید پالایشگاه‌های نفت و … استفاده می‌شود.

چه استفاده‌هایی از بوژی کش می‌شود ؟

وزن خود بوژی، زیاد است. همچنین زمانی که بار بر روی آن قرار داده شود، وزنی که قرار است توسط موتور حمل شود، بیشتر هم می‌شود. به همین دلیل، سرعت بوژی کش‌ها، نهایتاً تا 30 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین در برخی از حمل‌ها که بالاجبار باید بوژی کش را از شهر عبور داد، ماکسیمم سرعت با وجود اسکورت‌های لازم نباید از 5 کیلومتر بر ساعت تجاوز کند.

اگر با کاربرد خوردوهای ایزوتانک آشنایی ندارید مقاله ایزو تانک چیست را مطالعه کنید.

قوانین حاکم بر جابه‌جایی بوژی کش‌ها

همان‌طور که گفتیم، باری که بر روی بوژی قرار داده شده و توسط بوژی کش حمل می‌شود، بار مکانیکی به حساب می‌آید. قوانین حاکم برای حمل بار مکانیکی، کمی سختگیرانه‌تر از قوانین حاکم برای حمل سایر بارها است. برای حمل بار با بوژی کش، باید بارنامه مخصوص دریافت شود که تمامی ضوابط لازم، باید رعایت شود تا بارنامه برای آن صادر شود.

قوانین حاکم بر جابه‌جایی بوژی کش‌ها

همچنین به دلیل امکان ایجاد خطر برای سایر رانندگان، ساعت عبور بوژی کش، در زمان‌هایی بین ساعات 6 صبح تا 6 عصر است. درصورتی‌که قرار باشد بوژی کش از مسیرهایی عبور کند که رانندگان خودرو شخصی نیز از آن عبور می‌کنند، لازم است تا هماهنگی‌های لازم با پلیس‌راه منطقه انجام شده و اسکورت‌های لازم نیز صورت بگیرد.

برای شناخت تریلی های مختلف مقاله انواع تریلی را مطالعه نمایید.

سخن پایانی

بوژی کش های ایران در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. بررسی کردیم که برای حمل چه بارهایی، لازم است از بوژی و بوژی کش استفاده کنیم. همچنین گفتیم بوژی‌های مختلفی در ایران وجود دارد که باتوجه‌به وزن بار و همچنین تعداد محورهای بوژی، از آن‌ها استفاده می‌شود.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی دررابطه‌با بوژی کش های ایران در اختیار شما قرار داده باشیم. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

4.9/5 - (25 امتیاز)

1 دیدگاه در “بوژی کش چیست؟ آشنایی با بوژی کش های ایران

  1. پارسا کرمی نژاد گفت:

    واقعاً عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.