آنچه در این مقاله می‌خوانید

کامیون برقی چیست؟ معرفی 4 مدل پرطرفدار

کامیون برقی چیست؟ معرفی 4 مدل پرطرفدار

کامیون برقی چه سازوکاری دارد و برای چه مواردی به کار می‌آید؟ انواع کامیون برقی کدام‌اند؟ کامیون الکتریکی تسلا چگونه عمل می‌کند؟ حمل و نقل و باربری، قسمت استراتژیک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی یک کشور است. بدون حمل و نقل اقتصاد کشور فلج خواهد شد. از حمل و نقل سنگ و چوب برای تولیدات مختلف گرفته تا حمل و نقل مواد غذایی به نقاط مختلف شهر و همچنین حمل و نقل سوخت برای سوخت‌رسانی به یک شهر یا یک استان. این نکته را در نظر داشته باشید که با از کار افتادن سیستم حمل و نقل می‌توان از بین رفتن یک جامعه را مشاهده کرد. توجه داشته باشید که این نکته تنها برای ایران نیست، در تمامی کشورها چه کشورهای پیشرفته و چه کشورهای نیمه پیشرفته حمل و نقل یک صنعت استراتژیک به حساب می‌آید.

مهم بودن صنعت حمل و نقل باعث شده تا کشورهای پیشرفته همواره در تلاش برای بهینه‌سازی این صنعت باشند. از به کارگیری تکنولوژی‌هایی مثل ریتاردر که باعث کاهش هزینه و افزایش امنیت در زمینه ترمز و کاهش سرعت کامیون می‌شود گرفته تا به کارگیری لاستیک‌های سبز برای کاهش مصرف سوخت. موضوعی که همیشه برای جوامع بشری وجود داشته این است که سوخت یک منبع انرژی تمام شدنی است. به همین دلیل، دانشمندان همیشه در تلاش برای جایگزینی یک منبع سوخت تجدیدپذیر بوده‌اند. بهترین منبعی که در این زمینه وجود دارد، برق است! به همین دلیل در سال‌های اخیر تولیدات خودروهای برقی است که به عنوان هایتک ترین صنعت معرفی شده است که کامیون‌ برقی نیز شامل همین مورد می‌شود. کامیون برقی توسط کمپانی‌های برتر سازنده خودرو ساخته شده و وارد بازار شده است که هرکدام از این ساخته‌ها می‌تواند ویژگی منحصربه‌فرد خود را داشته باشد. در ادامه با سازوکار کامیون برقی آشنا شده و چند مورد از بهترین کامیون‌های برقی را با هم بررسی می‌کنیم. درصورتی‌که در این زمینه سؤالی برای شما وجود دارد، تا پایان همراه ما باشید.

کامیون برقی چیست؟

اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که اصلاً کامیون برقی چیست و چه سازوکاری دارد؟ در واقع همان‌طور که از اسمش نیز پیداست، کامیون برقی کامیونی است که با برق کار می‌کند! به این معنی که به جای اینکه لازم باشد کامیون را در پمپ گازوئیل برده و سوخت از این طریق تأمین شود، با چند ساعت شارژ کردن کامیون و اتصال آن به برق، می‌توان میزان مسافتی که با گازوئیل طی می‌شد را طی کرد. کمپانی‌های مختلفی از جمله کمپانی بنز، ولوو و تسلا از پیش قدمان تولید کننده کامیون برقی هستند. در این بین شرکت‌های زیاد دیگری نظیر نیکولا، چنج، BYD و … برای تولید کامیون برقی اقدام کرده‌اند.

کشورهای پیشرفته به میزان زیادی از تولید کامیون‌های برقی استقبال کرده‌اند. به این خاطر که با این کار، صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت صورت گرفته و همچنین آلودگی هوا به میزان زیادی کاهش می‌یابد. فعالان محیط زیست نیز جایگزین شدن کامیون‌های برقی با کامیون‌های گازوئیلی را یک پیشرفت بزرگ در راستای حفظ محیط زیست می‌دانند.

انواع کامیون برقی نیز می‌توانند قدرت و توان متفاوتی داشته باشند و یا این که در میزان شارژ شدن و طی کردن مسافت با هم متفاوت عمل کنند. اما بحثی که قابل انکار نیست، این است که کامیون برقی به خوبی می‌تواند همانند کامیون گازوئیلی، برای حمل بارهای با وزن زیاد به کار گرفته شده و از این حیث، جا برای پیشرفت نیز داشته باشد.

همچنین پس از تولید خودرو برقی، کمپانی‌ها به فکر طراحی کامیون برقی خودران شده‌اند! به این شکل که بدون حضور راننده نیز بتوان از حمل و نقل بهره‌مند شد. در ادامه کامیون‌هایی که در رأس بهترین کامیون‌های برقی هستند را با هم بررسی کرده و ویژگی هرکدام را عنوان می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با مزایا و معایب حمل و نقل جاده‌ای مقاله حمل و نقل جاده ای چیست را مطالعه کنید.

انواع مدل‌های کامیون برقی

همان‌طور که گفتیم، کمپانی‌های برتر سازنده خودرو در حال تلاش برای طراحی کامیون برقی به جای کامیون‌های گازوئیلی شده‌اند. در ادامه با برخی از این کامیون‌ها آشنا شوید.

1. کامیون برقی مرسدس بنز

شرکت بنز که از گذشته تا کنون جزو پیشتازان ساخت خودرو سواری معمولی و خودرو حمل کننده بار بوده است، اخیراً از کامیون برقی خود که تحت عنوان کامیون کانسپت urban e truck شناخته می‌شود رونمایی کرده است. این کامیون کاملاً با برق کار می‌کند و هیچ آلاینده‌ای را از خودش بر جا نمی‌گذارد. دو موتور برقی قدرتمند در مجاورت لاستیک‌های این کامیون قرار داده شده که کنترل کامل آن را در اختیار راننده قرار می‌دهد. 335 اسب بخار توان موتور این کامیون بوده و گشتاور آن 1000 نیوتن متر است.

انرژی این کامیون با سه باتری ماژولی لیتیوم/ یونی با ظرفیت 212 kwh تأمین شده که طبق ادعای خود کمپانی بنز با هر بار شارژ کردن باتری این کامیون تا 200 کیلومتر مسافت را می‌توان طی کرد. البته کمپانی بنز در زمینه ظرفیت باتری دست مشتریان خود را باز گذاشته است. به این معنی که می‌توانید این خودرو را با ظرفیت‌های بیشتر و یا کمتر نیز سفارش دهید.

موضوع دیگری که قابل انکار نیست، تکنولوژی و آپشن‌های فوق العاده‌ی این کامیون برقی است که همانند تمامی خودروهای تولید شده توسط کمپانی بنز، در این خودرو نیز وجود دارد که کار راننده را در تمامی مراحل ساده‌تر می‌کند.

در مقاله کامیون اینترنشنال به معرفی این کامیون و ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

2. کامیون الکتریکی تسلا سمی

زمانی که حرف از شرکت‌های غول تولید کننده خودرو و کامیون بود، همه صحبت از ساخته‌های کمپانی بنز و ولوو می‌کردند. اما طی چند سال اخیر ایلان ماسک پدیده‌‌ی جدیدی را به صنعت خودروسازی معرفی کرد، پدیده‌ای به نام تسلا! خودروهای تولید شده در کمپانی تسلا از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند. اخیراً از کامیون الکتریکی تسلا که تحت عنوان سمی (semi) شناخته می‌شود رونمایی شد. این کامیون برقی منحصربه‌فرد تا حداکثر ظرفیت 36 تن توانایی حمل بار داشته و قدرت موتور آن به اندازه‌ای است که تسلا ادعا می‌کند که این خودرو می‌تواند در 20 ثانیه سرعت خود را از 0 به 96 کیلومتر بر ساعت برساند. همچنین تست‌هایی که بر روی این خودرو صورت گرفته، عنوان می‌کند که کامیون الکتریکی تسلا سمی، توانایی این را دارد که در شیب‌های سربالایی تا 5 درصد با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به شکل ثابت حرکت کند.

همچنین شرکت تسلا عنوان کرده است که این خودرو، در ایستگاه‌های شارژ سریع خودرو تسلا در مدت زمان 30 دقیقه به شکل کامل شارژ می‌شود. همچنین با شارژ شدن کامل باتری‌های قوی تسلا سمی، کامیون می‌تواند 640 کیلومتر مسافت را طی کند.

تکنولوژی‌های مکانیکی زیادی در کامیون الکتریکی تسلا به کار گرفته شده است. سیستم تعلیق این خودرو، به این شکل است که چهار موتور الکتریکی به شکل مستقل در چرخ‌های این کامیون به کار گرفته شده که می‌تواند در شرایط حساس، تعلیق خودرو را ساپورت کرده و از لغزش و وارونه شدن خودرو جلوگیری کند.

از آپشن‌های این خودرو نیز هر چه بگوییم کم است! از وجود دوربین‌های متعدد در نقاط مختلف کامیون که نقاط کور را پوشش داده تا راننده هیچ نقطه کوری نداشته باشد، تا قابلیت اتودرایوینگ که به راننده این امکان را می‌دهد که خودرو را در این حالت قرار داده و خودش به استراحت بپردازد.

برای آشنایی با مفهوم بار ترافیکی به مقاله بار ترافیکی چیست مراجعه نمایید.

3. کامیون الکتریکی ولو VNR

این ساخته کمپانی ولوو یکی دیگر از کامیون‌های برقی با تکنولوژی برتر در این مارکت است. ولوو، در این کامیون از باتری 265kwh استفاده کرده است که با یک بار شارژ می‌تواند تا 300 کیلومتر را طی کند. طبق ادعای ولوو 80 درصد باتری در مدت زمان 70 دقیقه پر می‌شود. قدرت موتور این کامیون برقی 455 اسب بخار و گشتاور آن 5492 نیوتن متر است. همچنین سیستم ریتاردر به کار گرفته شده در این کامیون باعث شده تا بتوان با استفاده از آن تا 15 درصد از مصرف انرژی صرفه‌جویی نمود. برای آشنایی با ریتاردر مقاله ریتاردر چیست را مطالعه نمایید.

4. کامیون برقی خودران T/LOG

شرکت سوئدی اینراید، یک کمپانی تازه تأسیس است که در زمینه ساخت خودرو برقی فعالیت می‌کند. کامیون برقی ساخته شده در این کمپانی، یک خودرو کاملاً خودران است که با هدف حمل چوب، در جاده‌های جنگی ساخته شده است. این کامیون، کابین راننده نداشته و همان‌طور که گفتیم یک خودرو کاملاً خودران است.

ظرفیت بارگیری این خودرو تا 16 تن برآورد شده و همچنین باتری 300kwh این خودرو تضمین طی کردن 193 کیلومتر پس از یک بار شارژ را می‌دهد. فناوری هایتک به کار گرفته شده در این کامیون باعث کاهش شدید مصرف انرژی آن شده است. همچنین عدم داشتن کابین کامیون، هزینه‌های ساخت این کامیون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با کاربرد تریلی کمرشکن مقاله تریلی کمرشکن را مطالعه کنید.

سخن پایانی

کامیون برقی از جدیدترین تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در صنعت حمل و نقل است. حمل و نقل، از اساسی‌ترین و استراتژیک‌ترین صنایع اقتصاد یک کشور به حساب می‌آید. در همین راستا، همواره تولیدکنندگان خودروهای باربر در تلاش برای بهینه‌سازی صنعت حمل و نقل بوده‌اند. یکی از مؤثرترین موارد برای بهینه‌سازی این صنعت، ظهور کامیون‌های برقی بوده است. وجود این کامیون‌ها علاوه بر این که می‌تواند تا حد زیادی از آلوده شدن محیط‌زیست جلوگیری کند، می‌تواند صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف سوخت داشته باشد.

 ازآنجایی‌که در بسیاری از کشورها سوخت، انرژی گران‌تری نسبت به برق است، کامیون برقی می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه را نیز برای راننده به همراه داشته باشد. هرچند که هزینه خود کامیون برقی بیشتر از کامیون گازوئیلی است، اما ارزان بودن انرژی کامیون برقی این اختلاف هزینه را در بلندمدت جبران می‌کند.

در این مقاله، برخی از بهترین کامیون‌های برقی را به شما معرفی کردیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.