آنچه در این مقاله می‌خوانید

بونکر چیست و چه کاربردی دارد؟

بونکر چیست و چه کاربردی دارد؟

هـر روز در جهـان شاهد رخ دادن حـوادث و بلایـاي طبیعـی زیادي هسـتیم کـه بروز آن خساراتی کم یا زیاد بر جاي می‌گذارد . این اتفاقات در همه کشورهاي دنیا رخ می‌دهد، اما اکثر کشـورها بـه ویـژه کشـورهاي در حـال توسـعه یـا توسـعه‌یافتـه ، بـرای مقابلـه بـا شرایط بحرانی همچون وقوع ســیل، زلزله، خشکسالی و غیره تــدابیر ویژه‌اي اندیشیده‌انــد. در کشور ما باتوجه به تجارب تلخ این قبیل حوادث، ضرورت ساماندهی و تشکیل نهادهای سیاستگـذار و برنامـه ریـز بـا هـدف مـدیریت بحـران‌هـاي احتمـالی لازم و ضروری است. مشکلی که در حمل و نقل و جابه‌جایی اقلامی مثل سیمان، ماسه و عناصر این چنینی که به شکل فله‌ای وجود دارد این است که بارگیری و یا تخلیه بار آن‌ها آسان نیست. سیالیت خاص این مواد، باعث شده تا برای حمل و نقل این گونه مواد در حجم بالا، از سوله‌های خاص، مثل بونکر استفاده شود. بونکر سوله‌ای است که قابلیت اتصال به وسایل حمل بار مثل تریلی و قطار را داشته و این امکان را مهیا می‌کند تا بتوانید اقلامی مثل سیمان را در مسیر‌های بسیار طولانی، جابه‌جا کنید.

بونکر در حمل اقلام خوراکی مثل آرد و این چنین مواد با ذرات ریز نیز کاربرد دارد اما بیشترین استفاده‌ای که از این سوله‌ها می‌شود، در حمل سیمان می‌باشد. در ادامه همراه ما باشید تا متوجه شوید بونکر چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد.

بونکر چیست؟

نوعی بارگیر بدون شاسی است که بدنه آن را یک مخزن فلزی سربسته و استوانه‌ای شکل تشکیل می‌دهد. مکانسیم عملکرد بونکرها براساس بارگیری ثقلی و تخلیه بار تحت هوای فشرده است، به همین منظور در مخزن بونکر تجهیزات لوله‌کشی و شیرآلاتی تعبیه شده است که هوای را فشرده و به لوله‌ها ارسال می‌کنند. برای حمل بار فله اقلام جامد و شکل‌پذیر مانند سیمان،آرد، گندم، ملاس چغندر و مانند این‌ها از تریلی بونکر استفاده می‌شود.

بونکر سیمان چیست؟

بونکر چیست و چه کاربردی دارد؟ بونکر سیمان نوعی سوله به حساب می‌آید که برای جا به جا کردن حجم زیاد سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سوله‌ها، قابلیت اتصال به تریلی و قطار را دارند و با اتصال به این وسیله‌های نقلیه، می‌توان جابه‌جایی سیمان تا مسیر‌های خیلی طولانی هم انجام داد

سیمان از اجزای اصلی ساختمان سازی به حساب می‌آید که ویژگی‌های سیالی خاص خودش را دارد. این ماده، به سرعت رطوبت را به خودش جذب می‌کند و همچنین در صورتی که مدت زیادی بدون حرکت بماند با هوا واکنش داده و در این حالت همانند سنگ خشک می‌شود و قابلیت خود را از دست می‌دهد. به برای همین، برای جا‌به‌جایی سیمان از خودرو‌هایی استفاده می‌شود که از رسیدن رطوبت و همچنین هوا به آن جلوگیری شود.

برای مثال خودرو‌های حمل سیمان، که دارای محفظه‌ی گردان هستند، در مسیر‌های کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها با ایجاد جریان در سیمان، مانع از خشک شدن آن شده و باعث می‌شوند تا رسیدن به مقصد، سیمان کیفیت اصلی خود را حفظ کند.

اما برای مسیر‌های طولانی که قرار است حجم زیادی سیمان جابه‌جا شود، استفاده از کامیون حمل سیمان توصیه نمی‌شود. در اینجا است که بونکر حمل سیمان به میان می‌آید. این سوله‌ها، محفظه داخلی را ایزوله می‌کنند تا تغییری در سیمان رخ ندهد. همچنین شکلی که این سوله دارد، در جهتی است که تخلیه‌ی سیمان از آن به سادگی صورت بگیرد.

حال که تا حدودی متوجه شدید بونکر سیمان چیست ، همراه ما باشید تا متوجه شوید چرا باید از بونکر استفاده کنیم.

برای شناخت تریلی‌های مختلف به مقاله انواع تریلی مراجعه کنید.

چرا باید از بونکر استفاده کنیم؟

برای ساخت یک ساختمان، مقدار زیادی سیمان لازم است. این میزان سیمان معمولا از کارخانه‌هایی که به صورت فله‌ای سیمان تولید می‌کنند، تهیه می‌شود. اما سیمان فله‌ای، قابلیت حمل با کامیون یا تریلی‌های معمولی را ندارد. همانطور که گفتیم، سیمان باید در یک مخزن ایزوله قرار داده شود. همچنین کامیون حمل سیمان نیز توانایی حمل میزان زیاد سیمان را ندارد. به همین دلیل، در صورتی که یک شخص یا یک شرکت، احتیاج به سیمان زیاد، برای مسیر‌های طولانی داشته باشد، بهترین انتخاب برای او، استفاده از بونکر سیمان است.

چرا باید از بونکر استفاده کنیم

بونکر سیمان، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید حجم بالای سیمان در مسیر‌های طولانی را بدون این که آسیبی به آن برسد، جابه‌جا کنید.

در ادامه همراه ما باشید تا با ویژگی‌های مثبت بونکر سیمان آشنا شوید.

با محبوب‌ترین کامیون‌های جهان می‌توانید در مقاله انواع کامیون آشنا شوید.

ویژگی‌ های بونکر چیست؟

بونکر سیمان سوله‌ای می‌باشد که منفذه‌ای به محیط بیرون نداشته و ساختار آن کاملا ایزوله است. به همین دلیل، هیچ راهی برای ورود رطوبت و هوا به درون سوله وجود ندارد. از همین رو می‌توان سیمان را در مدت زمان طولانی، در مسیر‌های طولانی، بدون این که آسیبی به آن وارد شود در بونکر حمل کرد.

ویژگی‌ های بونکر چیست

از دیگر ویژگی‌هایی که بونکر سیمان دارد این است که ساخت آن به گونه‌ای طراحی شده است که بتوان تمامی حجم سیمانی که بارگیری شده است را بدون اتلاف، از درون محفظه خارج کرد.

همانطور که در تصاویر نیز پیداست، پیکر بونکر به صورتی است که تجمع سیمان، در پایین‌ترین قسمت محفظه قرار دارد و به این ترتیب، زمانی که قصد تخلیه سیمان از بونکر را داشته باشید، می‌توانید با دستگاه‌های مکش سیمان، تمامی سیمان بارگیری کرده را خارج نمایید. توجه داشته باشید که سیالیت سیمان به گونه‌ای است که اگر حالتی به غیر از حالت بونکر باشد، ممکن است حجمی از سیمان را نتوان به سادگی از خودرو حمل بار پیاده کرد.

برای آشنایی با نحوه باربری آهن پیشنهاد می‌کنیم به مقاله باربری آهن مراجعه کنید.

فرق کامیون معمولی و بونکر چیست؟

اولین تفاوتی که می‌توان به بونکر و کامیون عادی نسبت داد، این است که هزینه‌ی ساخت بونکر بالا است. پس بنابراین، حمل بار با بونکر نیز بیشتر از حمل بار با کامیون عادی خواهد بود. به همین دلیل، در صورتی که هدف حمل و نقل سیمان باشد، تنها برای حد فاصل‌های خیلی دور، توصیه به استفاده از بونکر می‌شود و در فواصل نزدیک، استفاده از کامیون میکسر، پیشنهاد بهتری است.

تفاوت بعدی، میزان گنجایش است. با بونکر، حجم زیادی از سیمان و یا هر بار فله‌ی دیگر را می‌توان تا فواصل دور حمل کرد. اما حمل میزان زیادی از بار فله با کامیون خیلی کار منطقی به نظر نمی‌آید.

تفاوت بعدی، در روش بارگیری و همچنین تخلیه‌ی بار است. توجه داشته باشید که وقتی یک بار فله، دارای ذرات کوچکی باشد، الکتریسیته ساکن قوانین حاکم بر سیالات، باعث می‌شود تا تخلیه‌ی این گونه بارها، با سختی همراه باشد. به این معنی که شاید نتوان با یک کامیون کمپرسی، تمامی بار قرار داده شده در قسمت بار را تخلیه کرد. اما در بونکر، تمامی قوانین فیزیک در نظر گرفته شده است و با استفاده از آن می‌توان به راحتی و به سرعت، تمام بار درون محفظه را تخلیه کرد.

برای آشنایی با ماشین‌های مختلف جهت حمل بار به مقاله انواع ماشین باربری مراجعه کنید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله، متوجه شدید که بونکر چیست و چه کاربردی دارد. زمانی که قصد حمل حجم زیادی سیمان به مقصد‌های طولانی را داشته باشید استفاده از بونکر توصیه می‌شود. بونکر، سوله‌ای است که حالت ایزوله دارد و از نفوذ رطوبت و هوا به سیمان محافظت می‌کند. همچنین ساخت آن به گونه‌ای است که تخلیه‌ی سیمان از آن به سادگی و به طور کامل صورت می‌گیرد. این سوله هم برای حمل با تریلی و هم قطار کاربرد دارد و قابلیت اتصال به این وسایل حمل و نقل برای آن ممکن است.

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات جامع و مفیدی را در مورد بونکر به شما عزیزان بدهیم. همچنین در صورتی که سوالی در این زمینه برای شما وجود داشت، می‌توانید در قسمت نظر‌ات آن را برای ما به ثبت برسانید.

سوالات متداول

بونکر چیست؟

بونکر یک بارگیر است که شاسی ندارد و بدنه ای استوانه ای شکل از جنس فلز دارد و برای حمل بارهای فله جامد مثل آرد، گندم و … کاربرد دارد. بونکر هوا را فشرده و به سمت لوله‌ها می‌فرستد.

بونکر سیمان چیست؟

بونکر سیمان ساختار ایزوله‌ای دارد و از نفوذ هوا و رطوبت به سیمان جلوگیری می‌کند. اینکار باعث می‌شود ماندگاری سیمان افزایش یابد و در مسافت های طولانی با مشکل مواجه نشود.

ویژگی های بونکر سیمان چیست؟

همان‌طور که در بالا گفته شد بونکر سیمان باعث ماندگاری بالای سیمان می‌شود. هم‌چنین بونکر سیمان به خاطر فرم و ساختاری که دارد باعث می‌شود همه حجم سیمان تخلیه شود و از اتلاف آن جلوگیری می‌کند.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.